Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Seminář analýzy filmu A (KDU / SAFAK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KDU / SAFAK - Seminář analýzy filmu A, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1.hodina ÚVOD:Seznámení s obsahem semináře a uvedením do souvislostí vnímání filmu jako uměleckého díla:a) Co je to film a jak jsme zvyklí jej chápat, vnímat a tolerovatb) Existuje tolerance v tomto smyslu nebo ne? Je mainstream rozhodující pro tuto toleranci?UMĚLECKÉ DÍLO (FILM)JAKO MYSTAGOGIEV křesťanském názvosloví označuje vše, co vede k poznání, pochopení a správné účasti na - tajemstvích (mysterium) křesťanské víry. V - liturgii pak zvláštním způsobem označuje poslední období křesťanského zasvěcení a dochází k němu po udělení - křtu, - biřmování a účasti na - eucharistii. V ní se dosahuje hloubky velikonočního tajemství meditací nad - evangeliem, prožitím eucharistii a cvičením se v - lásce k bližnímu. Mystagogická teologie je bohoslovný směr, jenž se vyvíjel se od období - patristiky až po středověk, směr, jenž převzal z neoplatonismu orientaci - mystické, dialektické a - apofatické povahy.UKÁZKY: Michelangelo Antonioni - Michelangelův pohled (DVD slim 1)Haiku - TřpytyJames Whitney - Lapis (DVD slim 289)Norman McLaren - Pas de Deux (DVD slim 289)nebo:http://vimeo.com/10256733 (vybrat)----------------------------------------------------------------------------------------------LITERATURA:BAŠÓ: Úzká cesta do vnitrozemíBORDWELL, D.: THOMSONOVÁ, K. ? Umění filmuKANDINSKI, W.: O duchovnosti v uměníSHITAO: Malířské rozpravy Mnicha OkurkyFILMY (seznamovací přednáška a zadání):Michelangelo Antonioni - Michelangelův pohledJames Whitney - LapisNorman McLaren - Pas de Deux2. - 5.hodina:CINÉMATOGRAPHE - jiný způsob myšleníGRAND MAGNIFICAT (Zpívání katedrály) - Fontenay (Jegor Reznikoff)TÉMA PRVNÍ - TVORBA A JEJÍ MOŽNÉ SOUVISLOSTI:1. ÚVOD DO SOUVISLOSTÍ celého tématu. Umělecká tvorba jako starost o stvořený svět, jako podání svědectví o duchovní podstatě bytí.Projekce ukázek filmu: AUSTRALŠTÍ DOMORODCI (National Geographic, USA 1988).TÉMA DRUHÉ ? VIZUALITA JAKO IMAGINACE. IKONA JAKO IDEA:2. SDĚLENÍ, INFORMACE, KOMUNIKACE, POZNÁNÍ - Imaginativní hlubina poznatelného smyslu ve slově a obrazu - rozdíl.Projekce ukázek filmu: STALKER - Tunel (A.Tarkovskij, SSSR 1979) - Criterion CD 2 - 25´10´´TÉMA TŘETÍ - ZDE JE TO MÍSTO, TEĎ JE TA CHVÍLE:3. FILM A JEHO PŘIROZENÝ VÝRAZ. Obrazový znak a ikonografický symbol jsou přirozeným archetypickým vyjádřením poznání. Analýza ukázky z filmu: STALKER ve smyslu: kořeny našeho duchovního myšlení jako vizuální kód komunikace.Projekce ukázek filmu: STROM PŘÁNÍ (T.Abuladze, SSSR/Gruzia 1978) - kap.11Seznam literaturyZákladní literatura:SUCHÁNEK, Vladimír: Umělecké dílo jako mystagogie. Disertační práce. Olomouc,CHARPENTIER, Louis: Mysterium katedrály v Chartres. Praha, Půdorys 1995.KANDINSKIJ, Vasilij: O duchovnosti v umění. Praha, Triáda 1998.Rozšiřující a doplňující literatura:BAŠÓ: Úzká cesta do vnitrozemí. Praha: DharmaGaia 2006.CZECH, Jan: Znění ticha. (Filosofický esej o umění) Praha, Pražská scéna 1994.ELIADE, Mircea: Mýtus o věčném návratu. (Archetypy a opakování) Praha, Oikoymenh 1993.SHITAO: Malířské rozpravy Mnicha Okurky. Praha: Agit/Fra 2007.THÁKUR, Rabíndranáth: Gítándžalí. Trutnov, R. K. Lukášek 1990.FILMY (přednáška a zadání):Každý si vybere z nějaké promítnuté ukázky nebo z serveru Vimeo a napíše analýzu na 4 - 5 stran.Zadání korespondenčního úkolu:Písemná esej na téma vybrané kapitoly ze studijního textu SUCHÁNEK, Vladimír: Umělecké dílo jako mystagogie. Disertační práce. Olomouc, KTDDU FF UP 1996. (Výběr kapitol)Termín odevzdání KÚ: zadání a termíny - bude provedeno na závěr výukyZpůsob ukončení disciplíny (zápočet, kolokvium zkouška): zápočetDalší informace pro studenty:Rozsah vypracování korespondenčního úkolu min. 4 - 5 stran.

Získané způsobilosti

Student nabude detailní poznatky o výstavbě filmového díla v kontextu uměleckého druhu, stylu a žánru, které upotřebí v další praxi v oboru (kritika, odborná publicistika, dramaturgická činnost atd.).

Požadavky

Aktivní účast na semináři, seminární práce o rozsahu 7 ns.

Garant

Mgr. Luboš Ptáček, Ph.D.