Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Současné tendence teorie filmu a médií 1 (KDU / STTF1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KDU / STTF1 - Současné tendence teorie filmu a médií 1, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Teorie filmové adaptace literárního díla.Cílem přednášky je seznámení s problematikou filmové adaptace literárního díla. Přednáška má dvě části- historickou a aplikační. V historické části budou studenti průřezově obeznámeni s teoretickými názory vybraných autorů (A. Bazin, B. Pingaud, A. Helmanová,G.Bluestone, B. McFarlane, J. Naremore, R. Stam aj.) na problematiku filmového adaptace,tak jak se formovala od padesátých let dvacátého století k dnešku. V druhé části budou teoretické závěry demonstrovány na příkladě analýzy tří odlišných filmových adaptacístejného literárního zdroje - Stokerova Draculy (Murnau /1922/, Herzog /1979/, Coppola /1992).TÉMATICKÉ OKRUHY:Seznámení s odbornou literaturou o filmové adaptaci literárního dílaTeoretické názory na filmovou adaptaci literární předlohy.Metodologické přístupy jednotlivých autorů.Analýza vybraných děl (viz Prameny)PRAMENY:Upír Nosferatu (W.F. Murnau, 1922)Nosferatu: Fantom noci (W.Herzog 1979)Dracula (F.F.Coppola, 1992)LITERATURA:Brian McFarlane: Novel to Film. Oxford UP 1997.Linda Hutcheon: A Theory of Adaptation. Routledge 2006.James Naremore: Film Adaptation. Rutgers UP 2000.Robert Stam: Literature and Film. Wiley-Blackwell 2004.Bluestone George: Novels into Film. Johns Hopkins UP 2003.Helmanová Alicja: Tvořivá zrada. Filmové adaptace literárních děl. In: Szczepanik P.; Mareš, P. (ed.): Tvořivé zrady. Současné polské myšlení o filmu a audiovizuální kultuře.Praha 2005 .-------------------------Druhá část přednášky (Luboš Ptáček) se soustředí na představení dvou aktuálních proudů v současné teorii filmu.1. Kognitivní psychologie a současná teorie filmu(Torben Grodal a kognitivní teorie žánrů)3. Postmoderna a teorie filmu(Gilles Deleuze a film)Literatura:Sedláková, M.: Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie. Praha: 2004.Sternberg, R..: Kognitivní psychologie. Praha: 2002.Grodal, T.: Moving Pictures. A New Theory of Film Genres, Feeling, and Cognition. Oxford University Press, 1997.Deleuze G.: Film 1. Obraz pohyb. Praha, 2000.Deleuze G.: Film 2. Praha, 2009.

Získané způsobilosti

Cílem přednášky je komplexně rozvinout znalosti studentů získané z předmětu KDU/ZTF Základy teorie filmu.

Literatura

Deleuze,Gilles. Film I. Praha, 2000. Deleuze,Gilles. Film II. Praha, 2006. Allen, Richard - Smith, Murray. Film Theory and Philosophy. Oxford, 1997. Casetti,Francesco. Filmové teorie 1945 ?1990. Praha, 2008. Plett, H.F. Intertextuality. New York, 1991. Nicholls, Bill . Movies and Methods, Vol. I. 1976. Nicholls, Bill . Movies and Methods, Vol. II. 1985. Grodal, Torben. Moving Pictures. A New Theory of Film Genres, Feeling, and Cognition. Oxford, 1997. McFarlane, Brian. Novel to Film. An Introduction to the Theory of Adaptation. 1996. Bordwell, David - Carroll, Noel. Post-theory. Reconstructing Film Studies. 1996. Sobchack, Vivien . The Address of Eye. A Phenomenology of Film Experience. 1992.

Požadavky

Hluboká orientace v oboru, samostatná aplikace osvojené terminologie.

Garant

doc. Mgr. Zdeněk Hudec, Ph.D.

Vyučující

doc. Mgr. Zdeněk Hudec, Ph.D.Mgr. Luboš Ptáček, Ph.D.