Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Tendence současné dramatické tvorby A (KDU / TSDTA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KDU / TSDTA - Tendence současné dramatické tvorby A, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Doprovodný seminář k přednášce z dějin českého divadla druhé poloviny 20. století. Studenti aplikují poznatky získané v přednášce, pracují odbornou literaturou, s dramatickými texty a s prameny, formulují vlastní hodnocení.ZS 2015/2016:1. Seznámení s náplní, cílem a organizací seminářeStudentům budou konkretizovány hry jako materiál analýzy a sděleny požadavky, které bude nutné splnit za účelem získání zápočtu.2. Nastínění problematiky vývoje českého dramatu a divadla druhé poloviny 20. stoletíSpolečenský a kulturní kontext, základní periodizace divadelní kultury po roce 1945.Dramatický kontext, východiska a tradice.3. Přístupy k analýze dramatu 20. stoletíZákladní pojmy analýzy, úvaha nad literárněvědným a divadelněvědným přístupem k analýze dramatického textu ? na základě rešerší odborných textů.4. Budovatelské drama ? období sorely (tematické schéma). Analýza modelového textu a srovnání s předválečnou dramatikou.5. Analýza hry Františka Hrubína Srpnová neděleUkázka básnické a čechovovské dramatiky ? přelomové drama konce 50. let, změna dramatické struktury, jazyka, témat. Antihrdina.6. Analýza hry Josefa Topola Konec masopustuUkázka metaforické dramatiky, mnohovrstevnatost významové struktury ? interpretace postav a témat.7. Analýza hry Václava Havla Zahradní slavnostRozbor nejvýznamnějšího absurdního dramatu 60. let ? kompozice, jazykové schéma,situace a postavy, tematická struktura. Význam hry v dobovém kontextu.8. Analýza hry Ivana Vyskočila Cesta do ÚbicRozbor autorských principů Ivana Vyskočila, návaznost na text-appealové východisko malých scén, princip hry, syntax, interpretace témat, variace textu (rozhlasová a divadelní podoba).9. Analýza hry Ladislava Smočka Podivné odpoledne dr. Zvonka BurkehoŽánrová problematika hry, jazyková výstavba, postavy a jejich témata.10. Analýza hry Daniely Fischerové Báj / Karla Steigerwalda Dobové tance / Jana Antonína Pitínského Matka. Ukázky dramatiky v období normalizace. Podoby kritické reflexe doby prostřednictvímhistorické analogie. Výběr jednoho z textů.11. Dramatika ?nové vlny? devadesátých letVlastní výběr textů k analýze z tvorby autorů: Jiří Pokorný, Markéta Bláhová, Lenka Lagronová, Iva Volánková, Roman Sikora, David Drábek.12. Shrnutí poznatků o české dramatické tvorbě 2. poloviny 20. století a určení základníchznaků, jimiž anticipuje vývoj v následujícím období.

Získané způsobilosti

Student se orientuje v současné české dramatické tvorbě. Student je schopen provést analýzu dramatického textu s využitím odborné terminologie. Dokáže vyhodnotit jednotlivé tendence dramatické tvorby. Umí formulovat vlastní názor, interpretovat tematickou strukturu dramatického textu a vytvořit strukturovaný odborný text s využitím všech formálních náležitostí. Student dokáže vyhodnotit návaznosti a kontinuitu výrazových prostředků dramatické tvorby, umí zobecnit vývojové tendence a vztáhnout je k soudobému kontextu dramatické i divadelní tvorby.

Literatura

RESLOVÁ, Marie (ed.). Česká divadelní hra 90. let. Praha, 2003. Pavis, Patrice. Divadelní slovník. Praha, 2003. Hořínek, Z. (1998). Divadlo mezi modernou a postmodernou. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon. Lehmann, H. T., Grusková, A., & Diamantová, E. (2007). Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav. LUKEŠ, Milan. Umění dramatu. Praha, 1987. PAVLOVSKÝ, Petr. Základní pojmy divadla. Teatrologický slovník. Praha, 2004.

Požadavky

Studenti dosáhnou nejméně 75% účasti na seminářích a budou aktivně spolupracovat na kolektivní analýze vybraných her. Student si na základě prvních kontextových seminářů vybere z nabídky dramatických textů konkrétní titul a s použitím odborného teoretického pojmosloví samostatně zpracuje jeho analýzu z hlediska struktury textu, jazyka, situací, postav, času a prostoru, včetně připomenutí inscenační tradice zvolené hry a její dobové reflexe. Rozsah minimálně 5 stran textu + poznámkový aparát + seznam literatury podle zadané bibliografické normy.

Garant

prof. PhDr. Tatjana Lazorčáková, Ph.D.