Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Umělecké dílo jako mystagogie (KDU / UDM)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KDU / UDM - Umělecké dílo jako mystagogie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

KDU/UDM DUCHOVNÍ ASPEKTY SOVĚTSKÉHOVÁLEČNÉHO FILMU I.III. blok ? TDDU/FV-kateg.B; DV ? kateg.C(ZIMNÍ SEMESTR)Cyklus se bude věnovat jednomu z vrcholných oblastí sovětské kinematografie. Představí několik vybraných děl a seznámí s tvůrčím profilem jejich tvůrců. Cyklus zahrnuje široké spektrum souvislostí kultury Ruska a také duchovních nauk a jeho náročnost počítá s magisterskou úrovní studia.MICHAIL KALATOZOV ?.. A TI DRUZÍJEŘÁBI TÁHNOU (Michail Kalatozov 1957)KRAJINA LIDSKÉ DUŠE JAKO SEBEIDENTIFIKACE ?JÁ?:(Povinná projekce + semináře na zadané téma.)BALADA O VOJÁKOVI (Grigorij Čuchraj 1959)VÍRA, NADĚJE A LÁSKA.(Povinná projekce + semináře na zadané téma.)OSUD ČLOVĚKA (Sergej Bondarčuk 1959)IDENTIFIKACE SYNOVSTVÍ.(Povinná projekce + semináře na zadané téma.)IVANOVO DĚTSTVÍ (Andrej Tarkovskij 1962)NÁVRAT ČASOPROSTORU DO KRUHU BYTÍ.(Povinná projekce + semináře na zadané téma.)A JITRA JSOU ZDE TICHÁ ? (Stanislav Rostockij 1972)HLUBINY ZOUFALSTVÍ JAKO POČÁTEK SVĚTLA.(Povinná projekce + semináře na zadané téma.)JDI A DÍVEJ SE (Elem Klimov 1985)NEZABIJEŠ! NEPOMSTÍŠ SE!.(Povinná projekce + semináře na zadané téma.)ZADÁNÍ PRO SEMINÁŘE ?DUCHOVNÍ ASPEKTY SOVĚTSKÉHO VÁLEČNÉHO FILMU I.?KRAJINA LIDSKÉ DUŠE JAKO SEBEIDENTIFIKACE ?JÁ?:a) Člověk a vlast. (Sakrální a profánní)b) Patos obyčejného lidství (posvátná skutečnost jako věrnost). (Sakrální a profánní)c) Dobro a zlo. (Sakrální a profánní)d) Režisérská umělecká vize.VÍRA, NADĚJE A LÁSKA (vždy ve vztahu k filmu):a) Válka jako archetyp. Vůle, svoboda a naděje.b) Válka a mír, srdce člověka jako měřítko všeho?.c) Ctnost jako vztah samého k sobě.d) Režisérská umělecká vize.NÁVRAT ČASOPROSTORU DO KRUHU BYTÍ:a) Trojičnost existence ? já, svět, a nutnost být ? v čem?b) Hlubina (časoprostoru a ideje) v ploše, nebo plocha (časoprostoru a ideje) v hlubině?c) Ctnost je boj o víru ve vlastní důstojnost!d) Režisérská umělecká vizeIDENTIFIKACE SYNOVSTVÍ:a) Tušení sebe jako pravdy ve vztahu k životu. (Sakrální a profánní)b) Co je to ?vítězství? a v jakém vztahu je k věrohodnosti vlastní pravdy.c) Sebenalezení a navrácení se jako hodnota sebeidentifikace ve vztahu k čemu? Kde senachází Ivan?d) Režisérská umělecká vizeSMYSL MÁ KONÁNÍ SMYSLU:a) Ženský princip jako kosmos ? je to oběť ?b) Co je to smlouva mezi ženou jako principem a smyslem života?c) Dvě linie ženství ? obdarovávání životem versus přijetí smrti.f) Transformace. (Vnitřní i vnější proměna časoprostoru hrdiny)d) Režisérská umělecká vizeNEZABIJEŠ! NEPOMSTÍŠ SE! ? (Morální vztah k životu):a) Láska, lhostejnost, nenávist.b) Válka, svobodná vůle člověka.c) Fyzická a duchovní likvidace.d) Nezabiješ (morální vztah k životu).e) Vztah člověka ke smyslu vlastního bytí (Co je svět a co jsem já)f) Transformace. (Vnitřní i vnější proměna časoprostoru hrdiny)g) Režisérská umělecká vize

Získané způsobilosti

Student je schopen dát do souvislostí kontext evropského duchovního myšlení se strukturou filmového díla. Student umí zhodnotit tvorbu z hlediska jejího distribučního zaměření a popřípadě i komerčních souvislostí. Má kompetence posoudit a formulovat dramaturgickou koncepci filmového díla.

Literatura

BORDWELL, David - THOMPSONOVÁ, Kristin. Dějiny filmu. Praha, 2007. SUCHÁNEK, Vladimír. Topografie transcendentních souřadnic filmového obrazu. Olomouc, 2002. Jerzy Plazewski. (2009). Dějiny filmu. Praha. Georges Sadoul. (1958). Dějiny filmu. Praha. Sborník. (2012). Film a dějiny III - Politická kamera. Praha. Richard Blech. (1974). Malá encyklopédia filmu. Bratislava. ELIADE, Mircea. Mýtus o věčném návratu. Praha, 1993.

Požadavky

Absolvování přednášek a všech projekcí, refrát.