Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Umělecké dílo jako mystagogie A (KDU / UDMA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KDU / UDMA - Umělecké dílo jako mystagogie A, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

KDU/UDM DUCHOVNÍ ASPEKTY SOVĚTSKÉHOVÁLEČNÉHO FILMU I.doc. Vladimír SuchánekPROJEKCE K TÉTO PŘEDNÁŠCE BUDOU KAŽDÝCH 14 DNŮ.K TOMUTO PŘEDMĚTU BUDOU ZAČÍNAT PROJEKCE FPH - DRUHÝ PŘEDNÁŠKOVÝ TÝDEN.III. blok ? TDDU/FV-kateg.B; DV ? kateg.CZIMNÍ SEMESTR) 2+0 3 kredityCyklus se bude věnovat jednomu z vrcholných oblastí sovětské kinematografie. Představí několik vybraných děl a seznámí s tvůrčím profilem jejich tvůrců. Cyklus zahrnuje široké spektrum souvislostí kultury Ruska a také duchovních nauk a jeho náročnost počítá s magisterskou úrovní studia.MICHAIL KALATOZOV .. A TI DRUZÍJEŘÁBI TÁHNOU (Michail Kalatozov 1957)KRAJINA LIDSKÉ DUŠE JAKO SEBEIDENTIFIKACE "JÁ":(Povinná projekce + semináře na zadané téma.)BALADA O VOJÁKOVI (Grigorij Čuchraj 1959)VÍRA, NADĚJE A LÁSKA.(Povinná projekce + semináře na zadané téma.)OSUD ČLOVĚKA (Sergej Bondarčuk 1959)IDENTIFIKACE SYNOVSTVÍ.(Povinná projekce + semináře na zadané téma.)A JITRA JSOU ZDE TICHÁ (Stanislav Rostockij 1972)HLUBINY ZOUFALSTVÍ JAKO POČÁTEK SVĚTLA.(Povinná projekce + semináře na zadané téma.)JDI A DÍVEJ SE (Elem Klimov 1985)NEZABIJEŠ! NEPOMSTÍŠ SE!.(Povinná projekce + semináře na zadané téma.)DŮM BLÁZNŮ (Andrej Končalovskij 2002)IDENTIFIKACE ABSURDITY(Povinná projekce + semináře na zadané téma.)ZADÁNÍ PRO SEMINÁŘE ?DUCHOVNÍ ASPEKTY SOVĚTSKÉHO VÁLEČNÉHO FILMU I.?KRAJINA LIDSKÉ DUŠE JAKO SEBEIDENTIFIKACE "JÁ":a) Člověk a vlast. (Sakrální a profánní)b) Patos obyčejného lidství (posvátná skutečnost jako věrnost). (Sakrální a profánní)c) Dobro a zlo. (Sakrální a profánní)d) Režisérská umělecká vize.VÍRA, NADĚJE A LÁSKA (vždy ve vztahu k filmu):a) Válka jako archetyp. Vůle, svoboda a naděje.b) Válka a mír, srdce člověka jako měřítko všeho?.c) Ctnost jako vztah samého k sobě.d) Režisérská umělecká vize.NÁVRAT ČASOPROSTORU DO KRUHU BYTÍ:a) Trojičnost existence já, svět, a nutnost být v čem?b) Hlubina (časoprostoru a ideje) v ploše, nebo plocha (časoprostoru a ideje) v hlubině?c) Ctnost je boj o víru ve vlastní důstojnost!d) Režisérská umělecká vizeSMYSL MÁ KONÁNÍ SMYSLU:a)Ženský princip jako kosmos je to oběť ?b) Co je to smlouva mezi ženou jako principem a smyslem života?c) Dvě linie ženství obdarovávání životem versus přijetí smrti.f) Transformace. (Vnitřní i vnější proměna časoprostoru hrdiny)d) Režisérská umělecká vizeNEZABIJEŠ! NEPOMSTÍŠ SE! (Morální vztah k životu):a) Láska, lhostejnost, nenávist.b) Válka, svobodná vůle člověka.c) Fyzická a duchovní likvidace.d) Nezabiješ (morální vztah k životu).e) Vztah člověka ke smyslu vlastního bytí (Co je svět a co jsem já)f) Transformace. (Vnitřní i vnější proměna časoprostoru hrdiny)g) Režisérská umělecká vizeIDENTIFIKACE ABSURDITY:a) Tušení sebe jako válečné absurdity ve vztahu k životu.b) Co je to nepřítel a v jakém vztahu je k věrohodnosti vlastní pravdy.c) Introspekce člověka ve vztahu k čemu, kde je čas a kde prostor, kde jsem já?d) Válka jako jedinečný příběh jedinečného člověka.d) Režisérská umělecká vize

Získané způsobilosti

Základní přehled souvislostí o duchovních principech, které vstupovaly do procesu umělecké tvorby a tím i uměleckého díla během historického a společenského vývoje člověka.

Literatura

BORDWELL, David - THOMPSONOVÁ, Kristin. Dějiny filmu. Praha, 2007. BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. (2007). Spiritualita ve filmu. Brno. SUCHÁNEK, Vladimír. Topografie transcendentních souřadnic filmového obrazu. Olomouc, 2002. SCHRADER, Paul. Transcendental Style in Film: Ozu, Bresson, Dreyer. 1972. BORDWELL, David - THOMPSONOVÁ, Kristin. (2011). Umění filmu - úvod do studia formy a stylu. Praha. SOLOVJOV, Vladimír. Duchovní základy života. Olomouc, 1996. SCHAMA, Simon. Krajina a paměť. Praha, 2007. KANDINSKIJ, Vasilij. O duchovnosti v umění. Praha, 1998.

Požadavky

Absolvování přednášek a projekcí, 80% účast.