Předmět Modul Kunstgeschichte * (KGN / BSZSO)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KGN / BSZSO - Modul Kunstgeschichte *, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Státní bakalářská zkouška se bude skládat ze dvou částí. První prověří obecnou orientaci ve vývoji umění od doby románské po dobu po druhé světové válce. Studentka nebo student si vylosuje téma z předem daného seznamu otázek. Bude zkoušen nejen jejich přehled v daném časovém úseku, ale také uvědomování si vzájemných vztahů, schopnost vyvozovat závěry a orientovat se v základní literatuře pojednávající dané téma. Pro druhou část odevzdají examinovaní týden před konáním zkoušky názvy dvou volitelných témat, která se budou zabývat různými výtvarnými druhy (malba, sochařství, grafika, konceptuální umění, umělecké řemeslo aj.) a budou od sebe časově vzdálena alespoň 100 let. Předloží seznam odborné literatury, kterou k dané problematice prostudovali. Doporučuje se zvolit okruh, kterému se dotyční podrobně věnovali během přednášek a seminářů. Zkoušející v den zkoušky jedno z témat vyberou a podrobí diskusi. Předmětem této části bude detailní orientace v tématu, popř. vlastní bádání, kritické myšlení, schopnost formulovat vlastní závěry a prezentovat je.Studentky a studenti předloží před zkouškou seznam četby, který obsahuje alespoň 10 titulů od německy píšících badatelů, kteří se intenzivně zabývají nebo zabývali výtvarným uměním.Seznam otázek k státní bakalářské zkoušce (první část bakalářské zkoušky):1. Románské umění2. Gotická katedrála3. Umění v českých zemích v době přemyslovské4. Umění v českých zemích v době Lucemburků5. 13.-15. století v Itálii6. Umění 16. století v Itálii7. Renesance v německy mluvících oblastech, umění reformace8. Umění 15. a 16. století v českých zemích9. Počátky italského baroku10. Baroko v německy mluvících oblastech a jeho vztah k Itálii11. Barokní architektura v českých zemích a její vzory12. Barokní sochařství a malířství v českých zemích a jejich vzory13. Malba, sochařství a architektura v Čechách a na Moravě v 19. století a jejich evropské souvislosti14. Malba, sochařství a architektura 19. a počátku 20. století v německy mluvících oblastech15. Architektura v první polovině 20. století16. Evropská avantgarda17. Umění mezi válkami, vývojové tendence padesátých a šedesátých let (vyjma architektury)
Získané způsobilosti
Absolvent zvládne metodiku vědecké práce: bude mít všeobecnou schopnost zacházet s uměleckými díly všeho druhu, porozumět jejich kontextům a vztahům, interpretovat, hledat a třídit informace, rozumět složitým procesům společenské povahy zejména v kontextu česko-německých vztahů.Speciální dovednosti:- získá jazykové kompetence, které odpovídají stupni C1 referenčního rámce MŠMT, bude ovládat odbornou terminologii dějin umění, bude schopen překládat odborné texty- získá znalosti a kompetence v oboru dějiny umění odpovídající bakalářskému stupni vzdělání, bude konkurenceschopný i mezi absolventy klasických (českých) dějin umění,- získá obecně kulturní přehled o dějinách, dějinách ducha, kultuře německy mluvících zemí - v úzkém propojení a v komparaci s kulturními dějinami vlastní národní kultury,- bude vybaven k pokračování ve studiu německé filologie nebo dějin umění v magisterském stupni - bude senzibilizován pro vnímání a pochopení výtvarných projevů
Literatura
Černý, J. (2013). Arbeitsblätter zur Einführung in die Kunstgeschichte. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Mignot, Claudie. (1994). Architektur des 19. Jahrhunderts. Köln. Wittkower Rudolf. (1965). Art and Architexture in Italy 1600-1700. London. Koch, Wilfried. (2009). Baustilkunde. Gütersloh - München. Royt, Jan. (2006). Biblická ikonografie. Praha. Seibt, Ferdinand (ed.). (1995). Böhmen im 19. Jahrhundert. Vom Klassizismus zur Moderne. Berlin. Ebert-Schifferer, Sybille. (2009). Caravaggio. Sehen-Staunen-Glauben. Der Maler und sein Werk. München. Švácha, R. (2004). Česká architektura a její přísnost: padesát staveb 1989-2004. Praha: Prostor. Kuthan, J. (1994). Česká architektura v době posledních Přemyslovců: města, hrady, kláštery, kostely. Vimperk: Tina. & Blažíčková-Horová, N. (1998). České malířství 19. stol.: katalog stálé expozice Sbírky umění 19. stol., Klášter sv. Anežky České. Praha: Národní galerie. Vlček, Pavel. (2006). Dějiny architektury renesance a baroka. Praha. (1984). Dějiny českého výtvarného umění I-VI. Praha. Burke, Peter. (1998). Die europäische Renaissance. Zentren und Peripherien. München. Kimpel, Dieter; Suckale, Robert. (1985). Die gotische Architektur in Frankreich 1130 - 1270. München. Popp, Dietmar (ed.). (2002). Die Jagiellonen. Kunst und Kultur einer europäischen Dynastie an der Wende zur Neuzeit. Nürnberg. Baxandall, M. (2004). Die Kunst der Bildschnitzer: Tilman Riemenschneider, Veit Stoß und ihre Zeitgenossen. München: C.H. Beck. Pippal, Martina. (2010). Die Kunst des Mittelalters - Eine Einführung. Wien - Köln - Weimar. Horyna, Mojmír; Kučera, Jaroslav. (1998). Dientzenhoferové. Praha. Míčko, M. (1969). Expresionismus. Praha: Obelisk [Praha]. (2006). Geschichte der bildenden Kunst in Deutschland 1-8. Darmstadt. Fillitz, Hermann (ed.). (1998). Geschichte der bildenden Kunst in Österreich 1-6. München-New York. Klotz, Heinrich; Warnke, Martin. (2000). Geschichte der deutschen Kunst 600 - 2000. München. Dolgner, Dieter. (1993). Historismus - Deutsche Baukunst 1815 - 1900. Leipzig. Horyna, M., Uher, V., & Oerter, W. B. (1998). Jan Blažej Santini-Aichel. Praha: Karolinum. Hrbáčová, J., & Bláha, J. (2009). Jindřich Zdík (1126-1150): olomoucký biskup uprostřed Evropy. Olomouc: Muzeum umění Olomouc. (2001). Johann Kupezky (1666-1740). Ein Meister des Barockporträts. Aachen - Roma. Stolárová, Lenka; Vlnas, Vít. (2010). Karel Škréta 1610-1674. Doba a dílo. Praha. Fajt, Jiří (ed.). (2006). Karl IV. Kaiser von Gottes Gnaden. Kunst und Repräsentation des Hauses Luxemburg 1347 - 1437. München. Suckale, Robert. (1998). Kunst in Deutschland. Von Karl dem Großen bis Heute. Köln. (2002). Kunst-Epochen 1-12. Stuttgart. Kirchbaum, Engelbert. (1994). Lexikon der christlichen Ikonographie. Rom ? Freiberg ? Basel ? Wien. Frampton, K., Halík, P., & Kratochvíl, P. (2004). Moderní architektura: kritické dějiny. Praha: Academia. Fukala, R., Hlobil, I., & Perůtka, M. (2002). Od gotiky k renesanci: výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550. Olomouc: Muzeum umění. Švácha, R., & Malý, J. (1995). Od moderny k funkcionalismu. Praha: Victoria Publishing. Krása, J., Petráň, J., Homolka, J., Pešina, J., & Mencl, V. (1985). Pozdně gotické umění v Čechách: (1471-1526). Praha: Odeon. Prahl, R., Diatková, N., & Hofmann, W. (2000). Prag 1780-1830: Kunst und Kultur zwischen den Epochen und Völkern. Praha: Eminent Patrik Šimon. Zatloukal, P. (2002). Příběhy z dlouhého století: architektura let 1750-1918 na Moravě a ve Slezsku. Olomouc: Muzeum umění. Konečný, L. J. (2005). Románská rotunda ve Znojmě: ikonologie maleb a architektury. Brno: nakladatelství Host. (2001). Sláva barokní Čechie I. - II. Praha. Krsek, I., Stehlík, M., Válka, J., Kudělka, Z., Kudělka, Z., & Paul, P. (1996). Umění baroka na Moravě a ve Slezsku. Praha: Academia. Foster, H., Krauss, R. E., Bois, Y. A., Buchloh, B. H. D., Hrdlička, J., Ellis, I., & Sedláčková, J. Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Rakušanová, Marie. (2008). Vzplanutí. Expresionistické tendence ve Střední Evropě 1903-1936. Olomouc.
Požadavky
Úspěšně vykonat obě tematické části bakalářské zkoušky, předložit seznam literatury. Při neúspěchu v jedné části musí student opakovat celou státní závěrečnou zkoušku.
Garant
prof. Mgr. Jörg Krappmann, Ph.D.