Předmět Latinská paleografie raného novověku (KHI / LPR)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHI / LPR - Latinská paleografie raného novověku, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Obsah přednášek naváže na přednášky z latinské paleografie starověku a středověku a nejprve bude sledovat pozvolné přetváření gotických písem v novogotické a vznik humanistické větve písma. Další výklad bude soustředěn na rozvoj těchto písem a vzájemné soupeření obou větví v Itálii, Francii, Anglii a Německu až po konečné vítězství humanistických písem. Předmětem výkladu budou také některé metodologické otázky, počínaje ujasněním správné terminologie používané pro klasifikaci jednotlivých druhů písma i části a prvky jednotlivých písem. Prostor bude věnován zásadám morfologické, modelové a genetické analýzy písma s důrazem na specifika zkoumání novověkého rukopisného materiálu. V návaznosti na tyto základní informace bude podrobně probrán i vývoj českého novogotického písma i německého novogotického písma v českých zemích, obdobně jako pronikání a vývoj humanistického písma v prostoru Zemí Koruny české. Třetím okruhem zájmu bude písmo tištěné, jeho odlišná charakteristika a terminologie, typologie a klasifikace.Obsahem semináře bude četba ukázek psaných zejména novogotickým písmem, a to zejména českým a německým. V menší míře budou semináře obohaceny i novogotickými písmy, používanými mimo území českého státu a také texty psanými humanistickým písmem. Jazykově se bude jednat o texty české, německé a latinské s různým množstvím zkratek.
Získané způsobilosti
Student je schopen odborně pracovat s různými písemnými prameny z období raného novověku.
Literatura
Hledíková, Z. - Kašpar, J. - Ebelová, I. Paleografická čítanka. Praha, 2000.
Požadavky
Aktivní účast ve výuce, plnění zadaných úkolů.