Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Trendy současného dějepisectví II (KHI / QTD2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHI / QTD2 - Trendy současného dějepisectví II, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Seminář se skládá ze dvou částí: z přehledu dosavadního vývoje historického myšlení a z analýzy jeho současného stavu bádání. Pozornost je věnovaná jednotlivým historickým školám či směrům (Annales, historická antropologie, mikrohistorie, kulturní dějiny, gender history apod.), významným historikům (F. Braudel, C. Ginzburg, P. Burke, ad.) a jejich zásadním dílům a také nejtypičtějším tématům (lidová kultura, inkvizice, konfesionalizace, dějiny žen apod.). Tyto již klasické směry, díla a témata pak budou konfrontovány s nejnovější historiografií. Na jednotlivých hodinách budou rozebírány úryvky konkrétních děl s ohledem na kontext vzniku díla, použité prameny a metody. K tomu přistoupí diskuse nad vybranými teoretickými díly některých autorů (např. M. Foucault, ad.).

Získané způsobilosti

Detailní orientace v dějinách raného novověku.

Literatura

Burke, Peter. (2011). Co je kulturní historie?. Praha. Foucalt, M. (1993). Dějiny šílenství. Praha. Burke, Peter. (2004). Francouzská revoluce v dějepisectví. Praha. Marek, J. (1993). O historismu a dějepisectví. Praha. Ginzburg, C. (2000). Sýr a červi: Svět jednoho mlynáře kolem roku 1600. Praha.

Požadavky

Aktivní účast, příprava na každou hodinu, četba zadaných textů, účast v diskusi

Garant

prof. Mgr. Jaroslav Miller, M.A., Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jan Dvořák, Ph.D.Mgr. Martin Elbel, Ph.D.prof. Mgr. Jaroslav Miller, M.A., Ph.D.doc. Mgr. Radmila Prchal Pavlíčková, Ph.D.