Předmět Analýza hudebních skladeb 2 (KMU / AHSK2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KMU / AHSK2 - Analýza hudebních skladeb 2, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod do studia hudební analýzy.22 doporučení jak analyzovat hudební díla Diethera de la Motteho. 12 podmínek hudební analýzy Clemense Kühna.2. Metody analýzy.Přehled analytických metod uplatňovaných na díla komorního druhu hudby.3. Analýza díla: J. Haydn, Klavírní trio C dur, Hob. XV: 27.Ukázka analýzy klasicistního klavírního tria. Zvláštní pozornost věnována akcentaci role klavírního partu a specifické roli dalších nástrojů.4. Analýza díla: J. Haydn, Smyčcový kvartet op. 33 č. 1 h moll, Hob. III: 37 (1. věta).Příklad haydnovské monotematické sonátové formy.5. Analýza díla: L. van Beethoven, Sonáta pro klavír d moll op. 10, č. 3, druhá věta: Largo e mesto.Analýza "takt po taktu".6. Analýza díla: L. van Beethoven: Sonáta pro klavír C dur op. 53, 1. věta.Analýza beethovenovské sonátové formy.7. Analýza díla: F. Liszt, Sonáta h moll pro klavír, S. 178.Problém vícevětosti v jedné větě. Transformace témat.8. Analýza díla: A. Dvořák, Smyčcový kvartet As dur op. 105.Příklad sonátového cyklu klasicko-romantické syntézy. Vhled do dvořákovské metody vytváření motivických kombinací. Dramaturgie tóninového plánu.9. Analýza díla: A. Dvořák, Smyčcový kvartet G dur op. 106.Příklad sonátového cyklu klasicko-romantické syntézy. Vhled do dvořákovské metody vytváření motivických kombinací. Dramaturgie tóninového plánu.10. Analýza díla: V. Novák, Smyčcový kvartet č. 2 D dur, op. 35.Fuga v sonátovém cyklu, romantická modifikace fugy. Tematické sjednocení díla. Kombinace tematické práce fugového typu s motivicko-tematickou práci brahmsovského typu.11. Analýza díla: V. Novák, Sonáta eroica, op. 24.Příklad sonátové formy pozdně romantického typu. Motivické příbuznosti a formová modifikace.12. Analýza díla: L. Janáček: 1. X. 1905. Sonáta pro klavír.Volné pojetí sonátové formy v komorní hudbě 20. století. Hledání janáčkovských kompozičních postupů.
Získané způsobilosti
Student zná základní postupy analýzy komorní tonální hudby.Student:- je schopen bez potíží číst komorní tří-čtyřhlasou sazbu komorních děl, - dokáže postihnout motivické vztahy v dílech sonátového charakteru a jejich tektonickou logiku. Student je způsobilý postoupit k analýze větších orchestrálních skladeb a k materiálu hudby 20. století v navazujícím kurzu Analýza hudebních skladeb 3.
Literatura
KÜHN, CLEMENS:. Analyse lernen. Kassel 1999. JANEČEK, KAREL:. Hudební formy. Praha 1955. KOHOUTEK, CTIRAD:. Hudební styly z hlediska skladatele. Praha 1976. DE LA MOTTE, DIETRICH:. Musikalische Analyse. Kassel 1990. JANEĆEK, KAREL:. Smetanova tvorba komorní. Praha 1984. JANEČEK, KAREL:. Tektonika. Nauka o stavbě skladeb. Praha 1968.
Požadavky
Student by měl mít z již absolvovaných kurzů zvládnuté základní postupy formové, tektonické a harmonické analýzy. Ze všeobecných i speciálních dějin hudby by měl znát stylová specifika hudby 18. a 19. století a měl by být schopen stylové komparace. Student je povinen před zahájením kurzu prostudovat publikaci Miloše Honse Hudební analýza a hudební myšlení, měl by mít rovněž prostudovány učebnice K. Janečka o hudebních formách a tektonice.
Garant
doc. PhDr. Lenka Křupková, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Lenka Křupková, Ph.D.