Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny hudby 20. st. 1 (KMU / D20-1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KMU / D20-1 - Dějiny hudby 20. st. 1, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Předmět mapuje vývojové tendence a osobnosti evropské a americké hudby přelomu 19. a 20. století a meziválečné avantgardy. Zvláštní pozornost je věnována vývoji hudebního myšlení a širšímu estetickému a kulturnímu kontextu hudebního dění.Tematické okruhy:1. Estetické pozadí hudby 1. pol. 20. st.- základní tendence:- tendence směřování za hranice evropské kultury k východním kulturám nebo do vnitřních starobylých vrstev folklóru- tendence dostat se v inspiraci před 19. st. k hudbě baroka, renesance- opuštění známého světa hudebních vyjadřovacích prostředků tonality a tematiky- avantgardistická revolta proti "vážnému", "tradičnímu" umění.Styly a "-ismy" v 1. polovině 20. století. Mezi universalismem a národním charakterem, tradicionalismem a avantgardou2. Pozadí 19. st. - proces rozpadu tonality (od Chopina, přes Wagnera, Regera a Strausse).3. Hudba přelomu století (Strauss, Reger, Sibelius, Pfitzner, Debussy, Schreker, Busoni). Pojmová pole - pozdní romantismus, moderna a její vývojové etapy (koncepce Dahlhausova a Danuserova).4. II. vídeňská škola - expresionismus, atonalita, dodekafonie. Osobnosti a dílo (Schönberg, Berg, Webern a okruh jejich příznivců).5. Neofoklorismus - vysvětlení fenoménu, postižení rozdílů mezi folklórními tendencemi v 19. st. a neofoklorismem 20. st. Tvorba v duchu neofolklorismu (Bartók, Kodály, Enescu. Stravinskij).6. Neoklasicismus. Zrod a vývoj od konce 19. st. - tendence k návratům u Regera, Busoniho, Debussyho. Neoklasicimus v Paříži - 1. estetika Pařížské šestky x 2. neoklasicismus Igora Stravinského. Osobnosti a tvorba Pařížské šestky (zvláště Honneger, Milhaud). Život a dílo Igora Stravinského.7. Ruská a sovětská hudba v 1. pol. 20. století (Skrjabin, Mjaskovskij, mladý Prokofjev a Šostakovič).8. Americká hudba v 1. pol. 20. století (Charles Ives, Milton Babbitt, Henry Cowell).

Získané způsobilosti

Absolvováním kurzu studenti budou schopni vyznat a orientovat se v problematice dějin hudby 1. pol. 20. století. Student bude schopen využít svých znalostí a dovedností k axiologické či stylové komparaci hudby tohoto období. Bude umět zařadit do dramaturgie filharmonií, operních divadel i komorních souborů vhodný repertoár hudby 20. století, případně sestavit dramaturgii festivalu soudobé hudby.

Literatura

BEK, JOSEF:. Hudební neoklasicismus, Praha 1982. KOLEKTIV AUTORŮ:. Dějiny české hudební kultury 1890-1945, 2 sv., Praha 1971, 1982. VYSLOUŽIL, JIŘÍ:. Hudobníci 20. storočia, Bratislava 1981. DRUSKIN, MICHAIL, SEMJONOVIČ. Igor Stravinskij : osobnost, dílo, názory. Praha 1981. Dibellius, Ch.:. Moderne Musik II 1965-85. München 1994. NAVRÁTIL, MILOŠ:. Nástin vývoje evropské hudby 20. století, Ostrava 1993. DRUSKIN, MICHAIL, SEMJONOVIČ. O západoeurópskej hudbe 20. storočia. Bratislava 1976. Dibellius, Ch.:. Moderne Musik I 1945-65. München 1991. MORGAN, ROBERT P.:. Twentieth Century Music. A History of Musical Style in Modern Europe and America. New York-London, W.W. Norton 1992. KOLNEDER, WALTHER. Anton Webern. Einführung in Werk und Stil. Rodenkirchen 1961. DANUSER, HERMANN. Die Musik des 20. Jahrhunderts. Neues Handbuch der Musikwissenschaft, Bd. 7. Laaber 1996. Kolektiv autorů. Handbuch der Musik im 20. Jahrhundert, 1-12 Bde. Laaber. CRAFT, ROBERT. Igor Stravinskij : deník ze společných cest. Praha 1968. HRADECKÝ, EMIL:. Úvod do studia tonální harmonie, Praha 1960. Dahlhaus, Carl. Zwischen Romantik und Moderne. München 1974. Laaber, 1989.

Požadavky

Vypracování referátu na téma: život a dílo skladatelské osobnosti evropské hudby 1. pol. 20. st., výběr reprezentativní skladby této osobnosti a její představení. Karol SzymanowskiJean SibeliusHans PfitznerGustav Holst, Ralph Vaughan WilliamsAlexander SkrjabinRuská avantgarda ? Ivan Vyšnegradskij, Nikolaj Roslavec, Artur LouriéItalská avantgarda - Luigi RussoloZoltán Kodály, Georg EnescuDmitrij ŠostakovičSergej ProkofjevCarl OrffPaul HindemithLa jeune France ? hl. André Jolivet a mladý Olivier MassiaenEric Satie, Arthur HonnegerDarius Milhaud Francis Poulenc

Garant

doc. PhDr. Lenka Křupková, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Lenka Křupková, Ph.D.