Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny hudby 20. st. (KMU / D20K)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KMU / D20K - Dějiny hudby 20. st., Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Estetické pozadí hudby 1. pol. 20. st. - základní tendence. Hudba přelomu století- tendence směřování za hranice evropské kultury k východním kulturám nebo do vnitřních starobylých vrstev folklóru- tendence dostat se v inspiraci před 19. st. k hudbě baroka, renesance- opuštění známého světa hudebních vyjadřovacích prostředků tonality a tematiky- avantgardistická revolta proti "vážnému", "tradičnímu" umění- Strauss, Reger, Sibelius, Pfitzner, Debussy, Schreker, Busoni- pojmová pole - pozdní romantismus, moderna a její vývojové etapy2. II. vídeňská škola - expresionismus, atonalita, dodekafonie- vymezení expresionismu v umění (malířské skupiny Die Brücke, Der Blaue Reiter)- osobnosti a dílo, charakteristika jednotlivých tvůrčích období: Schönberg, Berg, Webern a okruh jejich příznivců3. Neofoklorismus- vysvětlení fenoménu- postižení rozdílů mezi folklórními tendencemi v 19. st. a neofoklorismem 20. st.- tvorba v duchu neofolklorismu (Bartók, Kodály, Enescu. Stravinskij)4. Neoklasicismus- zrod a vývoj od konce 19. st. - tendence k návratům u Regera, Busoniho, Debussyho- neoklasicismus v Paříži: 1. estetika Pařížské šestky x 2. neoklasicismus Igora Stravinského- osobnosti a tvorba Pařížské šestky (zvláště Honegger, Milhaud)- život a dílo Igora Stravinského- německý neoklasicismus5. Ruská a sovětská hudba v 1. pol. 20. století- ruská moderna - Skrjabin- ruská avantgarda - I. Vyšnegradskij, L. Theremin, I. Golyšev, Nikolaj Roslavets, A. V. Mosolov, A. V. Lourié- osobnosti: Mjaskovskij, mladý Prokofjev a Šostakovič6. Rok 1945 jako rok nula Nové hudby- terminologická situace: tradice, moderna, avantgarda- nový vztah ke klasikům moderny - A. Schönberg, A. Webern, A. Berg, B. Bartók, I. Stravinský- etablování internacionální avantgardy v Evropě - darmstadtské kurzy Nové hudby (od r. 1946, Wolfgang Steinecke)- americká avantgarda v duchu schönbergovské tradice - Milton Babbit- "mainstream" v hudbě 20. st. - dožívající skladatelské generace předválečného neoklasicismu: F. Poulanc, P. Hindemith, S. Prokofjev, D. Šostakovič, A. Copland, B. Britten7. Seriální hudba- Olivier Messiaen jako klíčová postava "v pozadí" počátků evropské seriální hudby: Mode de valeurs et d'intensités- estetika seriální kompozice: Stockhausen - Situation des Handwerks (Kriterien der punktuellen Musik), 1952. Boulez - L'esthétique et les fétiches, 1951, O? en est-on?, 1968- hlavní osobnosti darmstadtského konzervativního serialismu: Karlheinz Stockhausen: "punktální hudba" - osvojení si možností integrální seriální organizace Kreuzspiel, Punkte a Kontrapunkte (1951-53), "Gruppen-Form" - Klavierstücke V-XI, Zeitmaße, Gruppen. Pierre Boulez: písně na texty Reného Chara - Le Visage nuptial, Le Soleil des Eaux, Improvisations sur Mallarmé, Le Marteau sans maître - vedle globálního plánování "lokální nedisciplína", nová koncepce hudební formy - krok k "otevřené" formě hudby8. Konkrétní hudba a počátky elektronické hudby- počátky - pokusy s montáží šumů, hluků - s konkrétní hudbou, studio francouzského rozhlasu (Pierre Schaeffer)- nový hudební typ (po r. 1950) - vynález magnetofonu - elektroakustická hudba - zvuky a kompozice zvuků elektronicky vyrobené. První centrum elektronické hudby - studio Westdeutschen Rundfunks Köln (Herbert Eimert, Karlheinz Stockhausen)- 1. fáze (od r. 1951): Stockhausen - Studien I, II, skladatelova práce ve výrobě materiálu - sinusové tóny, jejich vrstvení, šumy, filtrování atd., jeho přetváření (deformace, dozvuky) a synchronizace (sestavování). Konečným výsledkem magnetof. pás. Absence partitury a interpreta- 2. fáze (od r. 1956): elektronika kombinovaná se zvukovou nahrávkou- 3. fáze (od r. 1956-61): podíl živých interpretů společně s předem připraveným mg. pásem. Experimenty se zvuky v prostoru - Stockhausenovo Gruppen- Stockhausen - hlavní elektronická díla 50. let: Gesang der Jünglinge Gruppen, Kontakte für elektronische Klänge, Klavier und Schlagzeug oder für elektronische Klänge allein

Získané způsobilosti

Absolvováním kurzu student získá přehled o estetických a kompozičních stylech a proudech, osobnostech a dílech hudby 20. století. Student bude schopen:- zařadit do dramaturgie filharmonií, operních divadel i komorních souborů vhodný repertoár hudby 20. století;- případně sestavit dramaturgii festivalu soudobé hudby.Student bude schopen využít svých znalostí a dovedností k axiologické či stylové komparaci hudby tohoto období.

Literatura

BEK, JOSEF:. Hudební neoklasicismus, Praha 1982. VYSLOUŽIL, JIŘÍ:. Hudobníci 20. storočia, Bratislava 1981. NAVRÁTIL, MILOŠ:. Nástin vývoje evropské hudby 20. století, Ostrava 1993. SCHÖNBERG, ARNOLD. Styl a idea. Praha 2004. SCHNIERER, MILOSLAV. Svět orchestru 20. století, Praha 1995, 1998, 1999. KOLNEDER, W. Anton Webern. Einführung in Werk und Stil. Rodenkirchen 1961. STUCKENSCHMIDT, H. H. Arnold Schönberg. Praha 1971. WEID, JEAN-NOËL von der. Die Musik des 20. Jahrhunderts. Frankfurt am Main 2001. DANUSER, H.:. Die Musik des 20. Jahrhunderts. Neues Handbuch der Musikwissenschaft, Bd. 7. Laaber 1996. Kolektiv autorů. Handbuch der Musik im 20. Jahrhundert, 1-12 Bde. Laaber. STRAVINSKIJ, I. Hudobná poetika. Kronika mojho života. Bratislava 2002. DRUSKIN, MICHAIL, SEMJONOVIČ. Igor Stravinskij : osobnost, dílo, názory. Praha 1981. SCHERLIESS, V. Igor Stravinskij und seine Zeit. Laaber 2002. Dibellius, Ch.:. Moderne Musik I 1945-65. München 1991. Dibellius, Ch.:. Moderne Musik II 1965-85. München 1994. SUTHERLAND, ROGER. New Perspectives in Music, London 1994. DRUSKIN, MICHAIL, SEMJONOVIČ. O západoeurópskej hudbe 20. storočia. Bratislava 1976. HRADECKÝ, E. Paul Hindemith: svár teorie s praxí. Praha 1974. MORGAN, ROBERT P.:. Twentieth Century Music. A History of Musical Style in Modern Europe and America. New York-London, W.W. Norton 1992.

Požadavky

Základní informace o hudbě 20. století a začátku 21. století student získal již v Přehledu dějin evropské hudby 2, jenž by měl absolvovat v 1. roce svého studia. Před zahájením kontaktní výuky je student povinen prostudovat speciálně připravené studijní opory pro kombinované studium muzikologie: KŘUPKOVÁ, Lenka (2013) Dějiny hudby 20. století 1. Olomouc: Univerzita Palackého.KŘUPKOVÁ, Lenka (2013) Dějiny hudby 20. století 2. Olomouc: Univerzita Palackého.

Garant

doc. PhDr. Lenka Křupková, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Lenka Křupková, Ph.D.