Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny a teorie nonartificiální hudby (KMU / DNAHK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KMU / DNAHK - Dějiny a teorie nonartificiální hudby, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Náplní předmětu je v úvodním tutoriálu teoretická stránka oboru. Pozornost je věnována těmto tematickým okruhům: akordové značky, jazzová akordika a harmonie, teorie improvizace, stupnice a mody v jazzové hudbě, metrorytmika, základy jazzových forem. Cílem je studentova spolehlivá orientace v základech teorie hudby jazzového okruhu a praktické využití těchto poznatků pro hudební analýzy. V dalším tutoriálu je náplní předmětu především jeho historická stránka. Pozornost je věnována stratifikaci nonartificiální hudby, jejím jednotlivým subsférám (folklór, tradiční populární hudba, hudba jazzového okruhu), přičemž hlavní pozornost je věnována posledně jmenované subsféře. V rámci této subsféry je kladen důraz na dějiny jazzu, ale i dalších podoblastí hudby jazzového okruhu.1. Nonartificiální a zvláště jazzová hudba v ČR a ve světěPropedeutický nástin a přehled sféry NAH v rámci adekvátních informačních zdrojů (bibliografie), institucí a organizací (zastřešující společnosti, vydavatelství, školství, umělecké agentury, kluby, festivaly atp.).2. Akordové značkyPřehled různých systémů značení, návrh nejsnazšího řešení. Princip tvorby, struktura a skladba akordových značek. Intervaly vyskytující se v akordových značkách, zkratky, piktogramy, lomené značky. Značení doškálných kvintakordů a septakordů v dur a moll.3. Stupnice využívané v jazzu a NAH jakožto improvizační a kompoziční materiálPřehled nejčastěji využívaných stupnic či modů a jejich vyjádření pomocí akordových značek. Definice termínů modus a transpozice z hlediska využití konkrétních škál v jazzu. Chromaticko-lydický koncept George Russella. Stupnice bluesová, stupnice symetrické, stupnice bebopové, mody melodické mollové a jejich využití.4. Modální principVýskyt a analýza modálního přístupu v konkrétních ukázkách z oblasti NAH a jazzu.5. Harmonie v NAH a jazzuTypické harmonické jevy a nejběžnější akordové spoje v NAH a jazzu. Reharmonizace a substituce v běžných harmonických schématech. Dominantní jádro v dur a moll, mimotonální dominantní jádro. Sled mimotonálních dominant, tritónová substituce a další náhrady.6. Formy v NAH a jazzuZákladní jazzové formy a jejich sluchová identifikace a analýza. Durové a mollové blues, rhythm changes, AABA, prokomponované útvary. Harmonické modifikace a odchylky těchto útvarů. Analytický poslech a eartraining.7. Metrorytmika, artikulace, frázování, instrumentář aneb interpretace NAH a jazzuSondy a taxonomie různých přístupů v interpretaci NAH na základě chronologických a stylových měřítek. Přehled klasických instrumentálních uskupení. Big band, jeho složení, ukázková četba partitur.8. AnalýzyVyužití získaných dovedností a jejich aplikace na konkrétních analýzách jazzových standardů.9. K termínu a pojmu nonartificiální hudbaPředmětem této přednášky je problematika terminologicko-pojmová. Vymezení a geneze terminologie v návaznosti na uzance české a světové muzikologické publicistiky. Přehled dalších běžně užívaných polarizačních koncepcí.10. Přehled sféry nonartificiální hudbyCharakteristika a taxonomie sféry NAH, její členění na tři subsféry - hudební folklór, tradiční populární hudba, moderní populární hudba (hudba jazzového okruhu).11. Afroamerický hudební folklór, afroamerická hudbaCharakteristika a stratifikace kořenů HJO. Přehled šesti klíčových oblastí - work songs, spirituály a gospely, afroamerický tanec, blues, coon songs, ragtime.12. JazzObecná charakteristika, výčet typických rysů. Periodizace a chronologicko-stylový přehled vývoje ve světě a u nás, charakteristika jednotlivých stylů a jejich sluchová identifikace. Galerie klasických nahrávek, milníky jazzového vývoje a jejich charakteristika, politicko-společenský kontext. Analytický poslech a analýzy konkrétních ukázek v Real Booku či Fake Booku. Osobnosti a soubory.

Získané způsobilosti

- student získá základní informace o sféře NAH jak v teoretické tak i historiografické oblasti- student se orientuje v různých výkladech hudby jazzového okruhu a jazzu - student je vybaven terminologickým aparátem v oblasti NAH- student se orientuje v notových materiálech jazzového charakteru- student umí analyzovat notový zápis jazzového charakteru a adekvátně zkoumaný jev stylově zařadit- student je pomocí sluchu schopen identifikovat jevy z jazzové oblasti, je schopen tyto jevy transkribovat a následně analyzovat a popsat- student dokáže analyzované jevy zařadit do historiografických a společenských souvislostí

Literatura

Kotek, Josef. Dějiny české populární hudby a zpěvu 1. Praha, 1994. Kotek, Josef. Dějiny české populární hudby a zpěvu 2. Praha, 1998. Matzner, A., Poledňák, I., Wasserberger, I., ed. Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby I-III. Praha, 1983. Dorůžka, Lubomír. Panoráma jazzu. Praha 1990, Mladá fronta. Bratislava, 1978. Fukač, J., Vysloužil, J., Macek, P. (ed). Slovník české hudební kultury. Poledňák, Ivan. Úvod do problematiky hudby jazzového okruhu, Olomouc 2000, Univerzita Palackého Olomouc. Olomouc, 2005.

Požadavky

Dostatečnou představu o vstupních požadavcích studenti získají studiem speciálně připravené studijní opory.KOPECKÝ, František. (2004) Dějiny a teorie nonartificiální hudby - průvodce studiem. Olomouc.

Garant

Mgr. Jan Blüml, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jan Blüml, Ph.D.