Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny starší hudby (KMU / DSTH)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KMU / DSTH - Dějiny starší hudby, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Periodizace dějin starší hudby. Hudba v období starověku. Hudebně teoretický systém starořecké hudby, estetika, teoretické spisy, notace, nejstarší památky.2. Hudba v období středověku. Křesťanský jednohlasý liturgický zpěv. Kořeny chorálních forem, žalmy a hymny, antifonální a responsoriální způsob interpretace. Charakteristika hlavních žánrů gregoriánského chorálu. Liturgie mše a oficia, průběh církevního roku.3. Typy evropské liturgie před nástupem římsko-franské syntézy. Gregoriánský chorál, vznik a nástin vývoje. Estetické a hudebně teoretické kontexty gregoriánského chorálu.4. Světský jednohlas francouzská dvorská lyrika a epika, její paralely v dalších zemích, typy středověkých písní. Světská hudba instrumentální, dobové nástroje.5. Vícehlas a jeho vývojové fáze. Notredamská škola, význam Leonina a Perotina. Hlavní vícehlasé techniky a formy.6. Ars antiqua hlavní představitelé, základní hudební formy, frankonské a petronské moteto, hudební teorie.7. Francouzská ars nova, její hlavní představitelé a výdobytky. Formy duchovní a světské hudby. Hudba italského trecenta představitelé a formy.8. Hudební teorie, základní spisy, osobnosti, teorie kontrapunktu.9. Hudba v období renesance. První a druhá generace autorů nizozemské polyfonie. Hlavní formy duchovní a světské hudby. Charakteristika hudební řeči.10. Třetí až pátá generace autorů nizozemské vokální polyfonie. Charakteristika hudební řeči, zrod harmonie.11. Specifika vývoje středověké hudby v českých zemích. Základní prameny, osobnosti, sociologické a kulturní kontexy.12. Renesanční hudba v českých zemích. Základní prameny, osobnosti, sociologické a kulturní kontexy.

Získané způsobilosti

Znalost historických souvislostí a základních slohových a stylových znaků jednotlivých etap starších dějin hudby. Orientace v notovaném i zvukově zachyceném repertoáru hudby od nejstarších dob do roku 1600. Schopnost hodnotit repertoár hudebních těles i jejich dramaturgii. Aplikace získaných znalostí v dalším vědeckém výzkumu nebo v pedagogické praxi.

Literatura

Kouba, J. ABC hudebních slohů: od raného středověku k W.A. Mozartovi. Praha: Supraphon, 1988. Hrčková, N. Dějiny hudby I. Středověk . Praha, 2005. Hrčková, N. Dějiny hudby II. Renesance. Praha, 2005. Černý, J., Kouba, J., Lébl, V., Ludvová, J., Pilková, Z., Sehnal, J., & Vít, P. Hudba v českých dějinách: od středověku do nové doby. Praha: Supraphon, 1989. ISBN 8070581638.Schering Arnold. Geschichte der Muik in Beispielen. Lipsko, 1931. Ćerný Jaromír a kol. Historická antologie hudby v českých zemích do cca 1530. Praha, 2005. Černý, Miroslav K. Hudba antických kultur. Olomouc, 2006. Hoppin, Richard H. Hudba stredoveku. Bratislava : Hudobné centrum, 2007. ISBN 978-80-88884-87-3.Brown, Howard Mayer. Hudba v renesancii. Bratislava : Hudobné centrum, 2012. ISBN 978-80-89427-18-5.Dykast, Roman. Hudba věku melancholie. Praha, 1998. Kühn Clemens. Kompositionsgeschichte in kommentierten Beispielen. Kassel, 1998. Apel, Willi:. Medieval Music. Stuttgart, 1986. Gülke Peter. Mönche, Bürger. Minnesänger. Lipsko, 1975. Eggebrecht, Hans Heinrich:. Musik im Abendland. München, 1991. Palisca, C.V. Norton Anthology of Western Music. London, New York 1996. 2 sv. Taruskin Richard. The Oxford History of Western Music. Oxford, 2005.

Požadavky

75 procentní účast ve výuce, aktivita v semináři, četba zadané literatury, vypracování a přednesení referátu, minimální 60 procentní úspěšnost v závěrečném testu.

Garant

doc. PhDr. Eva Vičarová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Eva Vičarová, Ph.D.