Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Harmonie 2 (KMU / HARM2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KMU / HARM2 - Harmonie 2, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vedlejší septakordyTónický septakord. Subdominantní septakord a septakordy III a VI stupně. Dominantní, subdominantní a kombinovaný rozvod. Částečné dominantní a subdominantní rozvody.2. Nónové akordyDominantní nónový akord, jeho struktura a rozvod. Rozvody obratů dominantního nónového akordu. Vedlejší nónové akordy a jejich rozvody. Kombinovaný rozvod subdominantního nónového akordu.3. Melodické tónyPrůchody, střídavé tóny, anticipace, prodlevy a ostinátní figury. Problematika průtahů a jejich uplatnění v praxi.4. Diatonická modulaceModulace do tónin durových vyšších i nižších. Modulace to tónin mollových nižších i vyšších. Modulace tóninou zprostředkující. Rychlá diatonická modulace.5. Mimotonální dominanty a subdominantyMimotonální dominanty v širokém slova smyslu. Mimotonální dominanty, subdominanty a sedmé stupně. Sled mimotonálních dominant a subdominant.6. MediantyAkordy chromatické terciové příbuznosti. Ambivalence přístupů k otázce mediant. Volkova klasifikace mediant. Otázka mimotonálních klamných spojů.7. Akordy se třemi citlivými tónyFrygický a lydický akord. Neapolský sextakord, jeho rozvod a uplatnění. Kadence s neapolským sextakordem. Modulace neapolským sextakordem.8. Alterované akordy. Alterované dominantyPrincip alterovaných akordů. Umělé citlivé tóny a práce s nimi. Pravé a nepravé alterované akordy. Alterované dominanty. Vhodné obraty alterovaných dominant.9. Alterované subdominantyMožnosti alterace u subdominant a septakordů druhého stupně. Vhodné alterované obraty těchto akordů.10. Alterované sedmé stupně a mimotonální alterované akordyMožné alterace u septakordu sedmého stupně. Otázka chromatických a mozartovských kvint. Vhodné alterované obraty akordu sedmého stupně. Mimotonální alterované akordy a jejich obraty.11. Dvojitá alteraceDvojitá, neboli dvojsměrná alterace. Dvojalterovaný sextakord sedmého stupně v dur a dvojalterovaný sextakord druhého stupně v moll. Jiné možnosti dvojité alterace a pětihlasé a vícehlasé akordy s dvojitou alterací.12. Modulace diatonickými a stejně znějícími alterovanými akordyModulace zvětšeným kvintakordem a zmenšeným septakordem. Princip a výhoda těchto modulací pro modulace do vzdálených tónin. Modulace zvětšeným terckvartakordem a dominantním nónovým akordem.

Získané způsobilosti

Student:- zná teoreticky danou problematiku - otázku funkčnosti akordů, rozvodů, chybných hlasových postupů;- je seznámen s modulacemi, problematikou akordů mimotonálních a alterovaných.Student umí:- samostatně vypracovat harmonické úkoly - číslované basy a volné basy a - harmonizovat zadané soprány v rozsahu probraného učiva. Student dokáže:- harmonicky analyzovat diatonální i chromatické úseky hudebních kompozic období baroka, klasicismu a romantismu;- poukázat na harmonicky nevšední a z "harmonického kánonu doby" vybočující místa skladeb.

Literatura

KOFROŇ, JAROSLAV:. Učebnice harmonie, Praha 1981. Janeček, K. Harmonie rozborem. Supraphon, Praha, 1982. Antonín Modr. Harmonie v otázkách a odpovědích. Panton, Praha, 1960. DE LA MOTTE, DIETHER:. Harmonielehre, Kassel 1976. HŮLA, ZDENĚK:. Nauka o harmonii, Praha 1956. HRADECKÝ, EMIL:. Úvod do studia tonální harmonie, Praha 1960.

Požadavky

Příslušné kapitoly následujících publikací - v rozsahu učiva předmětu Harmonie 1.PSCZOLKA, J. - KRATOCHVÍLOVÁ, M. (2005) Harmonie. Průvodce studiem. Olomouc. Elektronická studijní podpora zavěšená v systému Edis.KOFROŇ, Jaroslav. (2002) Učebnice harmonie. Praha: Editio Bärenreiter.

Garant

MgA. Marek Keprt, Ph.D.

Vyučující

MgA. Marek Keprt, Ph.D.