Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Hudební sociologie (KMU / HSC)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KMU / HSC - Hudební sociologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Tematické okruhy:1. Vznik a vývoj hudební sociologie.2. Metodologické problémy - empirická a teoretická hudební sociologie, problém sociologické analýzy hudebního díla, weberovské ideální typy a typologie v hudební sociologii, problém hodnocení a hodnotové neutrality. Sociologie tónových systém.3. Česká hudební sociologie.4. Sociální status hudebníka.5. Sociologie dějin hudby. Hudebníci evropského středověku.6. Sociologie dějin hudby. Dvorská a zámecká hudební kultura 17. a 18. století.7. Sociologie dějin hudby. Měšťanská hudební kultura a instituce koncertu.8. Sociologie dějin hudby. Domácí muzicírování a hudební amatéři.9. Sociologie dějin hudby. Sociologie opery.10.Ženy v hudbě.11.Kritické teorie masové kultury. Historický nástin vývoje hudebního průmyslu.12.Kritéria empirického hudebně sociologického výzkumu.

Získané způsobilosti

Základní orientace v sociologických konceptech dějin hudby a v zásadách empirického výzkumu hudby.Znalost sociálních struktur hudebního života a jeho aktérů, resp. fungování hudebních institucí v různých etapách dějin hudby, dovede studenta k lepšímu porozumění vývojového procesu hudby. Absolvováním předmětu student významně rozšíří své kompetence v příštím profesním působení na poli organizace a řízení hudebního života.

Literatura

HUDEBNÍ SOCIOLOGIE, In: Hudební věda I-III, Praha 1988. DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha 1998. Bek, Mikuláš. Konzervatoř Evropy? K sociologii české hudebnosti. Praha 2003. Adorno, Theodor, W. O fetišovém charakteru v hudbě a regresi slyšení, in: Divadlo 1964, č. 1-2. Bek, Mikuláš:. Vybrané kapitoly hudební sociologie. Olomouc 1993. Heister, H. W. Das Konzert. eorie einer Kulturform. Wilhelmshaven 1982. Kolektiv autorů. Hudba v českých dějinách. Praha 1988. Wicke, Peter. Hudební průmysl. Historicko-systematický nástin. BLAUKOPF, KURT:. Musik im Wandel der Gesellschaft, Darmstadt 1996. Weber, Max. "Objektivita" sociálněvědního a sociálněpolitického poznání. In: Weber, M., Metodologie, sociologie a politika. Praha 1998. Wicke, Peter. Populární hudby jako průmyslový produkt. Weber, Max. Smysl "hodnotové neutrality" v sociologických a ekonomických vědách. In: Weber, M., Metodologie, sociologie a politika. Praha 1998, s. 64-108. Karbusický, Vladimír. Teoretické předpoklady empiricko-sociologického výzkumu hudby. In: Hudební věda, 1965, č. 3. Karbusický, Vladimír - Kasan, Jaroslav: Karbusický, Vladimír. Výzkum současné hudebnosti. Díl 1. Výzkum z roku 1962. Díl 2. Výzkum z roku 1965/66. Praha 1969.

Požadavky

Účast, vypracování referátu, zpracování dotazníku k hudebně empirickému výzkumu.

Garant

doc. PhDr. Lenka Křupková, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Lenka Křupková, Ph.D.