Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Hudební sociologie (KMU / HSK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KMU / HSK - Hudební sociologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vznik a vývoj hudební sociologie, metodologické problémy I.- obecná sociologie - vznik vědy, vývoj, tematické okruhy, osobnosti- empirická a teoretická sociologie- konstituce hudební sociologie- problémové okruhy hudební sociologie- problém sociologické analýzy hudebního díla2. Vznik a vývoj hudební sociologie, metodologické problémy II- Max Weber. Weberovské ideální typy a typologie v hudební sociologii, problém hodnocení a hodnotové neutrality- další klasikové hudební sociologie (T. W. Adorno, J. H. Mueller, Alphons Silbermann, K. Blaukopf, Christian Kaden, J. Shepherd, Ch. Kaden)- sociologie tónových systémů- česká hudební sociologie3. Sociální status hudebníka.- sociální role a status hudebníků v dějinách hudby- specializace a profesionalizace- skladatelé, sólisté, dirigenti, orchestrální hráči, hudební pedagogové4. Sociologie dějin hudby. Hudebníci evropského středověku.- trubadúři v proměnách středověké společnosti- potulní hudebníci5. Sociologie dějin hudby. Měšťanská hudební kultura a instituce koncertu.- konstituce měšťanské veřejnosti- koncert jako reprezentativní sociální forma měšťanské veřejnosti6. Sociologie dějin hudby. Domácí muzicírování a hudební amatéři.- historický proces diferenciace amatéři x profesionální hudebníci- domácí muzicírování jako volnočasová aktivita měšťanské společnosti- organizační struktury hudebních amatérů7. Sociologie dějin hudby. Sociologie opery.- opera jako fenomén dějin společnosti- operní provoz v italské stagioně, pařížské Opeře a německých dvorních či městských divadlech- aktéři operního provozu - impresáriové a divadelní ředitelé, operní zpěváci, operní publikum- divadelní smlouvy, provozovací a autorská práva8. Ženy v hudbě.- genderová specifika v hudbě- ženy skladatelky v dějinách hudby- ženy interpretky v dějinách hudby- hudební salón jako paralela k veřejnému koncertu měšťanské společnosti9. Hudební průmysl v kapitalistické společnosti- historický nástin vývoje hudebního průmyslu- technologie a hudební produkce10. Kritika masové hudební kultury- frankfurtská škola sociálně vědná- Adorno-Horkheimer - Dialektika osvícenství- Adorno a fetišový charakter v hudbě- Benjamin a ztráta aury v uměleckém díle- Bourdieu a kulturní kapitál- revize kritických teorií v culture studies11. Kritéria empirického hudebně sociologického výzkumu.- kvalitativní a kvantitativní výzkum- kroky ve kvantitativním sociologickém výzkumu- vzorek x populace, výběr vzorku- techniky sběru dat- konstrukce dotazníku hudebně sociologického výzkumu12. Sociologie českého hudebního života.- tři výzkumy hudebnosti V. Karbusického a J. Kasana z let 1963-1969- Výzkum hudebnosti J. Kasana z roku 1990- výzkum Hudební posluchači v České republice 2001 M. Beka- interpretace zjištěných dat hudebně sociologických výzkumů

Získané způsobilosti

Student bude znát základní pojmy hudební sociologie, její klíčové texty a principy hudebně sociologického empirického výzkumu. Student:- bude schopen sestavit dotazník k hudebně sociologickému výzkumu;- dovede znalost o technikách hudebně sociologického výzkumu prakticky aplikovat. Znalost sociálních struktur hudebního života a jeho aktérů, resp. fungování hudebních institucí v různých etapách dějin hudby, dovede studenta k lepšímu porozumění vývojového procesu hudby. Absolvováním předmětu student významně rozšíří své kompetence v příštím profesním působení na poli organizace a řízení hudebního života.

Literatura

Kaden, Christian. (1997). heslo ?Musiksoziologie?, MGG (2. vydání, Sachteil sv. 6, s. 1618-1670). Kassel. HUDEBNÍ SOCIOLOGIE, In: Hudební věda I-III, Praha 1988. DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha 1998. Bek, Mikuláš. Konzervatoř Evropy? K sociologii české hudebnosti. Praha 2003. Adorno, Theodor, W. O fetišovém charakteru v hudbě a regresi slyšení, in: Divadlo 1964, č. 1-2. Bek, Mikuláš:. Vybrané kapitoly hudební sociologie. Olomouc 1993. Heister, H. W. Das Konzert. eorie einer Kulturform. Wilhelmshaven 1982. Kaden, Christian. (1993). Des Lebens wilder Kreis. Musik im Zivilisationsprozeß. Kassel. Kolektiv autorů. Hudba v českých dějinách. Praha 1988. Wicke, Peter. Hudební průmysl. Historicko-systematický nástin. Gülke, Peter . (1975). Mönche, Bürger, Minnesinger. Leipzig. BLAUKOPF, KURT:. Musik im Wandel der Gesellschaft, Darmstadt 1996. De la Motte-Haber-Neuhoff, Hans, red. (2007). Musiksoziologie. Laber. Weber, Max. "Objektivita" sociálněvědního a sociálněpolitického poznání. In: Weber, M., Metodologie, sociologie a politika. Praha 1998. Wicke, Peter. Populární hudby jako průmyslový produkt. Adorno, Theodor, W. (2009). Schéma masové kultury. Praha. Weber, Max. Smysl "hodnotové neutrality" v sociologických a ekonomických vědách. In: Weber, M., Metodologie, sociologie a politika. Praha 1998, s. 64-108. Karbusický, Vladimír. Teoretické předpoklady empiricko-sociologického výzkumu hudby. In: Hudební věda, 1965, č. 3. Karbusický, Vladimír - Kasan, Jaroslav: Karbusický, Vladimír. Výzkum současné hudebnosti. Díl 1. Výzkum z roku 1962. Díl 2. Výzkum z roku 1965/66. Praha 1969.

Požadavky

Před zahájením kontaktní výuky je student povinen prostudovat skriptum: BEK, Mikuláš (1993) Vybrané kapitoly hudební sociologie. Olomouc: Univerzita Palackého.a speciálně připravenou studijní oporu pro kombinované studium: KŘUPKOVÁ, Lenka. (2013) Kapitoly z hudební sociologie. Olomouc: VUP. (v tisku.)

Garant

doc. PhDr. Lenka Křupková, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Lenka Křupková, Ph.D.