Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie hudebního zápisu (KMU / THZPK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KMU / THZPK - Teorie hudebního zápisu, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Obecná problematikaDefinice, vymezení předmětného pole oboru teorie hudebního zápisu, základní pojmy, vymezení hudební paleografie a jejího místa oboru v systému hudebněvědných disciplín, hlavní etapy vývoje oboru: traktátová produkce evropského středověku, solesmeská reforma, univerzitní bádání, syntéza ve dvacátém století.2. Písmo a notaceVývoj písma od piktografických systémů k systémům hláskovým, předmětové písmo, piktogramy, determinativy, ideogramy, fonetizace, fonogramy, analogie ve vývoji písma a notace, diastematizace.3. Cheironomie a ekfonetická notacePodstata a funkce cheironomie, používané znaky, oblasti využívající cheironomii v historii i dnes. Podstata ekfonetické notace, regionální charakteristika, starořecké prósodické znaky.4. Řecká notaceRozlišení instrumentální a vokální notace, historie obou typů, typologie znaků, vztahy s řeckou hudební teorií, prameny řecké hudby a jejich notační charakteristika.5. Středověké písmenné soustavy a jejich užitíDazijská notace, intervalová notace, litterae significative, Boethiova notace, diastematizace na linku, typy aplikace písma pro hudební záznam: samostatně - ve spojení s notací neumovou, notační význam solmizace.6. Latinské neumyVymezení pojmu, vývojové větve podle regionů, typová klasifikace základních grafických typů neumové notace: typ virgální, jacentní a punktální, hlavní milníky ve vývoji bádání o neumové notaci.7. Chorální notaceVymezení pojmu u Huttera a autorů německé školy. Grafické proměny neumových znaků, systém znaků a jejich frazeologie. Vývoj a typy notové osnovy, klíčů. Notační systémy chorály a specifika na českém území.8. Sylabická notaceHistorické vymezení, znaková charakteristika - odvození notačních znaků od kvadrátní notace chorální, forma conductu a prameny a dobová reflexe sylabické notace, zásady přepisu a jejich užití na konkrétních ukázkách.9. Modální notaceHistorické vymezení obou typů, znaková charakteristika, odlišení pojmů: sylabická a melismatická notace, notace organa dupla, motetová notace; identifikace základních kompozičních technik notredamského vícehlasu a jejich notační zápis, prameny a dobová reflexe modální notace, zásady přepisu a jejich užití na konkrétních ukázkách.10. Předfrankonská a frankonská notaceHistorické vymezení obou typů, znaková charakteristika, prameny a dobová reflexe předfrankonské a frankonské notace, užívané menzurní vztahy a způsoby jejich identifikace, zásady přepisu a jejich užití na konkrétních ukázkách.11. Černá menzurální notaceHistorické vymezení obou typů, znaková charakteristika, odlišení italské a francouzské notace, zásady čtení ligatur, prameny a dobová reflexe černé menzurální notace, zásady přepisu a jejich užití na konkrétních ukázkách.12. Bílá menzurální notaceHistorické vymezení obou typů, znaková charakteristika, prameny a dobová reflexe bílé menzurální notace, notační jevy color a proporce, zásady přepisu a jejich užití na konkrétních ukázkách.

Získané způsobilosti

- student rozumí notačním principům užitým v různých historických obdobích i v současnosti- student zná historický vývoj notačních systémů- student je schopen identifikovat na předložených ukázkách historické notační typy od antiky po renesanci- student rozezná neumový notační záznam podle regionální provenience - student dokáže přepsat nekomplikovaný notační záznam středověké vícehlasé hudby- student se orientuje v historickém vývoji notačního záznamu hudby- student rozumí souvislostem notačního záznamu hudby a historických hudebních forem a žánrů- student zná a umí aplikovat pravidla pro transkripci vybraných starověkých a středověkých notací

Literatura

Rybarič, Richard. Vývoj európskeho notopisu, Opus Bratislava 1982 (s. 7-125). Besseler, Heinrich - Gülke, Peter, 1982. Stäblein, Bruno. Schriftbild der einstimmigen Musik. Musikgeschichte in Bildern, Band III,Lieferung 4, Leipzig 1975. Leipzig, 1975. Apel, Willi. Die Notation der polyphonen Musik 900-1600, VEB Breitkopf - Härtel Musikverlag. Leipzig, 1962. Besseler, Heinrich - Gülke, Peter. Schriftbild der mehrstimmigen Musik, Musikgeschichte in Bildern. Band III/5, Leipzig l973. Leipzig, 1973.

Požadavky

Student by se měl orientovat v evropských hudebních dějinách. Představu o nárocích na studium student získá četbou speciálně připravené studijní opory:STRATILKOVÁ, Martina. (2013) Teorie hudebního zápisu. Olomouc: VUP.

Garant

Mgr. Jana Spáčilová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jana Spáčilová, Ph.D.