Předmět Teorie hudebního zápisu (KMU / THZPK)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KMU / THZPK - Teorie hudebního zápisu, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Obecná problematikaDefinice, vymezení předmětného pole oboru teorie hudebního zápisu, základní pojmy, vymezení hudební paleografie a jejího místa oboru v systému hudebněvědných disciplín, hlavní etapy vývoje oboru: traktátová produkce evropského středověku, solesmeská reforma, univerzitní bádání, syntéza ve dvacátém století.2. Písmo a notaceVývoj písma od piktografických systémů k systémům hláskovým, předmětové písmo, piktogramy, determinativy, ideogramy, fonetizace, fonogramy, analogie ve vývoji písma a notace, diastematizace.3. Cheironomie a ekfonetická notacePodstata a funkce cheironomie, používané znaky, oblasti využívající cheironomii v historii i dnes. Podstata ekfonetické notace, regionální charakteristika, starořecké prósodické znaky.4. Řecká notaceRozlišení instrumentální a vokální notace, historie obou typů, typologie znaků, vztahy s řeckou hudební teorií, prameny řecké hudby a jejich notační charakteristika.5. Středověké písmenné soustavy a jejich užitíDazijská notace, intervalová notace, litterae significative, Boethiova notace, diastematizace na linku, typy aplikace písma pro hudební záznam: samostatně - ve spojení s notací neumovou, notační význam solmizace.6. Latinské neumyVymezení pojmu, vývojové větve podle regionů, typová klasifikace základních grafických typů neumové notace: typ virgální, jacentní a punktální, hlavní milníky ve vývoji bádání o neumové notaci.7. Chorální notaceVymezení pojmu u Huttera a autorů německé školy. Grafické proměny neumových znaků, systém znaků a jejich frazeologie. Vývoj a typy notové osnovy, klíčů. Notační systémy chorály a specifika na českém území.8. Sylabická notaceHistorické vymezení, znaková charakteristika - odvození notačních znaků od kvadrátní notace chorální, forma conductu a prameny a dobová reflexe sylabické notace, zásady přepisu a jejich užití na konkrétních ukázkách.9. Modální notaceHistorické vymezení obou typů, znaková charakteristika, odlišení pojmů: sylabická a melismatická notace, notace organa dupla, motetová notace; identifikace základních kompozičních technik notredamského vícehlasu a jejich notační zápis, prameny a dobová reflexe modální notace, zásady přepisu a jejich užití na konkrétních ukázkách.10. Předfrankonská a frankonská notaceHistorické vymezení obou typů, znaková charakteristika, prameny a dobová reflexe předfrankonské a frankonské notace, užívané menzurní vztahy a způsoby jejich identifikace, zásady přepisu a jejich užití na konkrétních ukázkách.11. Černá menzurální notaceHistorické vymezení obou typů, znaková charakteristika, odlišení italské a francouzské notace, zásady čtení ligatur, prameny a dobová reflexe černé menzurální notace, zásady přepisu a jejich užití na konkrétních ukázkách.12. Bílá menzurální notaceHistorické vymezení obou typů, znaková charakteristika, prameny a dobová reflexe bílé menzurální notace, notační jevy color a proporce, zásady přepisu a jejich užití na konkrétních ukázkách.
Získané způsobilosti
- student rozumí notačním principům užitým v různých historických obdobích i v současnosti- student zná historický vývoj notačních systémů- student je schopen identifikovat na předložených ukázkách historické notační typy od antiky po renesanci- student rozezná neumový notační záznam podle regionální provenience - student dokáže přepsat nekomplikovaný notační záznam středověké vícehlasé hudby- student se orientuje v historickém vývoji notačního záznamu hudby- student rozumí souvislostem notačního záznamu hudby a historických hudebních forem a žánrů- student zná a umí aplikovat pravidla pro transkripci vybraných starověkých a středověkých notací
Literatura
Rybarič, Richard. Vývoj európskeho notopisu, Opus Bratislava 1982 (s. 7-125). Besseler, Heinrich - Gülke, Peter, 1982. Stäblein, Bruno. Schriftbild der einstimmigen Musik. Musikgeschichte in Bildern, Band III,Lieferung 4, Leipzig 1975. Leipzig, 1975. Apel, Willi. Die Notation der polyphonen Musik 900-1600, VEB Breitkopf - Härtel Musikverlag. Leipzig, 1962. Besseler, Heinrich - Gülke, Peter. Schriftbild der mehrstimmigen Musik, Musikgeschichte in Bildern. Band III/5, Leipzig l973. Leipzig, 1973.
Požadavky
Student by se měl orientovat v evropských hudebních dějinách. Představu o nárocích na studium student získá četbou speciálně připravené studijní opory:STRATILKOVÁ, Martina. (2013) Teorie hudebního zápisu. Olomouc: VUP.
Garant
Mgr. Jana Spáčilová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jana Spáčilová, Ph.D.