Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie skladby (KMU / TS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KMU / TS - Teorie skladby, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Studijní předmět TEORIE SKLADBYVyučující: Prof. PhDr. Jan Vičar, CSc.Sylabus:Charakteristika předmětu:Teorie skladby - 4. ročník oboru muzikologie, zimní semestr1 hod. seminář, 1 hod. přednáška, ukončeno zápočtem a zkouškouObsah studia:Teorie melodiky, moderní harmonie, hudební kinetiky a tektoniky v evropské hudbě se zaměřením na hudbu 20. století. Hudební styly a žánry z hlediska skladatele. Technologie vybraných projevů soudobé artificiální hudby včetně tzv. computer music.Ukončeno:Zápočet na konci semestru (písemný test)Zkouška z prostudované literatury a analýza zadaného hudebního útvaruZákladní literatura:Karel Janeček: Melodika. Praha 1956.Karel Janeček: Základy moderní harmonie. Praha 1965.Karel Janeček: Tektonika. Praha-Bratislava 1968.Ctirad Kohoutek: Hudební kompozice. Praha 1989, s. 100-431.Vladimír Tichý: Úvod do studia hudební kinetiky. Praha 1992.Doporučená literatura:Miloslav Ištvan: Jednohlas v soudobé hudbě. Brno 1989.Jozef Kresánek: Tektonika, Bratislava 1996.Ivana Loudová: Moderní notace a její interpretace. Praha 1998.Vlastislav Matoušek: Rytmus a čas v etnické hudbě, Praha 2003.Karel Risinger: Hierarchie hudebních celků. Praha 1969.Karel Risinger: Tektonika. Praha 1998.Teorie skladby ? okruhy k závěrečné zkoušceI. Melodika1/ Melodické články, jejich typy a způsoby ohraničení2/ Co je to melodie svébytná a melodie vázaná.3/ Odstupňování melodických úseků podle obsahové závažnosti4/ Melodická pásma ve vícehlasu5/ Vliv tónového systému a tóniny na charakter melodie6/ Melodická linie a její různé typy7 Harmonická podmíněnost melodií8/ Figurační a polyfonní faktura melodií9/ Tempová, rytmická a metrická stránka melodie10/ Charakter, výraz a obsah me1odieII. Harmonie11/ Pojem souzvukového druhu, orientační a harmonické schéma12/ Souzvukové druhy symetrické a nesymetrické, pojem harmonické inverze13/ Počet souzvukových druhů a tříd v temperované chromatice14/ Negativ souzvukového druhu a vytvoření jeho orientačního schématu15/ Tónové soustavy, obsažené v temperované chromatice16/ Pojem konsonance a disonance17/ Disonantní prvky18/ Disonantní charakteristika souzvuků, její stupňování a slučování19/ Rodová charakteristika souzvuků, vliv konsonantních složek na charakterdisonantních souzvuků20/ Půltónové střetnutí disonantních prvků půltónových a tritonových21/ Akordické kombinace pravé a nepravé a jejich úpravy22/ Harmonický imaginární tón, jeho zrušení a zánik23/ Tonální imaginární tón, jeho zrušení a zánik24/ Kritický protirušivý tón25/ Harmonický pohyb dílčí základní a nadřazený26/ Princip čisté toniky27/ Princip citlivého tónu28/ Tříčlenný funkční systém klasický z hlediska základních harmonických principů29/ Pětičlenný funkční systém Šínův z hlediska základních harmonických principů30/ Funkční vztahy a možnosti jejich uvolňování až po hudbu bezfunkčníIII. Hudební tektonika31/ Čas fyzikální a čas hudební32/ Minimální a maximální časový rozměr hudebního proudu33/ Třídění hudebních myšlenek podle časového rozměru a závažnosti34/ Motivace a demotivace v hudební tektonice35/ Tematizace a detematizace v hudební tektonice36/ Bloky hudby, jejich typy a způsoby ohraničení37/ Hlavní tektonické funkce a funkční typy hudby38/ Vedlejší hudebně tektonické funkce39/ Vnější hudebně tektonické scelovací prostředky40/ Vnitřní hudebně tektonické scelovací prostředkyIV. Hudební kinetika41/ Rytmus42/ Metrum43/ Tempo

Získané způsobilosti

Orientace ve struktuře hudební kompozice 18.-20. století a schopnost její analýzy.

Literatura

Kohoutek Ctirad. Hudební kompozice. Praha, 1989. Tichý Vladimír. Kinetika. Praha, 1992. Janeček Karel. Melodika. Praha, 1956. Janeček Karel. Tektonika. Praha-Bratislava, 1968. Janeček Karel. Základy moderní harmonie. Praha, 1965. Risinger Karel. Hierarchie hudebních celků. Praha, 1969. Ištvan Miloslav. Jednohlas v soudobé hudbě. Brno, 1989. Loudová Ivana. Moderní notace a její interpretace. Praha, 1998. Matoušek Vlastislav. Rytmus a čas v etnické hudbě. Praha, 2003. Risinger Karel. Tektonika. Praha, 1998. Kresánek Jozef. Tektonika. Bratislava, 1996.

Požadavky

Zápočet na konci semestru (písemný test). Zkouška z prostudované literatury a analýza zadaného hudebního útvaru.

Garant

MgA. Marek Keprt, Ph.D.

Vyučující

MgA. Marek Keprt, Ph.D.