Předmět Dětský jazyk: vybrané problémy (KOL / DJAZP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOL / DJAZP - Dětský jazyk: vybrané problémy, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1) Uvedení do oboruvymezení předmětu disciplíny, významných představitelů, literatury, základních informačních zdrojů, databází, specifikace českého výzkumného prostředí2) Metody při zkoumání dětského jazykaseznámení ze základními výzkumnými paradigmaty v jazykové akvizici (deník, dotazník, experiment atd.), ukázky zpracování dat v databázích (CHILDES, CDI), představení technických prostředků výzkumu (TTR, MLU a jiné baterie), seznámení se zásadami empirického výzkumu v oblasti dětského jazyka3) Přístupy k jazykové akvizicidiachronní i synchronní představení základních teoretických pozic v jazykové akvizici (nativismus/racionalismus /formalismus x empirismus a interakční přístup; inside out a outside in přístupy) ? jejich přednosti, nedostatky, významní představitelé, ukázky z výzkumu (sémantický bootstraping, kompetiční model)4) Fonologický vývoj dětského jazyka - percepcezákladní teorie (maturační, univerzální, attunement aj.), významné studie (Oller, Irwin, Eimas) a metody výzkumu z oblasti akvizice produkce a recepce na úrovni zvukové roviny jazyka5) Fonologický vývoj dětského jazyka - produkce6) Osvojování lexikonu 1hlavní témata a přístupy v akvizici lexikálně-sémantické roviny jazyka: fáze vocabulary growth a problém lexikálního spurtu7) Osvojování lexikonu 2akvizice sémantických vztahů a problematika under- a over-extension, téma sdílené pozornosti, mapping, vrozená omezení (Markmann, Bloom)8) Co je to wug: tvarosloví v akviziciuniverzália a specifika v akvizici gramatiky: rozlišení výzkumu gramatiky a slovotvorby, vývoj morfologických kategorií ? teoretické koncepty a explanace, představení wugtestu9) Co je to wug: slovotvorba v akvizicitémata v akvizici slovotvorby, typologická specifika, teorie E. Clarkové: principy transparentnosti, jednoduchosti a produktivity, případová studie ? akvizice kompozit10) Osvojování syntaxesrovnání nativistického (Lustová) a empirického přístupu (Tomasello), období dvouslovné fáze ? problém pivotové gramatiky, ilustrace některými kategoriemi (pasivum, pomocná slovesa, vývoj jmenné fráze, typy vět, spojky a souvětí)11) Akvizice diskurzuakvizice socio-pragmatických aspektů komunikace: problém pozornosti a perspektivy, fáze rozvoje koherentního dialogu, střídání komunikačních rolí a jazyková i pragmatická vodítka, registry a komunikační rutiny12) Gramotnost: akvizice čteníortografie, fonologické povědomí, strukturované modely čtení (single- a dual-route model), identifikace, lexikální přístup, high-level competence, dyslexie, čtení s porozuměním: inference making, story structure sensitivity, prediktory čtení13) Víc než jeden jazyk: akvizice a bilingvismusinfant, child, adolescent a adult acquisition, problém interference, mixování a přepínání kódů, bilingvismus a kognitivní rizika/benefity
Získané způsobilosti
Studenti se orientují v základních tématech, teoriích a pojmech současné experimentální psycholingvistiky zaměřené na jazykovou akvizici. Rozumí principům konstrukce experimentu a mají základní znalost jeho vyhodnocování a interpretace. Jsou schopni navrhnout smysluplný a kontextově zapojený projekt. Osvojili si práci s experimentálními nástroji (software, testovací baterie).
Literatura
Stilwell Peccei, J. Child Language. A resource book for students. London-New York, 2006. Eyesenck, M. W.-Keane, M. T. Kognitivní psychologie. Praha, 2008. Smolík, F.:. Teoretické přístupy k osvojování gramatiky. Hradec Králové, 2007. Průcha, J. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.Clark, E. V. First Language Acquisition. Cambridge, 2009. Clark, E. V. First Language Acquisition. Cambridge, 2009. Stilwell Peccei, J. Child Language. A resource book for students. London-New York, 2006. Bavin, E. L. (ed.). The Cambridge Handbook of Child Language. Cambridge, 2009. Bavin, E. L. (ed.). The Cambridge Handbook of Child Language. Cambridge, 2009. Altmann, G. T. M., & Turbová, M. Výstup na babylonskou věž: otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha: Triáda, 2005. ISBN 8086138704.
Požadavky
(1) pravidelná účast (80 %)(2) aktivní účast na hodinách(3) vypracování semestrálního projektu a jeho obhajoba
Garant
Mgr. Marek Nagy, Ph.D.