Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sémiotika filmu (KOL / FISEM)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOL / FISEM - Sémiotika filmu, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1) Naratologie jako věda(1.1) Narativ a jeho modely, narativita, základní narativní struktury (příběh a diskurs, mimésis a diegésis) a jejich mechanismy)(1.2) Film jako předmět obecné teorie komunikace a sémiotiky(1.3) Model narativně-komunikačních úrovní a instancí(1.3.1) Extra/intra textové úrovně; extra/intra dietetické úrovně; metadiagetická úroveň(2) Narativ, deskripce a argument ve filmu(2.1) Intermedialita a intertextualita, definice intermediality (Foucaultovy dispozitivy)(2.2) Narativita ve filmu(2.3) Problém reference (re-prezentace a mimotextové odkazování), a) odkazování k aktuálnímu světu a problém referentu: autentifikace a identifikace, b) intertextovost, intratextovost, metatextovost, c) paratextové rysy a jevy narativního textu; realismus ve filmu (médium - forma - text)(2.4) Transmedialita (mixed média, multimédia: kombinace/juxtapozice).(3) Základní tendence filmové naratologie a sémiotických studií o filmu(3.1) Ch. Metz: sémiologie filmu(3.2) Seymour Chatman: klasický model filmového narativu(3.3) David Bordwell: neoformalismus(3.4) Základy intermediální naratologie(4) Sémiotický model filmu jako narativu(4.1) Vnitřní významové uspořádání narativu:(4.1.1) příběh, událost, děj (souslednost, soudržnost, příčinnost; pravděpodobnost a motivovanost;(4.1.2) typologie dějové kompozice(4.1.3) časoprostor (čas příběhu a čas diskursu: linearita a řád; časová distance: analepse a prolepse, amplituda; trvání, frekvence; prostor příběhu a jeho referenční fungování)(4.1.4) typologie dějové kompozice, čas a prostor ve filmu; vztah filmu k jiným médiím (fotografie, zvuk); D. Higgins a skupina Fluxus.(5) Subjekty filmového narativu(5.1) Diskursívní pozadí: vypravěč (typologie textových a mimotextových subjektů; "vyprávěné" a "nevyprávěné" zprostředkovávání: vyprávěcí způsoby; autoritativnost a typy vypravěčských komentářů(5.2) Kompetence, reflektor, hledisko a fokalizace; vědění, vyslovení a ukázání; způsob, hlas(5.2.1) formy nulové, interní a externí fokalizace ve filmu(5.2.2) Ruční kamera a Ich-kamera ve filmu(5.3) Postavy (uzavřené a otevřené konstrukty postav; postava jako paradigma vlastností; postava jako nositel vědomí; postava jako element vyprávění: činitel a herec, subjekt a objekt)(5.4) postava, vypravěč a autor ve filmu(6) Zvuk jako narativní síla(7) Narativní principy žánrů(7.1) Základní principy analýzy žánrového modelu(8) Analýza 1 (analýza vybrané problematiky na příkladu konkrétního filmového díla)(9) Analýza 2 (analýza vybrané problematiky na příkladu konkrétního filmového díla)(10) Analýza 3 (analýza vybrané problematiky na příkladu konkrétního filmového díla)

Získané způsobilosti

Přehled v oblasti filmové naratologie.Schopnost rozpoznat jednotlivé narativní komponenty ve filmovém díle.Schopnost interpretovat a rozumět vybraným problému v souvislosti s filmovým vyprávěním.

Literatura

Aumont, J. (ed.). Aesthetics of Film . Austin, 1992. Chatman, Seymour. Dohodnuté termíny. Rétorika narativu ve fikci a filmu. Olomouc, 2004. Martínez-Bonati, F. Fictive Discourse and the Structures of Literature: A Phenomenological Approach. Ithaca, 1981. Verstraten, P. Film Narratology. Toronto, Buffalo, London, 2009. Kuhn, M. Film-Narratologie. Ein Erzählttheoretisches Analysemodell. Berlin & New York, 2011. Rudrum, D. From Narrative Representation to Narrative Use: Towards the Limits of Definition, Narrative, vol. 13, No. 2, May 2005. Metz, C., & Pechar, J. Imaginární signifikant: psychoanalýza a film. Praha: Český filmový ústav, 1991. ISBN 8070040645.Bellour, R., Calmann-Lévy (ed.). L´analyse du film. Paris, 1979. Brémond, C. Logique du récit, Seuil, Paris 1973. Auerbach, E. Mimesis. Zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách.Praha 1998. Schmid, Wolf. Narativní transformace, AVČR, Praha 2004. Bordwell, D. Narration of the Fiction Film, The University of Wisconsin Press, Wisconsin 1985. Ryan, M.L. Narrative across Media: The Languages of Storytelling (Frontiers of Narrative), University of Nebraska Press, Lincoln 2004. Genette, Gérard. Narrative Discourse: An Essay in Method. Ithaca, NY, 1979. Bal, M. Narratology: Introduction to the Theory of Narrative, University of Toronto Press, Toronto 1985. Stam, R., Burgoyne, R., Flitterman-Lewis, S. New Vocabularies in Film Semiotics. Routledge, London & New York, 2006. Pier, J. Sémiotika narativu. Praha-Brno 2006. Chatman, S. Story and Discourse: Narrative Structure in Fiction and Film, Cornwell Univ. Press, Ithaca 1978. Herman, David. Story Logic: Problems and Possibilities of Narrative. Lincoln, 2002. Greimas, A. J. Structural Semantics. An Attempt at a Method. Lincoln - London, 1983. Barthes, R. The Semiotic Challenge, Hill and Wang, New York 1988.

Požadavky

(1) pravidelná účast (80 %)(2) četba zadaných textů a diskuze v semináři(3) písemná seminární práce

Garant

Mgr. Michal Kříž, Ph.D.