Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psycholingvistika (KOL / OPL)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOL / OPL - Psycholingvistika, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1) Kdo, co, kde: orientace v kurzu a základní infopředmět psycholingvistiky a struktura oboru, základní témata a subdisciplíny, informační zdroje (web, časopisy, sborníky), databáze, komentář k doporučené literatuře2) Historie psycholingvistiky: počátky, základní paradigmata, současné přístupypředchůdci specifického výzkumu (Wundt, Vygotskij), konstrukční vs. nativistický přístup, (neo)behaviorismus (učení, paralelní zpracování informace), diskurzivně orientovaná psycholingvistika3) Neuropsychologie: neurální a psychologická báze jazyka a řečizákladní strukturně-funkční poznatky o vztahu mysli, mozku a jazyka: základní psychologické procesy zpracování informace, problém vědomé a tacitní znalosti, vnímání, modely paměti a reprezentace znalostí, anatomický přehled - stavba a činnost neuronu a mozku, topologie, lokalizační a holistické teorie, užívané metody v neurolingvistice4) Mentální lexikon: strukturní principy 1 - formapojem lexical entry a jeho struktura, trade-off mezi přístupem a strukturním uspořádáním, uspořádání na úrovní formy: vztah fonologické a ortografické reprezentace, prozódická strukturace, bathtub efekt5) Mentální lexikon: strukturní principy 2 ? významteorie sémantické/pojmové reprezentace v mentálním lexikonu: klasický (aristotelský) a neoklasický model, (probabilistické) teorie prototypů a exemplářů, teorie teorií, konceptuální atomismus, sémantické uspořádání mentálního lexikonu z hlediska tradičních lingvistických kategorií (hierarchie, synonymie a antonymie, kolokace)6) Problematika slyšeníproblém percepce řečového signálu na segmentální a suprasegmentální úrovni, problém neinvariantnosti, segmentace a linearity, kategorické zpracování informace, problém koartikulace, efekt fonémické rekonstrukce, prozódická vodítka, otázka kontextové informace7) Problematika psanípřehled modelů psané produkce, metody výzkumu (analýza protokolů, řízená retrospekce), tříúrovňový model dle Heyese a Flowerové, neuropsychologické modely (Shallice), problém grafémického a fonologického lexikonu8) Problematika čtenísingle- a dual-route model dekódování, zpracování na úrovni slova (přístup v mentálním lexikonu), high-level language skills: inference v textu, struktura příběhu9) Problematika rozuměníreprezentace významu na zvukové, slovní, větné a textové úrovni, mentální modely, sériové a paralelní modely reprezentace (kohorty, problém garden-path), Kintsch-van Dijkův model rozumění10) Modely řečové produkcesrovnání základních paralelních a sériových modelů produkce: Levelt, Dell, Carammazza, druhy evidence (reakční časy, řečové chyby, patologie jazyka)11) Jazyková akvizicezákladní přístupy v jazykové akvizici: nativistický/racionalistický, empirický/konstrukční a interakční, výzkumná paradigmata a metody, vybrané poznatky (počátky identifikace řečových jednotek, fáze a rychlost růstu slovníku, různé pohledy na akvizici gramatiky: bootstrapping, emergentismus, kritické období, socio-pragmatické aspekty jazyka)12) Poruchy jazyka a řečipřehled v oblasti vrozené a získané jazykové patologie: specific language impairment (SLI), poruchy jazyka a řeči v autismu a při Downově syndromu, problém genetiky, typologie afázií (bostonská klasifikace)

Získané způsobilosti

Studenti se orientují v základních tématech, teoriích a pojmech současné experimentální psycholingvistiky. Rozumí principům konstrukce experimentu a mají základní znalost jeho vyhodnocování a interpretace. Jsou schopni navrhnout smysluplný a kontextově zapojený projekt. Osvojili si práci s experimentálními nástroji (software, testovací baterie).

Literatura

Eyesenck, M. W.-Keane, M. T. Kognitivní psychologie. Praha, 2008. Eysenck, M. W., & Keane, M. T. Kognitivní psychologie. Praha: Academia, 2008. ISBN 9788020015594.Field, J. Psycholinguistics: A resource book for students. London and New York: Routledge 2004. Field, J. Psycholinguistics: The Key Concepts. London and New York: Routledge 2004. Volín, J. Statistické metody ve fonetickém výzkumu. Praha, 2007. Schwarzová, M. Úvod do kognitivní lingvistiky. Praha, 2009. Altmann,G.T.M.: . Výstup na babylonskou věž. Otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha, 2005. Altmann, G. T. M., & Turbová, M. Výstup na babylonskou věž: otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha: Triáda, 2005. ISBN 8086138704.nullAitchison, J. Words in the Mind. Blackwell 2003.

Požadavky

(1) Pravidelná účast (80 %)(2) Aktivita na hodinách a plnění domácích zadání (četba textů, krátké úkoly)(3) Test

Garant

Mgr. Marek Nagy, Ph.D.