Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Proměny myšlení o komunikaci a jazyce 2 (KOL / OPM2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOL / OPM2 - Proměny myšlení o komunikaci a jazyce 2, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Od East India Company k sánskrtovému prozření: počátky historické jazykovědy 19. stoletísituace v jazykovědném zkoumání na přelomu 18. a 19. století, vývoj studií o jazycích Indie a Dálného východu, linie komparatistických studií a studií o původu jazyka, socioekonomické a politické prostředí, pozice zkoumání jazyka v epistemologickém dobovém rámci osvícenství a rodícího se romantismu2. O zvířatech, rostlinách, geologii a životě jazyků: model jazykovědy pro první polovinu 19. stoletípopise climate of opinion a epistemologické matice zrodu historicko-srovnávací lingvistiky, základní charakterizační pojmy, úkoly a úběžníky zkoumání v první polovině 19. století (empirismus, datová orientace, organicismus, historismus) vztah jazykovědy a ostatních vědních disciplín a filozofie, jazyk a biologie, problém klasifikace a evoluce, typologie jazyků, sánskrtová studia3. Typy myšlení a typy jazyků: obecná jazykověda Wilhelma von Humboldtateoretická typologie, jazyková diverzita a jazyková univerzália, vztah jazyka, myšlení a národa, problém klasifikace a srovnání jazykovědy a přírodních věd, pojmy Sprachform, Weltansicht, ergon a energeia4. Romantici a technici mezi lingvistikou a filologií: pionýři vědy o jazycetechnické a teoretické koncepty R. Raska, F. Boppa a J. Grimma, vztah filologie a vědy o jazyce, problém rekonstrukce, organický vs. mechanický, preskriptivismus a pojem vývojového zákona5. Ve víru diskuzí: teoretické spory v půli 19. století ISchleicherova koncepce a vrchol komparativně-rekonstrukčního přístupu, problém hláskového zákona, stromový model jazyka, jazyk jako organismus a následné implikace, vztah jazyka a uživatelů, téma (anti)uniformitarismu6. Ve víru diskuzí: teoretické spory v půli 19. století IIreakce na Schleicherův organicismus ? koncepce H. Steinthala (jazyk jako mentální aktivita, psychologie a problém jazyka) a W. Whitneyho (jazyk jako instituce, znaková a sociální koncepce jazyka, komunikace jako výkladový princip) problém jazykové změny, poslední čtvrtina století jako předehra zrodu lingvistiky 20. století7. Kde hledat jazyk a proč se vlastně jazyk vyvíjí: mladogramatikové (trochu jinak)8. Starý řád v troskách: fin de si?cle a čekání na strukturalismus9. Kurs určuje kurz: práce Ferdinanda de Saussure v historickém kontextu10. Vliv, koincidence, kritika: dobové reakce na Kurs obecné lingvistiky11. Není strukturalismus jako strukturalismus: o jednom mimořádném pojmu struktury narozeném v Rusku a vychovaném v Praze12. Za vodou dřímá revoluce: americký strukturalismus

Získané způsobilosti

Přehled o vývoji jazykovědného myšlení od počátků po současnost

Literatura

http://www.utexas.edu/cola/centers/lrc/books/readT.htmlRobins, R. H. A short history of linguistics. London: Longman, 1976. ISBN 0582523974.Koerner, E. F. K. - Asher, R. E. Concise History of the Language Sciences. Oxford, 1995. Černý, J. Dějiny lingvistiky. Olomouc: Votobia, 1996. ISBN 8085885964.nullDavies, A. M. History of linguistics. Volume 4: Nineteenth century linguistics. 1998. Beaugrande, R. de. Linguistic Theory. The Discourse of Fundamental Works. London ? New York 1991. Sériot, P., Krausová, A., & Plotzová, K. Struktura a celek: intelektuální počátky strukturalismu ve střední a východní Evropě. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0983-3.Jakobson, R. Dialogy. Praha 1993. nullnullKoerner, G. et al. History of Linguistics. 1998. Chomsky, N. Jazyk a zodpovednosť. Bratislava, 1995. nullnullVachek, J. Lingvistický slovník Pražské školy. Praha, 2005. Vachek, J. Lingvistický slovník Pražské školy. Praha, 2005. Jakobson, R. Poetická funkce. Jinočany 1995. Koerner, E. F. K. Practicing Linguistc Historiography. Selected Essays. Amsterdam / Philadelphia, 1989. Vachek, J. Prolegomena k dějinám Pražské školy jazykovědné. Praha, 1999. Sériot, P. Struktura a celek. Intelektuální počátky strukturalismu ve východní Evropě. Praha, 2002. nullVachek, J. (ed.). U základů pražské jazykovědné školy. Praha, 1970. Vachek, J. (ed.). Z klasického období pražské školy 1925 -1945. Praha, 1972.

Požadavky

1. pravidelná účast (max. 2 absence)2. příprava na semináře (úkoly, znalost zadaných textů) a aktivní účast na seminářích3. vypracování encyklopedického hesla / seminární práce

Garant

Mgr. Marek Nagy, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Marek Nagy, Ph.D.