Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vybrané kapitoly z dějin lingvistiky (KOL / VDEJ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOL / VDEJ - Vybrané kapitoly z dějin lingvistiky, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Kdo to byl grammatikos: jazykověda antického starověkupočátky gramatického myšlení (Platón, Aristoteles, sofisté), pozice jazykovědného myšlení v systému vzdělávání, textově kritický a logizující proud (alexandrijská a stoická škola), adaptace řeckého gramatického myšlení v latinském prostředí, Varro, Quintillianus, formování gramatického kurikula Donatus a Priscianus jako vrchol antické gramatiky2. Od gramotnosti ke gramaticekontext raného středověku, ostrovní gramatiky a regule, proměna školské gramatiky v teoretickou disciplínu, filozofující a logizující linie v jazykovědném myšlení,3. Pravopis i slovníky: renesanční rozkvětproměny vztahu renesančního gramatického myšlení ke středověku, textová a rétorická orientace, revival antiky, ortografické reformy a gramatiky národních jazyků, lingvistická expanze4. Sen o dokonalém jazyku: gramatiky mysli a světauniverzální a filozofické gramatiky (Port-Royal, Towards a Real Character), problém nedokonalosti jazyka, téma jazykové diverzity a původu jazyka5. Lingvistika jako věda o původu a vývoji: počátky moderní jazykovědyzrod historicko-srovnávací lingvistiky, základní charakterizační pojmy, úkoly a úběžníky zkoumání v první polovině 19. století (empirismus, datová orientace, organicismus, historismus), základní témata (klasifikace, evoluce, typologie, rekonstrukce, srovnávání, jazyková změny)6. Jeden proud? Mladogramatická herezeproblém jazykového zákona a historicismu, otázka hranic, analogie, psychologická a teoretická linie mladogramatismu7. Strukturalismy vstupují na scénu: systém a strukturyvývoj de Saussurova myšlení a vymezení nové lingvistiky, struktura Kursu obecné lingvistiky jako reflex hlavních dobových témat8. Pražský strukturalismus: na pomezí epochzákladní témata a pojmy pražské školy (fonologie, opozice, jazyková kultura, teleologie, funkce) ve vztahu k českému lingvistickému kontextu9. Věda o jazyce jako Věda: generativismus mění kurzzákladní pojmy a východiska transformační a generativní gramatiky, představení vybraných interních faktorů vzniku a rozvoje10. Od komunikace k textu: rozšíření záběrukomunikačně-pragmatický obrat v jazykovědě: jeho základní podoby (teorie mluvních aktů, teorie textu, sociolingvistika a teorie diskurzu) a témata11. Corpus delicti korpus: co je novéhopočátky korpusové lingvistiky v kontextu americké lingvistické situace poloviny 20. století, bostonský korpus, motivy rozvoje a současný stav korpusové lingvistiky12. Kognice i konstrukce: na prahu 21. stoletívýchodiska kognitivní lingvistiky (Lakoff, Langacker) a jejich rozvinutí v konstrukčních gramatikách (Croft): pojem symbolické funkce jazyka, kategorizace, konstrukce proti opozici gramatika vs. slovník

Získané způsobilosti

Studenti se orientují v základním vývoji jazykovědného myšlení a elementární metodologii jeho výzkumu: znají určující teorie, osobnosti, pojmy a díla. Dokážou přiměřeně epistemologicky kontextualizovat jazykovědné poznatky. Ovládají práci s historickým textem ? základy kritického čtení textu. V kombinaci s předmětem Dějiny české lingvistiky jsou schopni usouvztažňovat vývoj ve světové lingvistice s domácími jazykovědnými badatelskými procesy.

Literatura

nullnullPleskalová et al. Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Praha, 2007. Černý, J. Malé dějiny lingvistiky. Praha, 2005. Helbig, G. Vývoj jazykovědy po roce 1970. Praha, 1991.

Požadavky

(1) Pravidelná účast (80 %)(2) Aktivita na seminářích a plnění průběžných úkolů (příprava na hodiny ? četba textů a řešení připojeného zadání)(3) Zápočtový test (min. 70 %)

Garant

Mgr. Marek Nagy, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Marek Nagy, Ph.D.