Předmět Dětský jazyk: základní přehled (KOL / VDJAZ)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOL / VDJAZ - Dětský jazyk: základní přehled, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1) Uvedení do oboruvymezení předmětu disciplíny, významných představitelů, literatury, základních informačních zdrojů, databází, specifikace českého výzkumného prostředí2) Metody při zkoumání dětského jazykaseznámení ze základními výzkumnými paradigmaty v jazykové akvizici (deník, dotazník, experiment atd.), ukázky zpracování dat v databázích (CHILDES, CDI), představení technických prostředků výzkumu (TTR, MLU a jiné baterie), seznámení se zásadami empirického výzkumu v oblasti dětského jazyka3) Přístupy k jazykové akvizicidiachronní i synchronní představení základních teoretických pozic v jazykové akvizici (nativismus/racionalismus /formalismus x empirismus a interakční přístup; inside out a outside in přístupy) ? jejich přednosti, nedostatky, významní představitelé, ukázky z výzkumu (sémantický bootstraping, kompetiční model)4) Fonologický vývoj dětského jazyka - percepcezákladní teorie (maturační, univerzální, attunement aj.), významné studie (Oller, Irwin, Eimas) a metody výzkumu z oblasti akvizice produkce a recepce na úrovni zvukové roviny jazyka5) Fonologický vývoj dětského jazyka - produkce6) Osvojování lexikonu 1hlavní témata a přístupy v akvizici lexikálně-sémantické roviny jazyka: fáze vocabulary growth a problém lexikálního spurtu7) Osvojování lexikonu 2akvizice sémantických vztahů a problematika under- a over-extension, téma sdílené pozornosti, mapping, vrozená omezení (Markmann, Bloom)8) Co je to wug: tvarosloví v akviziciuniverzália a specifika v akvizici gramatiky: rozlišení výzkumu gramatiky a slovotvorby, vývoj morfologických kategorií ? teoretické koncepty a explanace, představení wugtestu9) Co je to wug: slovotvorba v akvizicitémata v akvizici slovotvorby, typologická specifika, teorie E. Clarkové: principy transparentnosti, jednoduchosti a produktivity, případová studie ? akvizice kompozit10) Osvojování syntaxesrovnání nativistického (Lustová) a empirického přístupu (Tomasello), období dvouslovné fáze ? problém pivotové gramatiky, ilustrace některými kategoriemi (pasivum, pomocná slovesa, vývoj jmenné fráze, typy vět, spojky a souvětí)11) Akvizice diskurzuakvizice socio-pragmatických aspektů komunikace: problém pozornosti a perspektivy, fáze rozvoje koherentního dialogu, střídání komunikačních rolí a jazyková i pragmatická vodítka, registry a komunikační rutiny12) Gramotnost: akvizice čteníortografie, fonologické povědomí, strukturované modely čtení (single- a dual-route model), identifikace, lexikální přístup, high-level competence, dyslexie, čtení s porozuměním: inference making, story structure sensitivity, prediktory čtení13) Víc než jeden jazyk: akvizice a bilingvismusinfant, child, adolescent a adult acquisition, problém interference, mixování a přepínání kódů, bilingvismus a kognitivní rizika/benefity
Získané způsobilosti
Studenti se orientují v základních tématech, teoriích a pojmech současné experimentální psycholingvistiky zaměřené na jazykovou akvizici. Rozumí principům konstrukce experimentu a mají základní znalost jeho vyhodnocování a interpretace. Jsou schopni navrhnout smysluplný a kontextově zapojený projekt. Osvojili si práci s experimentálními nástroji (software, testovací baterie).
Literatura
Průcha, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky z vývojové psycholingvistiky. Praha, 2011. nullStilwell Peccei, J. Child Language. A resource book for students. London-New York, 2006. Eyesenck, M. W.-Keane, M. T. Kognitivní psychologie. Praha, 2008. Smolík, F.:. Teoretické přístupy k osvojování gramatiky. Hradec Králové, 2007. Altmann,G.T.M.: . Výstup na babylonskou věž. Otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha, 2005. Průcha, J. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.Clark, E. V. First Language Acquisition. Cambridge, 2009. Bavin, E. L. (ed.). The Cambridge Handbook of Child Language. Cambridge, 2009. Altmann, G. T. M., & Turbová, M. Výstup na babylonskou věž: otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha: Triáda, 2005. ISBN 8086138704.
Požadavky
(1) pravidelná účast (80 %)(2) aktivní účast na hodinách(3) vypracování semestrálního projektu a jeho obhajoba
Garant
Mgr. Marek Nagy, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Marek Nagy, Ph.D.