Předmět Dějiny vizuality (KOL / VDVIZ)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOL / VDVIZ - Dějiny vizuality, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
(1) Reprezentace: definice, tradice, problémy(1.1) Kategorie reprezentace (mimésis)(1.2) Reprezentace a podobnost(2) Zrakové, viditelné, imaginární(2.1) Vnímání formy(2.2) Iluze zobrazení(3) Teorie obrazu: základní pojmy, tendence, koncepty(3.1) "Obrat k obrazu"(3.2) Metaobrazy; obraz, text, metoda(4) Textové obrazy: obraz a text(4.1) vizuální jazyk a ekphrasis(5) Exkurz 1 (středověký a renesanční obraz)(5.1) Autor, agent, umění (koncepce autorství)(5.2) Středověké ordo vs renesanční univerzum (prostor, čas, perspektiva)(5.3) Antika, středověk, renesance: problematika návaznosti(6) Ikona: sémiotický pohled (B. A. Uspenskij)(6.1) Ikona relace (sociologický kontext)(6.2) Sémantická syntax ikony(7) The Theory of the Art Nexus (A. Gell)(7.1) Základní pojmy, vztahy(7.2) Teorie agence (model, aplikace)(8) Exkurz 2 (impresionismus)(8.1) Český impresionismus a způsoby vidění(8.2) Koncepce fotogénie (photogénie)(8.3) Impresionismus ve filmu (formální rysy a způsoby vyprávění; Gance, Dullac, Epstein, LHerbier a další)(9) Prostor a čas: vizuální komponenty(9.1) Obraz a význam(9.2) Obraz a narace (vyprávět a učit); co je piktorální vyprávění?(10) Transmedialita/Intermedialita(10.1) Pojem média (media is message)(10.2) Multimedialita: obraz v textu, text v obraze(10.3) Základní tendence v oblasti naratologie(11) Obraz a virtuální realita(11.1) Reprezentace a re-prezentace
Získané způsobilosti
Schopnost analyzovat vybrané problémy a pracovat s odbornými textyZákladní přehled v oblasti sémiotických studií o vizualitě
Literatura
Ingarden, R. O štruktúre obrazu. Bratislava, 1965. Aumont, J. Obraz. Praha, 2005. Mitchell, W. J. T. (1995). Picture Theory. Chicago, London. Merrell, Floyd. Sign, Textuality, World. Bloomington, 1992. Bartlová, Milena. Skutečná přítomnost. Středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou. Praha, 2012. Bernard, Jan (ed.). Tartuská škola. Sborník filmové teorie 2. Praha, 1995. Mitchell, W. J. T., Hansen, Mark B. N. (eds.). (2010). The Critical Terms for Media Studies. Chicago, London. Erwin Panofsky. Význam ve výtvarném umění. Praha, 1981. Mitchell, W. J. T. (2005). What do Pictures Want? The Lives and Loves of Images. Chicago, London. Barthes, R. Základy sémiologie. In: Kritika a pravda, s. 81-181. Praha - Liberec, 1997. Worringer, W. Abstrakce a vcítění. Příspěvek k psychologii stylu. Praha 2001. Welsch, Wolfgang. Estetické myslenie , Archa, Bratislava 1993. Wölfflin, H. Klassické umění. Praha 1912. Lyotard, J. F. Návrat a jiné eseje. Praha, 2002. Merleau-Ponty, Maurice. Oko a duch a jiné eseje. Praha, 1971. Lyotard, J. F. Putování a jiné eseje. Praha, 2001. Patočka, Jan. Umění a čas I, II. 2004.
Požadavky
(1) pravidelná účast (80 %)(2) četba zadaných textů a diskuze v semináři(3) písemná seminární práce
Garant
Mgr. Michal Kříž, Ph.D.