Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Výběrový seminář 1 - mgr. studium (KOL / VSM1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOL / VSM1 - Výběrový seminář 1 - mgr. studium, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1) Úvodní hodina, rozdělení referátů2) Uvedení do problematiky; typologie pop music 60. let, kvalitativní proměna textů v taneční hudbě, nástup rocku a postupná adaptace češtiny a slovenštiny v něm3) První české rockové textyRef. č. 1: Básník a textař Jiří Suchý, jeho vliv na počátky rocku. (CD Bigbít-Průkopníci českého rock´n´rollu, 1998; Suchý, J.: Písničky z Reduty [i odjinud], 1996)Ref. č. 2: Textařské juvenilie Eduarda Krečmara a tvorba skupiny Sputnici (CD in Klíma, J. (ed.): Sputnici. Náš kamarádský rock´n´roll, 2009)4) Sbližování poezie s populární hudbou, počátky českého šansonuRef. č. 1: Hana Hegerová: Šansony s Hanou Hegerovou (LP 1966, CD 1995), Lásko prokletá: Hana Hegerová zpívá texty Pavla Kopty (1977, CD 1995)Ref. č. 2. Písně a verše Jana Schneidera (Ondráček, Schneider: Gentlemani & Písně a verše; CD 1996)5) Vývoj textů skupiny Olympic do počátku 70. letRef. č. 1: Želva (LP 1968, CD 2004), Pták Rosomák (LP 1969, CD 2005)Ref. č. 2: Jedeme, jedeme (LP 1971 včetně singlových bonusů na CD, 2005)6) Analýza prvních českých konceptuálních albRef. č. 1: Atlantis: Odyssea (LP 1990, CD 1997)Ref. č. 2: Flamengo: Kuře v hodinkách (LP 1972, CD 1998)7) Artrockové hledání východisekRef. č. 1: Olympic: Prázdniny na Zemi (LP 1980, CD 2007)Ref. č. 2: Progres 2: Dialog s vesmírem (LP 1980, CD 1999)8) Specifika socialistického hardrockuRef. č. 1: Jiří Schelinger: Hrrr na ně... (LP 1977, CD 1992), ...nám se líbí... (LP 1979, CD 1996)Ref. č. 2: Katapult: Katapult (live LP 1978, CD 2008), 2006 (LP 1980, CD 2008)9) Ve stopách písničkářů - multižánrovost textů Zdeňka RytířeRef. č. 1: Marta Kubišová: Songy a balady (LP 1969, CD 1996)Ref. č. 2: Golden Kids: Micro Magic Circus (LP 1969, CD 1997), Golden Kids 1 (LP 1970, CD 1997 pod názvem Music Box No. 1)10) Počátky a vzestup slovenského rockového textuRef. č. 1: Prúdy: Zvoňte zvonky (LP 1969, CD 2007)Ref. č. 2: Pavol Hammel a Marián Varga: Zelená pošta (LP 1972)11) Poprocková symbióza druhé poloviny 80. letRef. č. 1: Elán: Detektívka (LP 1986, CD 1992), Nebezpečný náklad (LP 1988, CD 1992)Ref. č. 2: Miroslav Žbirka: Chlapec z ulice (LP 1986, CD 2012), Zlomky poznania (LP 1988, CD 1991)12) Radosti a skepse přelomu dekádyRef. č. 1: Nerez: Masopust (LP 1986, CD 1995) , Na vařený nudli (LP 1988, CD 1995)Ref. č. 2: Mňága a Žďorp: Made in Valmez (LP, CD 1991)13) Zhodnocení práce v semináři, udělení zápočtů

Získané způsobilosti

Orientace v oblasti československé populární hudby 60. - 80. let s důrazem na texty.

Literatura

Lindaur, Vojtěch. - Konrád, Ondřej. Bigbít. Praha, 2001. Vaněk, Miroslav. Byl to jenom rock´n´roll? Hudební alternativa v komunistickém Československu 1956-1989. Praha, 2010. Vlasák, V. (2010). Československá rocková poezie 1959-1989. V Praze: XYZ. BALÁK, M.?KYTNAR, J. (1998). Československý rock na gramofonových deskách. Brno. Kouřil, Vladimír. Český rock n roll 1956-1969. Praha, 1981. Blahynka, M. (1983). Člověk Kainar. Ostrava: Profil. Kotek, Josef. Dějiny české populární hudby a zpěvu 2. Praha, 1998. Matzner, A., Poledňák, I., Wasserberger, I., ed. Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby I-III. Praha, 1983. Matzner, A., Poledňák, I., & Wasserberger, I. (1990). Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby. [Díl 3]. Část jmenná, Československá scéna. Praha: Supraphon. Prokeš, Josef. Estetická výstavba české folkové písně v 60. - 80. letech XX. století. Brno, 2003. Houda, Přemysl. Intelektuální protest nebo masová zábava?. Praha, 2014. Bošnakov, P. (2003). Jiří Schelinger: život a.. Praha. Schneider, Jan. (2003). Kočičí zlato ?zlatých? 60. let . Třeboň. Osolsobě, Ivo. Muzikál je, když.. Praha, 1967. Vřešťál, Zdeněk. Ne, Nerez nerezne. Praha, 2009. Dorůžka, Lubomír - Mácha, Zbyněk. Od folklóru k Semaforu. Praha, 1964. Dorůžka, Lubomír. Panoráma populární hudby 1918/1978. Paha, 1981. Ježek, Vlastimil - Tichý, Zdeněk A. Šest ze šedesátých. Praha, 2003. Peteraj, K., & Rostoka, V. (1985). Texty. Bratislava: Smena. KULKA, Tomáš. Umění a kýč. Praha, 2000. Fiala, Petr. Z nejhoršího jsme uvnitř. Olomouc, 1993. Černý, Jiří. Zpěváci bez konzervatoře. Praha, 1966.

Požadavky

1) Pravidelná účast na semináři (tolerovány 3 neomluvené absence).2) Zpracování referátu: - každý student si vybere 3 až 5 písní z alb zadaných v rámci tématu (alba nejsou stoprocentně závazná, ale výběr písně mimo ně je zapotřebí konzultovat s vyučující)- obstará z tištěných nebo relevantních internetových zdrojů, popř. vlastní transkripcí z nahrávky texty těchto písní a pokusí se je analyzovat a intepretovat- v hodině vybrané nahrávky pustí z CD nebo mp3 a opatří je svým komentářem, kolegům rozdá texty v tištěné podobě- celková doba referátu (včetně písní) by neměla přesáhnout 30 minut, z toho min. 10 minut by mělo připadat na mluvený projev, zbytek na písňové ukázky - referáty neprezentované v hodině budou odevzdány písemně (včetně textů)3) "pětiminutovka" - každý student si připraví několik slov (cca 0,5 NS) o české nebo slovenské písni podle vlastního výběru a obliby, podmínkou je vznik po r. 2000. Kdykoli během semestru může být vyzván, aby svůj příspěvek přednesl. Nahrávka a transkripce textu není v tomto případě nutná. Účelem je zapojit studenty aktivně do hodiny a zároveň rozšířit tematický záběr semináře až do současnosti.4) Student si vybere libovolný český či slovenský film, v kterém se objevují písničky, a vypracuje písemný rozbor se zaměřením na funkci písní v rámci příběhu a zodpovězení otázky, zda film naplňuje kritéria muzikálu (literatura k tématu bude doporučena v semináři, rozsah práce 1 až 3 NS). / Alternativa úkolu pro tvůrčí povahy: tvorba vlastního písňového textu.

Garant

Mgr. Dan Faltýnek, Ph.D.