Předmět Krize naší doby jako projev vývoje (KPE / ETP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / ETP - Krize naší doby jako projev vývoje, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Jednotlivé symptomy krize, zmítající celou naší planetární společností, jsou velice dobře viditelné prakticky v každé oblasti lidské činnosti, ať už jde o filozofii, náboženství, umění, vědu, vzdělávací systém, politiku, ekonomii anebo ekologii. Vzhledem na rozsah a naléhavost téhle krize je však poměrně udivující, že tak enormní socio-kulturní pohyb není středobodem zájmu a reflexe na všech společenských úrovních, a to dokonce ani ve svých nejzjevnějších aspektech (hrozba eminentního ekonomického a ekologického kolapsu, energetická a potravinová krize). V ještě vyšší míře to platí o problémech spojených s hlubšími procesy činnými v lidském vědomí, které díky svému subtilnímu rázu celkem unikají obecní pozornosti.Ve snaze o celistvější uchopení pozadí globální krize si společně projdeme hlavními dějinnými křižovatkami kulturního vývoje západní civilizace, kdy se postupně formovali pozitivní i negativní aspekty našeho současného chápání světa. Přiblížíme si světa-náhledové perspektivy typické pro období antiky, středověku a novověku, a ukážeme si nejen to, jak úzce je provázané vnímání světa s vnímáním sebe samého, ale i to, jak je možné toto vnímání rozšířit tak, aby dokázalo harmonicky pojmout množství zdánlivě protichůdných dílčích pohledů a spojit je do jedné komplexní perspektivy.
Získané způsobilosti
Kurz studentům zprostředkuje hlubší porozumění subtilním procesům činným na pozadí krize a ulehčí jejich participaci na zdárném překonání této krize ? ta je totiž možná jenom v rozsahunašeho pochopení hlubších příčin tvořených jemným předivem nespočetných, vzájemně přepojených faktorů. Tento kurz studenty naučí rozlišovat mezi různými podvědomě přijímanými ideami, kterými jsou vystaveni od nejranějšího dětství, a zároveň jim ukáže, jak v ideách, které k nim v různé formě přicházejí, vnímat reálné síly formující kulturní a společenské struktury. Důraz přitom bude kladen na rozvoj samostatného uvažování a na důležitost vlastní světonázorové orientace jako výchozího bodu pro celostní myšlení, cítění a rozhodování.
Literatura
Richard Tarnas. The Passion of the Western Mind. Ballantine Books (elektronická verze dostupná v slovenském překladě) , 1993. Fritjov Capra. Bod obratu. Dharmagaia, 2002. Ken Wilber. Stručná historie všeho. Triton, 2010.
Požadavky
Kurz bude hodnocen na základě dvou kritérií:(1) aktivní přístup, tzn. nejrůznějšími způsoby přispívat v průběhu kurzu (diskuze, sdílení úvah, práce v menších skupinách, otázky, atd.); a (2) psaná esej reflektující obsah kurzu (2-3 strany). Každé kritérium odpovídá polovině známky.
Garant
prof. Gaudenz Assenza, Ph.D.
Vyučující
prof. Gaudenz Assenza, Ph.D.Mgr. Vladimír Lobotka, M.A.