Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Kulturní tvořivost (KPE / KTJ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / KTJ - Kulturní tvořivost, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Většina dnešních myslitelů reflektujících pozadí globální krize nejde dál, než k analýze jejích povrchových symptomů v oblasti ekonomiky, politiky nebo ekologie. Přestože to, jestli určitá civilizace bude rozkvétat, nebo chřadnout, je bytostně propojené s tím, jaké hodnoty jsou v té či oné civilizaci vyznávané, oblast kultury a subtilnější faktory spojené s metafyzickou orientací jako vědomí, tvořivost, empatie a vůle ke smyslu a důstojnosti, v jejich dílech prakticky absentují. Právě tyto a s nimi související kvality tvoří jádro myšlení filozofů kultury Arnolda Toynbeeho, Pitirima Sorokina a Jeana Gebsera. Prostřednictvím čtení vybraných pasáží jejich díla a následných diskuzí si přiblížíme jak základní principy dynamiky činné v procesu vzestupu a úpadku některých historických civilizací, tak i hlubší aspekty spojené s postupným vývojem vědomí celého lidstva. Zároveň si ukážeme, jak toto poznání využít pro hlubší pochopení a lepší orientaci v dnešní spletité době plné turbulentních změn.

Získané způsobilosti

Účastníci se v průběhu kurzu naučí rozlišovat mezi projevy různých struktur vědomí příznačných pro jednotlivé vývojová stadia, kterými lidstvo v průběhu svých dějin procházelo. Ukážeme si, jakou podobu tyto struktury nabírají v individuální psychologii a zároveň se naučíme jasněji vnímat jemnější souvislosti, jejichž znalost je hlavní podmínkou pro chápání výzev spojených s naší dnešní dobou. Důraz přitom bude kladen na rozvoj samostatného uvažování a na důležitost vlastní světonázorové orientace jako výchozího bodu pro celostní myšlení, cítění a rozhodování.

Literatura

Lessing, G.E. (1908). Education of the Human Race. Teachers College Columbia University. Sorokin, P. (1948). Krize naší doby. TVD Československého obchodnictva. Easton, C.S. (1975). Man and World in the Light of Anthroposophy. The Anthroposophic Press. Loskij, N. (2004). Nauka o reinkarnaci. Refugium. Gebser, J. (1986). The Ever-present Origin. Ohio University. Toynbee, A. (1987). A Study of History. Oxford University Press. Capra, F. (2002). Bod obratu. Dharmagaia. Spengler, O. (2006). Decline of the West. Vintage. Hegel, G.W.F. (2004). Filosofie dějin. Nová Tiskárna Pelhřimov. Sorokin, P. (1970). Social and Cultural Dynamics. Sargent. Feuerstein, G. (1987). Structures of Consciousness. Integral Publishing. Wilber, K. (2010). Stručná teorie všeho. Triton. Tarnas, R. (1993). The Passion of the Western Mind. Ballantine Books.

Požadavky

Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast v diskusích.

Garant

prof. Gaudenz Assenza, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Vladimír Lobotka, M.A.