Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Spravedlost po válečných konfliktech (KPE / LRJ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / LRJ - Spravedlost po válečných konfliktech, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Kurz bude tematizovať nasledujúce témy a otázky: Je nenásilie najsilnejšiou zbraňou? Existuje spravodlivá vojna? Bola vojna v Afganistane či Iraku spravodlivá? Vládne v medzinárodných vzťahoch spravodlivosť či moc? Kadiaľ majú viesť hranice štátov? Kto formuje medzinárodné dianie: lídri štátov, medzinárodné organizácie či zákulisné elity? Sú USA svetovým lídrom, policajtom či gangstrom? Vládnu v USA neokonzervatívci či niekto iný? Kto sú Brzezinski, Huntington či Chomsky? Sú mimo-vládne a ľudsko-právne organizácie mimo vplyvu vlád alebo sú nástrojom zahraničnej politiky? Čo znamenala tzv. arabská jar? Možno revolúcie riadiť? Čo sa deje v Sýrii či Iráne? Čo sa udialo v Kambodži a aký stav tam vládne dnes? Aký režim panuje v Rusku či v Číne a prečo sú predmetom kritiky? Je Tibet utláčanou krajinou či hračkou v rukách zahraničných veľmocí? a pod. Kurz sa bude snažiť jednak hľadať odpovede na uvedené otázky a zároveň popísať hlavné faktory medzinárodno-politického diania, ktoré uvedené otázky podnecujú.

Získané způsobilosti

Kurz sa snaží u účastníkov vybudovať schopnosť selektovať informácie v zložitej spleti zahranično-politických informácií a relevantné informácie primerane vyhodnocovať. Účastníci nadobudnú orientáciu v dianí na medzinárodnom poli, zvýšia si schopnosť byť lídrom vo sfére svojho pôsobenia a rozšíria si možnosti svojej možnej pôsobnosti (ľudsko-právne organizácie, medzinárodné inštitúcie etc.)

Literatura

Gibbs, David N. Afganistan: The Soviet Invasion in Retrospect. International Politics 37, p. 233-247, 2000. Winston, Morton. Chomsky. Vydavateľstvo PT, s. 53-63 a 72-105, 2004. nullBakešová, Ivana. Příběh Tibetu aneb hříčka v rukou velmocí. Revue Prostor, s. 71-78., 2008. Huntington, Samuel. Střet civilizací. Boj kultur a proměna světového řádu. Rybka Publishers, s. 11-30 a 259-296, 2001. Sussman, Gerald ? Krader, Sascha. Template Revolutions: Marketing U.S. Regime Change in Eastern Europe. Westminster Papers in Communication and Culture, p. 91-112, 2008. Sharp, Gene. The Role of Power In Nonviolent Struggle. The Albert Einstein Institution, p. 1-18, 1990. Quigley, Carroll. Tragedy and Hope. The Macmillan Company, p. 950-956, 1966. Kepel, Gilles. Válka v srdci Islámu. Karolinum, s. 9-14, 45-73, 2006. Brzezinski, Zbigniew. Velká šachovnice. MF, s. 9-35 a 93-126, 1999. Reijden, van der Joel. A four-establishment model for western politics and the dominant Kissinger-CIA alliance. Institute for the Study of Globalisation and Cover Politics, 2012. Chomsky, Noam . A Doctrine of Good Intentions. Khaleej Times. sept. 2005, 2005. Engdahl, William. Egypt´s Revolution: Creative Destruction for a ´Greater Middle East´? . Geopolitics?Geoeconomics, 2011. Cartalucci, Tony . Empire s Double Edged Sword: Global Military + NGOs. Land Destroyer Report, 2012. Griffiths, Paul ? Weigel, George. Just War: An Exchange. First Things, 2002. Jauvert, Vincent. Les faiseurs de révolutions. Le Nouvel Observateur, 2005. Berďajev, Nikolaj. Pramene a zmysel ruského komunizmu. Kalligram, s. 9-38, 2004. Kristol, William ? Kagan, Robert. Toward a Neo-Reaganite Foreign Policy. Foreign Affairs. p. 18-32., 1996. Pollack, Kenneth. Which Path to Persia? Options for a New American Strategy Toward Iran. The Saban Center for Middle East Policy, p. 101-126., 2009. Waltz, Kenneth. Why Iran Should Get the Bomb. Nuclear Balancing Would Mean Stability. Foreign Affairs, 2012.

Požadavky

Kurz bude hodnocen na základě dvou kritérií:(1) účast a aktivní přístup, tzn. nejrůznějšími způsoby přispívat v průběhu kurzu (diskuze, sdílení úvah/pozorování, práce v menších skupinách, otázky, atd.); a(2) práce s textem v rozsahu 15-25 stran týdne. Každé kritérium odpovídá polovině známky.

Garant

prof. Gaudenz Assenza, Ph.D.

Vyučující

prof. Gaudenz Assenza, Ph.D.Mgr. Peter Úll