Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Média a manipulace (KPE / MM)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / MM - Média a manipulace, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Pojem manipulace začal být užíván v průběhu 20. století v souvislosti s obavou z nárůstu negativního vlivu masmédií na občansko-politické a později také spotřební chování občanů/spotřebitelů v západoevropské společnosti. Tato obava byla posílena sociálně-psychologickým výzkumem davové psychologie (Le Bon, Freud, Canetti) a kritikou podprahové reklamní manipulace (Packard, Orwell). V rámci kurzu se budeme zabývat jednotlivými teoriemi manipulace a širšími společenskými a historickými souvislostmi, abychom později na tomto základě dospěli k formulaci teorie manipulace, kterou lze aplikovat na analýzu obsahů současné masmediální komunikace.

Získané způsobilosti

V rámci kurzu budeme pracovat s poznatky z oblasti marketingu, komunikačních studií, sociální psychologie, sociologie, sémiotiky a filozofie. Studenti se seznámí s historií pojmu manipulace, teorií manipulace a naučí se tuto teorii kriticky aplikovat na základě paradigmatických případových studií marketingové manipulace.

Literatura

Schudson, Michael. Advertising: The Uneasy Persuation: Its Dubious Impact on American Society. New York: Basic Books, 1984. Williamson, Judith. Decoding Advertisements: Ideology and Meaning in Advertising. London: Marion Boyars, 1978. Le Bon, Gustave. Psychologie davu. Praha: Kra, 1994. Thompson, John. Ideology and Modern Culture: Critical Social Theory in the Era of Mass Communication. Stanford: Stanford University Press, 1991. Marcuse, Herbert. Jednorozměrný člověk. Praha: Naše vojsko, 1991. Maixner, Horst. ?Manipuliert die Werbung?? In: Meyer-Abich, Klaus M. ? Birnbacher, Dieter (eds.): Was braucht der Mensch um glücklich zu sein: Bedürfniserforschung und Konsumkritik. München: Beck, s. 78?100. , 1979. Brenkert, George. Marketing Ethics. Oxford: Blackwell., 2008. Canetti, Ellias. Masa a moc. Praha: Arcadia, 1994. Barthes, Roland. Mytologie. Praha: Dokořán, 2004. Galbraith, John Kenneth. Společnost hojnosti. Praha: Svoboda, 1996. Packard, Vance. The Hidden Persuaders. Brooklyn, NY: Ig Publishing., 2007. Ritson, Mark ? Elliot, Richard. ?The Social Uses of Advertising: An Ethnographic Study of Adolescent Advertising Audiences.? . Journal of Consumer Research 26 (3), s. 260?277. , 1999. Orwell, George . 1984. Praha: Naše Vojsko, 1991.

Požadavky

Předpokladem udělení atestace bude kromě aktivní účasti a domácí přípravy také krátký ústní referát. Vzhledem k tomu, že téma masmediální a marketingové manipulace nebylo v českém akademickém prostředí dostatečně pojednáno, je pasivní znalost anglického nebo německého jazyka výhodou (část doporučené literatury je ve světových jazycích).

Garant

prof. Gaudenz Assenza, Ph.D.

Vyučující

prof. Gaudenz Assenza, Ph.D.