Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Příroda, kosmos a člověk (KPE / PCK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / PCK - Příroda, kosmos a člověk, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Antropocentrické, senzualismem proniknuté sebepojetí i chápání přírody a kosmu je pro nás, lidi 21. století, díky obecnému vzdělávacímu systému natolik samozřejmé, že si už takřka nedokážeme představit jakoukoli smysluplnou alternativu. V průběhu našich diskusních setkání se seznámíme s myšlením dvou významných kritiků moderního vnímání skutečnosti, které je, i přes četné kosmetické úpravy, pořád zasazeno do omezujícího karteziánsko-newtonovského rámce. Prvním z nich je Rupert Sheldrake, druhým Ken Wilber. Přesto že se liší svým primárním zaměřením (Sheldrake začínal jako biolog, Wilber jako psycholog), oba při svých výzkumech dospěli k závěrům, které radikálním způsobem přesahují běžné, konvenční vědou přesazované vnímání skutečnosti, s kterým se většina z nás více či méně vědomě ztotožňuje.Z perspektivy, kterou tito průkopníci nového paradigmatu přinášejí, se vědou zkoumaný fyzický svět jeví jen jako malý výsek, jako nejvrchnější slupka mnohem komplexněji utvářené skutečnosti, složené z několika diferencovaných, částečně se prolínajících rovin bytí, z nichž každá se vyznačuje jedinečnými charakteristikami. Ukážeme si, že světonázory doslovně tvoří a boří světy, a že náš světonázor, se kterým se ztotožňujeme, není jen prázdnou teorií bez přímého dopadu na náš vnitřní a vnější svět. Naopak, jasně uvidíme, že perspektiva, kterou si zvolíme za svou, má zásadní dopad nejen na kvalitu, strukturu a možnosti vyvstávající v našem vnitřním životě, ale i na kvalitu, strukturu a možnosti nabízené světem vnějším.

Získané způsobilosti

V průběhu kurzu by se studenti měli naučit rozlišovat mezi různými podvědomě přijímanými ideami, kterým jsou vystaveni od nejranějšího dětství, a zároveň jim bude ukázáno, jak v ideách, které k nim v různé formě přicházejí, vnímat reálné síly formující kulturní a společenské struktury. Důraz přitom bude kladen na rozvoj samostatného uvažování a na důležitost vlastní světonázorové orientace jako výchozího bodu pro celostní myšlení, cítění a rozhodování.

Literatura

Wilber, K. (2010). Stručná historie všeho. Sheldrake, R. (2002). Teorie morfické rezonance. Capra, Fritjof. (2002). Bod obratu. Walsh, R., Vaughan, F. (2011). Cesty k přesažení ega: Transpersonální vize. Sheldrake, R., Fox, M. (2006). Fyzika andělů. Wilber, K. Integral Psychology: Consciousness, Spirit, Psychology, Therapy. Sheldrake, R. (2012). Science Delusions. Sheldrake. (2005). Sedm experimentů, které by mohli změnit svět. Elfa. Wilber, K. (2001). Sex, Ecology and Spirituality: The Spirit of Evolution. Sheldrake. (1994). Tao přírody. Tarnas, Richard. (1993). The Passion of the Western Mind.

Požadavky

Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast v diskusích.

Garant

prof. Gaudenz Assenza, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Vladimír Lobotka, M.A.