Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Analýza diskursu 2 (KRS / AD2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KRS / AD2 - Analýza diskursu 2, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1) Vývoj vědy po 2. světové válce a její směřování k interdisciplinaritě a transdisciplinaritě. Důraz na vývoj společenských věd, a to především lingvistiky (textové lingvistiky) a sociologie. (přednáška)2) Diskurzivní analýza jako způsob kvalitativní analýzy společenských jevů; role jazyka při vytváření a udržování sociálních nerovností. Vysvětlení pojmů diskurz, text, kvalitativní a kvantitativní analýza ve společenských vědách, identita. (přednáška)Úkol: četba Šanderová, J. ? Šmídová, O.: Sociální konstrukce nerovností. Pod kvalitativní lupou (kap I., II).3) Migrace po 2. světové válce a její příčiny; specifičnost španělsky mluvících oblastí. Relativní ekonomický úpadek Západu od 70. let 20. století a jeho dopad na postavení a ekonomické příležitosti imigrantů i většinové společnosti, dopady globalizace v Latinské Americe. (přednáška)Úkol: četba Barša, P.: Orientálcova vzpoura. Dokořán, Praha, 2011 (kap. I.).4) Integrační strategie a důvody jejich dílčího selhání, krize národních identit na Západě a její vliv na vztahy majoritní společnost-imigranti. (přednáška)Úkol: četba Dijk, van T.: ?El racismo y la prensa en Espa?a?5) Problémy diskurzivní analýzy: vytyčení cílů výzkumu, vytváření korpusu textů k analýze, limitace diskurzivní analýzy, badatelova předpojatost. (přednáška, diskuze)Úkol: vytvoření návrhu badatelského projektu z oblasti diskurzivní analýzy, který by student postupně rozvinul až do podoby závěrečné seminární práce.6) Diskuze nad silnými a slabými stránkami navržených studentských projektů. Výběr lexikálních jednotek a jeho vliv na utváření obrazu imigranta. (přednáška, diskuze)7) Praktická aplikace nabytých poznatků (výběr lexikálních jednotek) při analýze konkrétního mediálního textu. (diskuze)Úkol: analýza vybraných textů z internetových médií; četba Lakoff, G.: Metafory, kterými žijeme (str. 15-79).8) Metafora a její vliv na utváření obrazu imigranta, vymezení jevu z hlediska kognitivní lingvistiky. (přednáška, studentská prezentace)9) Praktická aplikace nabytých poznatků (metafora) při analýze konkrétního mediálního textu. (diskuze)Úkol: analýza vybraných textů z internetových médií; četba Portolés, J.: Pragmática para hispanistas.10) Modalita a její typy. Praktická aplikace nabytých poznatků při analýze konkrétního mediálního textu o imigraci. (přednáška, studentská prezentace, diskuze)Úkol: analýza vybraných textů z internetových médií; četba Reading Fairclough, N.: Analysing discourse. Textual Analysis for Social Research (kap. III).11) Intertextualita a interdiskurzivita. Vymezení pojmů ?hlas?, dialogičnost, ?difference?. Praktická ukázka analýzy založené na těchto pojmech. (přednáška, studentská prezentace, diskuze)Úkol: analýza vybraných textů z internetových médií; četba: Portolés, J. Pragmática para hispanistas.12) Presupozice, implikace a jiné typy implicitních významů v textu. Praktická ukázka jejich využití v diskurzivní analýze mediálních textů pojednávajících o migraci. (přednáška, studentská prezentace, diskuze)Úkol: vypracování projektu seminární práce z oblasti diskurzivní analýzy včetně vhodných metod, stanovení tématu a korpusu textů k rozboru.13) Diskuze nad silnými a slabými stránkami navržených studentských projektů. (studentská prezentace, diskuze)

Získané způsobilosti

Student rozumí základním principům pragmalingvistiky a textové lingvistiky a umí je aplikovat v interdisciplinárním paradigmatu kritické analýzy diskursu. Je schopen porozumět současné politické situaci na základě analýzy jejích diskursivních aspektů. Zároveň je student schopen formulovat metodologii výzkumu podle konkrétních cílů své odborné práce.

Literatura

Fairclough, N. Analysing Discourse. Textual analysis for social research. London - New York: Routledge, 2003. Dijk, van T. Discuro y poder. Barcelona, 2010. Ducrot, O. El decir y lo dicho. Barcelona: Paidós, 1986. Wodak, R. - Meyer, M. C., eds. Métodos de Análisis Crítico del Discurso. Barcelona: Gedisa, 2003. Barša, P. Orientálcova vzpoura. Praha, 2011. Portolés, J. Pragmática para hispanistas. Madrid: Síntesis, 2004. Leeuwen, T. van. "Representing social action.". In: Discourse and Society 6, 81-106, 1995. - Šanderová, J. ? Šmídová, O. a kol. Sociální konstrukce nerovností. Pod kvalitativní lupou. Praha, 2009. Leeuwen, T. van. "The representation of social actors.". In: Caldas-Coulthard, C. R. - Coulthard, M., eds.: Texts and Practices. Readings in Critical Discour, 1995. Švihlíková, I. Globalizace a krize. 2010. http://www.discursos.org/oldarticles/racismo%20y%20prensa.pdfBarša, P. ? Baršová, A. Přistěhovalectví a liberální stát. Imigrační a integrační politiky v USA, západní Evropě a Česku. Brno, 2005.

Požadavky

- řádná účast na hodinách (13%)- aktivita v hodinách (13%)- kolektivní seminární práce o 15 normostranách (5 stran na 1 studenta) s ukázkou aplikace diskurzivní analýzy (50%)- prezentace v hodině (24%)minimální hodnocení: 66%

Garant

Mgr. Radim Zámec, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Radim Zámec, Ph.D.