Předmět Hispanoam. lit. koloniál. obd. a 19. st. (KRS / L19HA)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KRS / L19HA - Hispanoam. lit. koloniál. obd. a 19. st., Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Historický, sociální a kulturní kontext vzniku prvních děl hispanoamerické literatury: charakteristika španělské kultury a předkolumbovských civilizací před jejich střetem (1492), vliv švu epoch na odraz ustálených evropských představ o mimoevropských územích a jejich obyvatelích v kronikách z Nového Světa, problematika vojenského a duchovního dobývání nových území a role literárního díla jako dokumentu, který toto dobývání ospravedlňuje či odsuzuje.2. Kroniky a první svědectví z Nového Světa: vymezení žánru kroniky (charakteristika jazykové a stylistické stránky textu, význam role histora, význam přímého či zprostředkovaného svědectví, sociopolitická role kroniky), charakteristika autorů kronik (vojáci/dobyvatelé, misionáři), nastínění vývoje kroniky v průběhu 16.století.3. První hispanoamerický autor a koloniání epika: podrobný rozbor díla a lit. osobnosti Inky Garcilasa de la Vega jako vrcholného představitele kronikářů z období dobývání Nového Světa a jako prvního autora, jenž ve své tvorbě vědomě využíval svého mestického původu a znalosti španělštiny i kečuánštiny k hlubšímu pochopení uspořádání koloniální společnosti. Stručné seznámení se s prvním autorem koloniální epické poezie, Alonsem de Ercilla y Zú?iga.4. Hispanoamerická barokní literatura / Sor Juana Inés de la Cruz I: rozbor díla a literární osobnosti novohispánské básnířky. Charakteristika koloniální společnosti v období baroka a postavení, které v ní zaujímala Sor Juana (problém dostupnosti vzdělání pro ženy a nároku ženy na svobodný názor v 17. století).5. Hispanoamerická barokní literatura / Sor Juana Inés de la Cruz II: rozbor díla a literární osobnosti novohispánské básnířky. Literární analýza sonetů a redondil Sor Juany: básnické formy, tropy a figury, topoi, témata barokní poezie. Úvod k básni Primero sue?o.6. Od klasicismu k romantismu. Kritika koloniálního zřízení, nezávislost, nové uspořádání společnosti a jejich odraz v literatuře: charakteristika společenských a kulturních změn v Hispánské Americe 19. století, srovnání základních rysů evropského a hispanoamerického romantismu na pozadí specifických historických a kulturě-politických podmínek v laplatské oblasti.7. Romantismus, literatura období nezávislosti, téma civilizace a barbarství I: rozbor povídky El matadero soustředěný na způsoby, jakými Esteban Echeverría využívá alegorii (žánr, literární jazyk, vykreslení postav) ke kritice společenské situace v Argentině první poloviny 19.století (protiklad civilizace a barbarství).8. Romantismus, literatura období nezávislosti, téma civilizace a barbarství II: rozbor eseje Civilización y barbarie. Vida de Juan Facundo Quiroga. Aspecto físico, costumbres y hábitos de la República Argentina a diskuse nad pojetím argentinské společnosti (protiklad město/venkov) a nad myšlenkou pokroku, kterými Domingo Faustino Sarmiento do značné míry ovlivnil argentinskou budoucnost a literární témata v následujícím století.9. Gaučovská poezie: charakteristika žánru gaučovské poezie v literárním i sociálně-politickém kontextu Argentiny druhé poloviny 19.století na příkladu epické básně Martín Fierro. Diskuse nad literárními a myšlenkovými argumenty, kterými José Hernández polemizuje se svými předchůdci (především s Domingem Faustinem Sarmientem) v otázce budoucnosti argentinské společnosti.10. První modernisté: nástin politických, společenských a kulturních změn v Hispánské Americe na přelomu 19. a 20. století, význam ztráty posledních koloniálních držav Španělska v Americe (Kuba, Puerto Rico) a posílení mocenského postavení USA vůči ostatním latinskoamerickým zemím. Charakteristika osobnosti a díla kubánského básníka, esejisty a novináře José Martího.11. Modernismus: literárně-teoretický rozbor poezie a básnické prózy vrcholného představitele hispanoamerického modernismu, Rubéna Daría. Význam modernismu pro obnovu hispanoamerické literární tvorby 20. století a jeho vliv na evropskou literaturu.
Získané způsobilosti
Získané způsobilosti- porozumění vývoji hispanoamerické literatury na pozadí společenských a kulturních změn - nácvik schopnosti pracovat s literární terminologií - zdokonalení dovednosti interpretovat text jako významovou strukturu, aplikovat různé historické i současné metody literární analýzy na konkrétní texty - rozvinutí schopnosti odborné polemiky.
Literatura
Oviedo, J.M. Historia de la literatura hispanoamericana I. 1995. Oviedo, J. M. Historia de la literatura hispanoamericana II. 1997. Housková, Anna. Druhý břeh západu. Praha, 2004. Bellini, Giuseppe. Historia de la literatura hispanoamericana. Madrid, 1986. Franco, J. Historia de la literatura hispanoamericana. Barcelona: Ariel, 2002. Housková, Anna. Imaginace Hispánské Ameriky. Hispanoamerická kulturní identita v esejích a románech. Praha, 1998. Borges, Jorge Luis. "Biografía de Tadeo Isidoro Cruz", El Aleph. México, 1965. Darío, Rubén. "Caupolicán", Azul. México, 2007. Todorov, Tzvetan. Dobytí Ameriky. Problém druhého. Praha, 1996. Rivera, Andrés. El farmer. Buenos Aires, 2009. Bolano, Roberto. El gaucho insufrible. Barcelona, 2003. Imbert, E. A. Historia de la literatura hispanoamericana. México: Fondo de literatura económica, 1977. Bartra, Roger. La jaula de la melancolía. México, 1987. Fuentes, Carlos. "Las dos orillas", Cinco soles de México. Barcelona, 2000. Posse, Abel. Los perros del paraíso. Buenos Aires, 2011. Paz, Octavio. Sor Juana Inés de la Cruz o Las trampas de la fe. Barcelona, 2001. Reyes, Alfonso. Vision de Anahuac. México, 2011.
Požadavky
1. pravidelná docházka a aktivní účast na přednáškách a seminářích2. příprava na každou hodinu, znalost analyzovaného textu U zkoušky se prověřuje orientace v literární historii daného časového výseku a v literární teorii.
Garant
Mgr. Daniel Nemrava, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Daniel Nemrava, Ph.D.Mgr. Markéta Riebová, Ph.D.