Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět LA reálie (KRS / RLA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KRS / RLA - LA reálie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. 1. Úvod k tématu "imaginario hispanoamericano": teoretické vymezení pojmů "kultura", "kulturní identita", "vymezování se vůči druhému, cizímu". Úvodní analýza ukázek fotografického a filmového materiálu běžně dostupného v médiích.2. El Dorado: příchod Evropanů do Nového Světa, dobývání a objevování jako střet i setkání dvou civilizací, vnímání druhého prostřednictvím předem utvořeného souboru představ (vliv tzv. bestiářů), různé způsoby zařazení domorodého obyvatelstva do nově vznikající společnosti a z něj vyplývající důsledky pro pozdější vytváření národní identity. Analýza vybraných sekvencí filmu Cabeza de Vaca (rež. Nicolás Echevarría, 1992).3. Ztracený ráj: Archetypální představy o ukotvenosti indiánského/venkovského obyvatelstva v "mytické" minulosti země, o jeho propojení s přírodou a o neměnnosti jeho tradic způsobují vnímání této skupiny obyvatel jako části (mexické) společnosti, která je neschopna modernizace: vznik obrazu hispanoamerického (mexického) venkova jako ztraceného ráje obětovaného ve jménu pokroku. Představa ?zastaveného času?. Analýza vybraných sekvencí filmu !Que viva México! (rež. Sergej Ejzenštejn, 1931).4. Náboženský synkretismus: vznik a vývoj guadalupanství v Mexiku a společenský a kulturní kontext mexických lidových oslav spojených se svátkem Všech Svatých. Hlubší historické a společenské příčiny vzniku archetypálního obrazu Mexičana, jenž se "vysmívá smrti", který tvoří jeden ze základních pilířů mexického nacionalismu. Analýza vybraných sekvencí filmu !Que viva México! (rež. Sergej Ejzenštejn, 1931).5. Guadalupanos y Malinchistas I: analýza dichotomie kultu Panny Marie Guadalupské, patronky Mexika, a jejího protikladu v podobě mytizované postavy Malinche (tlumočnice a družky Hernána Cortése v době španělského dobývání aztécké říše, matky symbolicky prvního mexického míšence) v různých historických kontextech (mexická nezávislostí, formování mexické kulturní identity a mexickým nacionalismus po skončení Revoluce, apod.)6. Guadalupanos y Malinchistas II: La Malinche a Virgen de Guadalupe: dvě tváře archetypu mexické ženy.Analýza vybraných sekvencí filmů: La soldadera (rež. José Bolanos, 1966), La cucaracha (rež. Ismael Rodríguez, 1958).7., 8. Ay México no te rajes! II: historické, sociální a kulturní kořeny násilí v mexické společnosti. Analýza vybraných sekvencí filmů: Hombres armados (rež. John Sayles, 1997), Miss Bala (rež. Gerardo Naranjo, 2011).9. Las dos Américas I: soužití hispanofonní a anglofonní Ameriky a kulturní stereotypy z něj vycházející. Historický a myšlenkový úvod.10. Las dos Américas II: soužití hispanofonní a anglofonní Ameriky a kulturní stereotypy z něj vycházející. Problematika tzv. ?zoot suit riots?. Analýza vybraných sekvencí filmu: Zoot Suit (rež. Luis Valdés, 1981).

Získané způsobilosti

- Porozumění vývoji hispanoamerické kultury na pozadí historických změn, - nácvik schopnosti pracovat s terminologií a - zdokonalení dovednosti interpretovat text/audiovizuální materiál jako významovou strukturu (student by měl být schopen kriticky analyzovat vybrané stereotypní představy o hispanoamerické/mexické kultuře)- rozvinutí schopnosti odborné polemiky.

Literatura

Rojas Mix, Miguel. América Imaginaria. Barcelona, 1992. Monsiváis, Carlos. Amor perdido. México, 1999. Rodó, José Enrique. "Ariel", Druhý břeh západu. Praha, 2004. Astorga, Luis. "Delincuencia organizada y reconfiguración política". Barcelona, 2012. Monsiváis, Carlos. Días de guardar. México, 1976. Chabat, Jorge. "El crimen organizado: una amenaza descomunal, un Estado rebasado". Barcelona, 2012. Paz, Octavio. El laberinto de la soledad. México, 1982. Monsiváis, Carlos. Escenas de pudor y liviandad. México, 1981. Schiavon, Jorge A. "La difícil relación especial con Estados Unidos". Barcelona, 2012. Bartra, Roger. La jaula de la melancolía. México, 1987. Monsiváis, Carlos. Los rituales del caos. México, 2001. Barthes, Roland. Mytologie. Praha, 2004. Martí, José. "Naše Amerika", Druhý břeh západu. Praha, 2004. Paz, Octavio. Posdata. México, 1970. Monsiváis, Carlos. "Tin Tan. Es el pachuco un sujeto singular. Tin Tan". México, 1992. Ricoeur, Paul. "Univerzální civilizace a národní kultury", Život, pravda, symbol. Praha, 1993. Abellán, José Luis. La idea de América. Origen y evolución. Madrid, 1972. Rojas Mix, Miguel. Los cien nombres de América. Barcelona, 1991. Todorov, Tzvetan. Dobytí Ameriky. Problém druhého. Praha, 1996. Loaeza, Soledad. "El laberinto de la pasividad". México, 1981. Aínsa, Fernando. Identidad cultural de Iberoamérica en su narrativa. Madrid, 1991. Housková, Anna. Imaginace Hispánské Ameriky. Hispanoamerická kulturní identita v esejích a románech. Praha, 1998. Stavans, Ilan. La condición hispánica. México, 1999.

Požadavky

1. pravidelná docházka a aktivní účast na přednáškách a seminářích2. příprava na každou hodinu, znalost analyzovaného textu 3. esej

Garant

Mgr. Markéta Riebová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Markéta Riebová, Ph.D.