Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie kvantitativní a kvalit. metodolog (KSA / 91ATM)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / 91ATM - Teorie kvantitativní a kvalit. metodolog, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Témata seminářů (detailněji zpracovaný obsah seminářů bude studujícím zaslán e-mailem - rozsah překračuje kapacitu IS STAG)I.Pozitivismus a interpretativismus: Odkazy zakladatelů sociologie Durkheima a Webera.(1) Durkheimova koncepce sociologie rozvíjené po vzoru přírodních věd, tzn. uplatňující pozitivistické metody.(2)Hermeneutický, interpretativní přístup v sociologii.II.Rozvoj pozitivistického zaměření sociologie: Empirická (kvantitativní) metodologie P. F. Lazarsfelda. Kritický racionalismus K. R. Poppera.(1)Novopozitivistická orientace na kvantitativní zachycení studovaných jevů, jejich matematický popis. Lazarsfeld a jeho přínos pro vývoj moderních empirických metod v sociologii.(2)Kritický racionalismus: K. R. Popper. Popperův kritický vstup do diskuse o pozitivistické metodologii.III. Přístupy fenomenologické, resp. interpretativní sociologie.(1)Fenomenologická sociologie A. Schutze.(2)Etnometodologie H. Garfinkela.(3)Symbolický interakcionismus G. H. Meada.IV.K teorii pravdy (vědecké objektivity, objektivity vědeckého poznání).(1)Kuhn jako reprezentant konsensuální teorie pravdy: Kuhnovo pojetí vědeckého paradigmatu, koncepce ´vědeckého společenství´.(2)Feyerabendova pluralistická metodologie, resp. metodologický ´anarchismus´.(3) Kulturálně-sociologický přístup k epistemologii (cultural-sociological theory of epistemology), k produkci pravdy: J. Alexander, I. Reed, S. Seidman.

Získané způsobilosti

Studující na základě četby textů a navazující diskuse v seminářích budou způsobilí orientovat se v teoretických přístupech, resp. ´paradigmatech´ metodologie vědy, věd sociálních a sociologie, konkrétně pak budou schopni chápat vztah mezi sociologickými teoriemi a kvantitativními a kvalitativními výzkumnými přístupy. Kurz jim poskytne teoretickou výbavu k vlastní ´praxi´ empirického sociologického výzkumu.

Literatura

Popper, K. R., & Fiala, J. Logika vědeckého bádání. Praha: OIKOYMENH, 1997. ISBN 80-86005-45-3.Weber, M., & Havelka, M. Metodologie, sociologie a politika. Praha: OIKOYMENH, 1998. ISBN 8086005488.Mead, G. H. Mind, Self and Society. From the Standpoint of Social Behaviorist. London, 1967. Lazarsfeld, P.F. On Social Research and Its Language. Chicago: The University of Chicago Press., 1993. Durkheim, É., & Hutar, M. Pravidla sociologické metody [Durkheim, 1969]. Praha: Vysoká škola politická ÚV KSČ, 1969. Alijevová, D., Tížik, M., Hanzel, I., Nemcová, R., & Schutz, A. Príspevok Alfreda Schütza k sociologickej teórii. Praha: Sociologické nakladatelství, 2012. ISBN 978-80-7419-108-4.Feyerabend, P. K., & Fiala, J. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001. ISBN 8072990470.Reed, I., Alexander, J. Social Science as Reading and Performance. A Cultural-Sociological Understanding of Epistemology. 2009. Kuhn, T. S., & Jeníček, T. Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH, 1997. ISBN 8086005542.Garfinkel, H. Studies in ethnomethodology. Cambridge: Polity, 1967. ISBN 0745600050.

Požadavky

Předpokladem úspěšného zakončení kurzu je: (a) účast na seminářích a aktivní zapojení do diskuse; (b) přednesení referátu o knize, která byla zadaná k četbě a k diskusi na konkrétním semináři (odevzdání písemného podkladu k referátu v rozsahu 4 normostran); (c) anotace na ostatní témata diskutovaná v seminářích o rozsahu 2-3 normostran.Četba k jednotlivým seminářům:I. Durkheim, E. 1969. Pravidla sociologické metody. Praha: VŠP. Dostupné na http://tucnak.fsv.cuni.cz/~hajek/Metodologie/texty_seminar/Durkheim/Durkheim.htmWeber, M. 1904 (1998). ´´Objektivita´ sociálně vědního a sociálně politického poznání.´s. 7-63 in Havelka, M. (ed.) Weber. Metodologie, sociologie a politika. Praha: OIKOYMENH.Weber, M. 1917 (1998). Smysl ´hodnotové neutrality´ v sociologických a ekonomických vědách. S. 64-108 in Havelka, M. (ed.) Weber. Metodologie, sociologie a politika. Praha: OIKOYMENH.II.Lazarsfeld, P.F. 1993. On Social Research and Its Language. Chicago: The University of Chicago Press. Kapitoly: 11. The Relevance of Methodology. Methodological Problems in Empirical Social Research, 12. Sociology of Social Research. The Sociology of Empirical Social Research. Popper, K. R. 1997. Logika vědeckého zkoumání. Praha: OIKOYMENH. III.Schutz, A. 2012. Každodenná a vedecká interpretácia ľudského konania. S. 278-330 in Alieva, D., Tížik, M. (eds.) Príspevok Alfreda Schütza k sociologickej teórii. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).Schutz, A. 2012. Tvorba pojmov a teórií v sociálnych vedách. S. 331-351 in Alieva, D., Tížik, M. (eds.) Príspevok Alfreda Schütza k sociologickej teórii. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).Garfinkel, H. 1967. Studies in Ethnometodology. New Jersey: Engelwood Cliffs. Dostupné na: http://ebookbrowsee.net/gdoc.php?id=329641210&url=5bb89954812863a0a2b131dd3f7a1f01.Mead, H. G. (Morris, W. ed.). 1934. Mind, Self and Society from the Standpoint of a Social Behaviorist. Chicago: University of Chicago Press. IV.Kuhn, T. S. 1997 (2008). Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH.Feyerabend, P. K. 2001. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora.Reed, I., Alexander, J. 2009. Social Science as Reading and Performance. A Cultural-Sociological Understanding of Epistemology. European Journal of Social Theory 12(1): 21-41. Dostupné na http://ccs.research.yale.edu//alexander/articles/

Garant

doc. PhDr. Dana Sýkorová, Ph.D.