Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Integrální andragogika - APM (KSA / AND)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / AND - Integrální andragogika - APM, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Východiska pojetí andragogiky a integrální andragogiky. Integrální andragogika v systému věd. Vnitřní struktura integrální andragogiky jako vědy a jako studijního oboru. Problémy její interdisciplinarity, transdisciplinarity a intradisciplinarity. Problémy legitimizace kurikula andragogiky jako vědy i jako studijního oboru.2. Diskuse k vybraným filosoficko - sociologickým, antropologickým, psychologickým a pedagogickým souvislostem integrálního a integrujícího pojetí andragogiky. Metodologické aspekty vztahu integrální andragogiky, andragogiky v užším pojetí a pedagogiky.3. Historické a teoretické zdroje integrální andragogiky. Andragologie, praxeologie, sociotechnika. Polské inspirace jochmannovského pojetí, Sociologický strukturální funkcionalismus V. Jochmanna a nizozemské pojetí integrální andragogiky v díle Ten Haveho. Paradigmata andragogiky a modality andragogické intervence4. Andragogický výzkum. Využití metod a technik pedagogického a psychologického výzkumu. Sociologický výzkum a "sociotechnická opatření" jako těžiště andragogického výzkumu.5. Andragogika jako věda o optimalizaci lidského kapitálu. Identifikace prostředí mobilizace lidských zdrojů - současná česká společnost jako prostor pro andragogickou intervenci. Sociodemografické analýzy.6. Antropologické pojetí animace jako andragogické kategorie. Vnitřní struktura animace. Sociokulturní vzorce, socializace, akulturace ve funkcionální i edukativní podobě. Předpoklady animace v kulturně antropologickém a sociálně antropologickém pojetí.7. Obecné trendy a východiska sociální intervence v oblasti práce. Proměny práce v postindustriální a globalizované společnosti. Sémiotizovaná práce. Trh práce a jeho prostředky. Od kvalifikace ke kompetencím.8. Sociální intervence jako kategorie socializace a resocializace. Poradenský vztah a jeho fáze. Etický rozměr poradenského vztahu.9. Problémy legitimizace sociální intervence. Etické souvislosti sociální intervence. Sociální inženýrství v andragogické intervenci, jeho rizika a jeho limity. (K. Popper)10. Vzdělávání, zejm. vzdělávání dospělých, jako sociální intervence. Normativnost a ideologie ve vzdělávání. Rizika ideologického pojetí kategorie vzdělání. Vzdělanost a vzdělání.11. Celoživotní učení jako rámec mobilizace lidských zdrojů. Celoživotní učení ze sociologické perspektivy. Projektování v andragogice. Evaluace vzdělávání. Lidský kapitál a funkční gramotnost. Metodika a realizace výzkumů funkční gramotnosti, realizace a výsledky výzkumů IALS a SIALS.12. Mobilizační mechanismy optimalizace lidských zdrojů. Sociální politika a její specifická zaměření (vzdělávací politika, mzdová politika, bytová politika, důchodové zabezpečení).

Získané způsobilosti

- Student zná základní zdroje integrální andragogiky, dokáže popsat antropologické a sociologické souvislosti integrální andragogiky a určit vztah integrální andragogiky k andragogice v užším pojetí a k dalším vědám. - Student umí rozlišit jednotlivá paradigmata andragogiky.- Student dokáže aplikovat teoretické poznatky integrální andragogiky do praktických oblastí kultury, ekonomiky a politiky.- Student dovede stanovit adekvátní sociotechnická vyústění andragogického výzkumu.- Student dokáže vytvořit projekt sociální intervence, zejména vzdělávací akce. - Student dokáže zvolit optimální způsob andragogické intervence v konkrétních oblastech ekonomiky (zejména při argumentaci volby nástrojů řízení lidských zdrojů a vzdělávání dospělých) i v oblasti kulturní a sociální při respektování základních etických pravidel.

Literatura

Šimek, D.; Bartoňková, H.:. Andragogika. Olomouc 2002. Leirman, W.: Čtyři kultury ve vzdělávání. 1. vyd. Karolinum, Praha 1996. The Individual and Society at the Turn of the Century. Sborník z mezinárodní konference. Ed. D. Šimek, 1. vyd. Olomouc 1998. Beneš, M.:. Úvod do andragogiky. 1. vyd. Karolinum, Praha 1997. Palán, Z.:. Výkladový slovník vzdělávání dospělých. 1. vyd. Karolinum, Praha 1997.

Požadavky

K udělení zápočtu je nezbytné splnit korespondenční úkol. Splnění zápočtu je nezbytnou podmínkou připuštění ke zkoušce.Zkouška probíhá ústně formou diskuse.

Garant

prof. PhDr. Dušan Šimek

Vyučující

prof. PhDr. Dušan Šimek