Předmět Didaktika mult. výchovy - KA (KSA / DMV)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / DMV - Didaktika mult. výchovy - KA, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Tematické okruhy přednášek:1. Kurikulární reforma a multikulturní výchova.2. Reflexe aktuálních společenských proměn.3. Multikulturní výchova v teorii: historie a současnost.4. Koncept průřezového tématu Multikulturní výchova.5. Možné přístupy k multikulturní výchově.6. Učitel a multikulturní výchova.7. Reforma a diverzita na školách.8. Základní kompetence pedagogů pro zvládání diverzity ve školách a naplňování cílů reformy (a multikulturní výchovy).9. Interkulturní senzitivita.10. Praktické dovednosti učitele potřebné ke zdaru multikulturní výchovy.11. Multikulturalismus jako pedagogický problém.12. Budoucnost multikulturalismu a multikulturní výchovy.Témata seminářů:1. Skupinová diskuse a rozbor kasuistik na téma "Tolerance odlišnosti".2. Determinanty xenofobie a rasismu aneb jak účinně s xenofobií a rasismem bojovat.3. Recenze vybrané knihy k tématu a její prezentace ve skupině.4. Skupinová diskuse na téma "Multikulturní výchova - má vůbec smysl ji dělat, a pokud ano jak ji provádět, aby byla efektivní?"5. Aktivizující didaktické metody a jejich využití v multikulturní výchově.6. Nácvik konkrétních aktivit a technik ke zvládnutí hodin s multikulturní tématikou.
Získané způsobilosti
Student bude způsobilý vyučovat multikulturní výchovu. Bude schopen kvalitní didaktické přípravy, bude umět posluchače vhodně motivovat, vybrat vhodné didaktické metody, hodnotit průběh výuky i její efektivitu.
Literatura
ERIKSEN, T. H. Antropologie multikulturních společností. Praha: Triton, 2007. MORVAYOVÁ, P.; MOREE, D. Dvakrát měř, jednou řež. Praha: Člověk v tísni, 2009. Průcha, J. Interkulturní psychologie. Praha, Portál 2004. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4. CICHÁ, M. Multikulturalismus z pohledu filosofie, antropologie a pedagogiky (očekávání a realita). In Výchova, škola, spoločnosť - minulosť a súčasnosť. Bratislava: Univerzita Komenského, 2007. s. 222-228. Průcha, J. Multikulturní výchova. Praha: ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.CÍLKOVÁ, E.; SCHÖNEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-238-6. MOREE, D.; JANSKÁ, I. Než začneme s multikulturní výchovou. Praha: Člověk v tísni, 2008. 110 s. ISBN 978-80-86961-61-3. NIKOLAI, T.; SEDLÁČKOVÁ, P. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. Praha: Člověk v tísni, 2007. 117 s. ISBN 978-80-86961-45-3. ČERNÍK, J.; IČO, J. a kol. S vietnamskými dětmi na českých školách. Jinočany: HaH, 2006. ISBN 80-7319-055-9. ERIKSEN, T. H. Sociální a kulturní antropologie. Praha : Portál, 2008. KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 154 s., 2002. ISBN 80-7178-621-7.NIETO, S. Affirming diversity: The Sociopolitical Context of Multicultural Education. 4. vyd. New York: Longman, 2003. 496 s. ISBN 020538692X. Brouček, S. Aktuální problémy adaptace vietnamského etnika v ČR. Praha, 2003. ŠVEC, V. et al. Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2002. 306 s. ISBN 80-7315-035-2. BENEŠ, M. a kol. Idea vzdělávání v současné společnosti. Praha: Eurolex Bohemia, 2002. 110 s. ISBN 80-86432-40-8. HARGREAVES, A. G. Immigration, "Race" and Ethnicity in Contemporary France. London: Routledge, 1995. ISBN: 020373842X. BOBÁKOVÁ, H.-L. Interkulturní komunikace, její význam, vývoj a další perspektivy. Opava - Karviná: Slezská univerzita v Opavě - Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2004. 97 s. ISBN 80-7248-283-1. BURYÁNEK, J. a kol. Interkulturní vzdělávání. Příručka nejen pro středoškolské pedagogy. Praha: Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s., 2002. 602 s. ISBN 80-7106-614-1. BALVÍN, J. et al. Metody výchovy a vzdělávání ve vztahu k národnostním menšinám. Praha: Komise Rady hlavního města Prahy pro oblast národnostních menšin. 2005. 302 s. ISBN 80-902972-8-9. LYNCH, J. Multicultural Education in a Global Society. London; New York: Falmer Press, 1989. MUSOLFF, H. U. Multiculturalism as a Pedagogical Problem. European Education, 2001, 3, s. 5-18. BANKS, J., A. Multiethnic Education: Theory and Practice. 2. vyd. Newton, MA: Allyn and Bacon, 1988. 368 p. ISBN 0205147453. PETRUCIJOVÁ, J., FEBER, J. Multikulturalismus jako komunikační problém (kulturně antropologický aspekt). Ostrava: Ostravská univerzita, 2005. 49 s. ISBN 80-7368-082-3. PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Praha: ISV nakladatelství, 2001. 211 s. ISBN 80-85866-72-2. MÁCHA, P., JAŠKOVÁ, I. Multikulturní výchova I. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. 65 s. ISBN 80-7042-903-8. KIROVOVÁ, I., MATÝSKOVÁ, D., POBOŘIL, M. Multikulturní výchova II. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. 71 s. ISBN 80-7042-918-6. FIALOVÁ, I., MATÝSKOVÁ, D. Multikulturní výchova III. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-938-0. GULOVÁ, L., ŠTĚPAŘOVÁ, E. a kol. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky a Kabinet multikulturní výchovy Pedagogické fakulty MU, 2004. 231 s. ISBN 80-86633-14-4. ALLPORT, G. W. O povaze předsudků. Praha: Prostor, 2004. 574 s. ISBN 80-7260-125-3. BALVÍN, J. a kol. Romové a alternativní pedagogika. Ústí nad Labem: Hnutí R, 2000. 200 s. ISBN 80-902461-7-6. BALVÍN, J. a kol. Romové a etika multikulturní výchovy. Ústí nad Labem: Hnutí R, 1999. 199 s. ISBN 80-902149-4-0. BALVÍN, J. a kol. Romové a majorita. Ústí nad Labem: Hnutí R, 1997. 139 s. ISBN 80-902149-7-5. BALVÍN, J. a kol. Romové a pedagogika. Ústí nad Labem: Hnutí R, 2000. 148 s. ISBN 80-902461-3-3. BALVÍN, J., TANCOŠ, J. a kol. Romové a sociální pedagogika, s. 176-179. Ústí nad Labem: Hnutí R, 2001. 200 s. ISBN 80-902461-4-1. BALVÍN, J. a kol. Romové a sociální pedagogika. Ústí nad Labem: Hnutí R, 2001. 200 s. ISBN 80-902461-4-1. Říčan, P. S Romy žít budeme - jde o to jak. 2. vyd. Praha: Portál, 1998. 149 s. ISBN 80-7178-410-9. Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ŠIŠKOVÁ, T. et al. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998.
Požadavky
Aktivní účast na seminářích, plnění stanovených úkolů.Schopnost přečíst a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce.Úspěšné absolvování kurzu je podmíněno odevzdáním a obhajobou konkrétního didaktického projektu, vztahujícího se k multikulturní výchově. Jeho obhajoba bude součástí kolokvia.
Garant
doc. Mgr. Martina Cichá, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. Martina Cichá, Ph.D.Mgr. Andrea Preissová krejčí, Ph.D.