Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny scg teorií 20. stol. - S (KSA / DST22)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / DST22 - Dějiny scg teorií 20. stol. - S, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Výklad základních evropských a amerických sociologických teorií 20. století.Ralf Dahrendorf: třídní konflikt, konflikt o rozdělení životních šancíPierre Bourdieu: reprodukce sociálních nerovností, model sociálního prostoruJürgen Habermas: životní svět a komunikativní jednáníAnthony Giddens: teorie strukturace, politika třetí cestyHarold Garfinkel: etnometodologieErving Goffman: dramaturgická sociologiePeter L. Berger, Thomas Luckmann: a sociální konstrukce realityHerbert Blumer: symbolický interakcionismusGeorge C. Homans: teorie směny a sociální učeníJames S. Coleman: teorie racionální volbyJean-Francois Lyotard: legitimizace věděníMichel Foucault: archeologie a genealogie

Získané způsobilosti

Studenti definují a interpretují základní sociologické teorie 20. století. Studenti umí posoudit vztah vzdělávacího systému a sociálních nerovností. Studenti umí identifkovat a vysvětlit odlišnosti evropského a amerického pojetí sociálního konfliktu. Studenti definují a interpretují vývoj fenomenologické sociologie a vývoj interakcionismu. Studenti jsou schopni porovnat moderní a postmoderní teorie společnosti. Studenti umí aplikovat své teoretické znalosti na konkrétní problémy moderní společnosti, např. umí zhodnotit a posoudit praxi české i evropské politiky.

Literatura

Dahrendorf, R. (2007). Hledání nového řádu: přednášky o politice svobody v 21. století. Praha: Paseka. Dahrendorf, R., & Pál, F. (1991). Moderný sociálny konflikt: esej o politike slobody. Bratislava: Archa. Lyotard, J.-F. Postmoderní situace. Habermas, J., Bakešová, A., & Velek, J. (2000). Problémy legitimity v pozdním kapitalismu. Praha: Filosofia. Kubátová, H. (2009). Sociologie. Olomouc: Univerzita Palackého. Bourdieu, P., & Dvořáková, V. (1998). Teorie jednání. Praha: Karolinum. Goffman, E., & McGrathová, M. (1999). Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Studio Ypsilon. Giddens, A. 1998. Důsledky modernity. Praha: SLON. (11-63, 103-152). Berger, P., L., Luckmann, T. 1999. Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Praha: CDK.

Požadavky

U zkoušky musí student prokázat tyto způsobilosti:Student umí definovat a interpretovat základní sociologické teorie 20. století. Umí posoudit vztah vzdělávacího systému a sociálních nerovností. Student umí identifkovat a vysvětlit odlišnosti evropského a amerického pojetí sociálního konfliktu. Student je schopen definovat a interpretovat vývoj fenomenologické sociologie a vývoj interakcionismu. Student je schopen porovnat moderní a postmoderní teorie společnosti. Student umí aplikovat své teoretické znalosti na konkrétní problémy moderní společnosti, např. umí zhodnotit a posoudit praxi české i evropské politiky.

Garant

PhDr. Helena Kubátová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Helena Kubátová, Ph.D.