Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Integrální andragogika (KSA / IANST)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / IANST - Integrální andragogika, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Východiska pojetí integrální andragogiky. Integrální andragogika v systému věd. Problémy její interdisciplinarity a intradisciplinarity. Problémy legitimizace curricula IA jako studijního oboru a jako vědy.2. Diskuse k filosoficko sociologickým, pedagogickým a psychologickým souvislostem integrujícího pojetí andragogiky. Opěrné vědy IA a jejich profilací. Filosofické ukotvení integrální andragogiky ve strukturalismu. Andragogika jako sociální hnutí osvícenství. Andragogika jako věda o vyrovnávání se sociálními institucemi.3. Přístupy ke strukturaci integrální andragogiky. Vnitřní struktura integrální andragogiky a vnitřní struktura andragogiky jako vědy. Profilace IA a jejich konstrukce..4. Metodologické srovnání pedagogiky, andragogiky a integrální andragogiky. Kritéria a oblasti komparace. Důsledky metodologických odlišností pro určování strategie empirických výzkumů a pro legitimizační strategie integrální andragogiky.5. Historické a teoretické zdroje integrální andragogiky. Utváření vědy o vzdělávání dospělých v šedesátých letech 20. století v ČR. Polské inspirace V. Jochmanna, zejména sociální pedagogika, praxeologie a sociotechnika. Vztah integrální andragogiky k andragogice v užším pojetí a k pedagogice. Tonko Ten Have a jeho koncept andragogiky ve společenském kontextu.6. Antropologické pojetí animace jako andragogické kategorie. Vnitřní struktura animace, andragogická interpretace socializace v participativní a represívní modalitě. Sociokulturní vzorce, jejich struktura, příklady v profilacích andragogiky. Antropologické předpoklady animace člověka.7. Identifikace českého prostředí mobilizace lidského kapitálu andragogické aplikace teorií lidského kapitálu P. Bourdieua a M. Armstronga. Konstrukce kategorie "lidský kapitál". Sociodemografická situace ČR. Specifika trhu práce a politiky zaměstnanosti v ČR. Globalizace a její důsledky pro akční pole integrální andragogiky.8. Sociální inženýrství a jeho rizika. Integrální andragogika jako sociálně inženýrská disciplína příklady z akčního pole integrální andragogiky, zejména z oblasti řízení lidských zdrojů. Kritika sociálního inženýrství K. Poppera. Expertní a inženýrská kultura ve vzdělávání.9. Obecné trendy a východiska sociální intervence v oblasti práce. Andragogické konsekvence proměn obsahu, charakteru, dělby a organizace práce na přelomu industriální a postindustriální společnosti. Politika zaměstnanosti a její nástroje. Teoretické ukotvení rekvalifikace.10. Sociální intervence jako kategorie socializace a resocializace. Poradenský vztah jako andragogická kategorie. Poradenský proces a jeho fáze. Kompetence v sociální práci. Etická dilemata v sociální práci příklady.11. Vzdělávání, zejm. vzdělávání dospělých, jako sociální intervence. Problémy formálního a neformálního vzdělávání dospělých a informálního učení. Profesní vzdělávání, zájmové vzdělávání, vzdělávání seniorů předpoklady a sociální souvislosti. Výchova a vzdělávání v andragogické optice. Vzdělanostní společnost a její rizika.12. Celoživotní učení jako rámec mobilizace lidských zdrojů. Celoživotní učení v dokumentech EU. Kritika ideologizace koncepcí celoživotního vzdělávání a učení (Konrad Liessmann).13. Lidský kapitál a funkční gramotnost. Charakteristika funkční gramotnosti jako jednoho z indikátorů kvality kulturního kapitálu. Metodika a realizace výzkumů funkční gramotnosti, realizace a výsledky výzkumů IALS a SIALS.14. Mobilizační mechanismy lidských zdrojů. Mzdová politika a mzdová diferenciace. Vzdělanostní politika. Vybrané nástroje sociální politiky (např. bytová politika, politika zaměstnanosti apod.).15. Projektování v andragogice. Identifikace vzdělávacích potřeb, nástroje a techniky. Evaluace vzdělávání, Kirkpatrickův model a jeho využití v andragogické praxi.16. Metodologie, metodika a design výzkumů v integrální andragogice. Limity užitých přístupů při získávání fakt. pro výzkum v diferencovaných oblastech integrální andragogiky.

Získané způsobilosti

KSA/IAND1, IAND2

Literatura

KSA/IAND1, IAND2.

Požadavky

KSA/IAND1, IAND2

Garant

prof. PhDr. Dušan Šimek

Vyučující

prof. PhDr. Dušan Šimek