Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Inovace a podnikání - APM (KSA / IAP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / IAP - Inovace a podnikání - APM, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Co je to inovace?Obnova a rozšíření škály výrobků a služeb a s nimi spojených trhů, vytvoření nových metod výroby, dodávek a distribuce, zavedení změn řízení, organizace práce, pracovních podmínek a kvalifikované pracovní síly (definice Evropské komise).2. Podpora inovacíV roce 2004 schválila vláda České republiky Národní inovační strategii ČR. Jedná se o komplexní chápání inovačního procesu v České republice. Pro využívání prostředků ze strukturálních fondů EU v programovacím období 2007 - 2013 připravilo MPO nový Operační program Podnikání a inovace, který byl dne 3. prosince 2007 schválen Evropskou komisí. To jsou významné výzvy a příležitosti pro aplikaci inovací v podnikatelských subjektech.3. J.A.Schumpeter -Klasikem teorie inovací je náš rodák, rakouský ekonom J.A.Schumpeter (1883 - 1950). Z jeho díla vyplývá, že ekonomický vývoj je založený na inovacích a vychází zevnitř systému - má charakter evolučního procesu, v němž je rovnováha neznámá a jehož čas je historický, objektem změny jsou inovace a iniciátorem (subjektem) je osoba podnikatele. Klíčovou roli sehrávají inovace - široce pojímané ve smyslu každého tvůrčího činu v ekonomice, jako aplikace nové kombinace výrobních činitelů.4. Přírůstkové (lineární) zlepšováníZdokonalovací aktivity zaměřené na snižování vadnosti, optimalizaci hodnot existujících produktů, zdokonalování dosavadních procesů, snižování odpadů, zvyšování produktivity apod. Takové změny vedou k efektům v dlouhodobém pohledu.Radikální (skokové) zlepšováníPřivodí výraznější a okamžitě viditelný přínos. Na rozdíl od inkrementálního zlepšování je v tomto případě ignorováno vše, co je, a hledá se, co jiného by to nahradilo.5. Typy inovací:- inovace produktu - změna v produktu nebo službě, které nějaká organizace nabízí;- inovace procesu - změna způsobu vytváření a dodávání produktu nebo služby;- inovace pozice - kontextu, ve kterém se určité produkty nebo služby uvádějí na trh;- inovace paradigmatu - změna v základovém myšlenkovém modelu.6. Proces inovace zahrnuje následující etapy:a)Průzkumb)Volbac)Implementace - získání znalostních zdrojů, realizace projektu, uvedení inovace na trh, udržovat přijetíd) Učení7. Čtyři akční páky inovaceStrategické zaměření, struktury a postupy, sběr a využití znalostí, rámcové podmínky (podniková kultura a ekonomické ukazatele).8. Nová hodnota pro zákazníkaKlíčový význam při aplikaci inovace má to, zda inovovaný produkt nebo proces poskytne zákazníkovi novou hodnotu, tedy například vyšší užitnou hodnotu, lepší kvalitu, lepší spolehlivost atd. To je pro úspěch inovace rozhodující.9. Týmová spoluprácePři inovaci procesů hraje významnou úlohu týmová práce, resp. schopnost organizace vytvořit příznivé podmínky pro týmovou spolupráci. Týmy jsou účelově sestavené pracovní skupiny s komplexním zastoupením pro řešení cílů zadaného úkolu.BrainstormingPřekládá se jako "bouře mozků" nebo "burza nápadů". Je to skupinová technika zaměřená na generování co nejvíce nápadů na dané téma. Je založena na skupinovém výkonu. Lidé ve skupině, na základě podnětů ostatních, vymyslí více, než by vymysleli jednotlivě.10. Metody a přístupy využitelné při inovacíchDiagram rybí kosti (Fishbone), Paretův diagram, Metoda 5 x proč?, Procesní přístup, Lean production, Teorie omezení (Goldrat).11. Příklady úspěšných inovacíEdison, Singer, Bell, Dyson, 3M atd. Chyby nelze považovat za nezdar, ale za zdroj nových poznatků.Rizika inovacíPříklady neúspěšných inovací, příčiny neúspěchů. Nejčastější příčinou neúspěchu je přecenění zájmu trhu, špatný positioning, vysoká cena, špatná reklama, dále když výsledkem inovace ve skutečnosti není NOVÝ produkt, ale pouze DALŠÍ produkt a realizace inovace "na přání" majitelů a manažerů firem.12. Předpoklady pro úspěšnou inovaciPodpora vzdělávání a personálního rozvoje, efektivní týmová práce, kreativní klima, rozsáhlá komunikace. "Nezbytnost je matka vynalézavosti".

Získané způsobilosti

- Student dokáže definovat základní principy procesu inovace. - Student umí popsat a interpretovat etapy inovačního procesu.- Student je vybaven pojmovým aparátem dané disciplíny a jednotlivé kategorie umí vyjádřit a zároveň argumentovat.- Student je schopen aplikovat základní principy procesu inovace v konkrétním organizačním prostředí.- Student je připraven rozpoznat chyby v oblasti aplikace inovačního procesu a následně je schopen navrhnout řešení pro jejich odstranění.- Student dokáže aplikovat jednotlivé kroky inovačního procesu v konkrétním organizačním prostředí. - Aplikaci je student schopen následně argumentovat s ohledem na charakteristické aspekty dané organizace.- Student dokáže analyzovat konkrétní organizační prostředí z hlediska jeho připravenosti na aplikaci inovačního procesu.- Na základě analýzy je student schopen navrhnout postup aplikace inovačního procesu. - Následně je student kompetentní rozpoznat a argumentovat příčiny případného neúspěchu inovačního procesu. - Na základě nabytých znalostí a dovedností pak dokáže student navrhnout efektivní a účinné nápravné opatření.

Literatura

Šotnar, P. Inovace a podnikání. Sylaby k výuce. Košturiak Ján, Chal Ján. Inovace, vaše konkurenční výhoda! Praha: Computer Press, 2008. Joe Tidd, John Bessant, Keth Pavitt. Řízení inovací, Praha: Computer Press, 2007. Zelený, M. Hledání vlastní cesty. Brno: Computer Press. Philip Kotler, Fernando Trias de Bes. Inovativní marketing, Praha, Grada, 2005. Periodikum Inovace a podnikání. Periodikum Úspěch - produktivita a inovace v souvislostech. W. Chan Kim a Renée Mauborgne:. Strategie modrého oceánu, Praha: Management Press, 2005.

Požadavky

Student musí popsat modelový příklad procesu inovace, který je zadán jako korespondenční úkol. Modelový příklad musí odpovídat požadované kvalitě, která je běžná pro tuto formu odborného textu (seminární práce). Kolokvium bude probíhat ústní formou. Student musí prokázat dostatečné vědomosti z předmětu Inovace a podnikání, dokázat argumentovat svá tvrzení teoretickými autoritami tohoto oboru.

Garant

Ing. Petr Šotnar

Vyučující

Ing. Petr Šotnar