Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Integrální andragogika - AVD (KSA / IAVD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / IAVD - Integrální andragogika - AVD, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Východiska pojetí integrální andragogiky. Integrální andragogika v systému věd. Vnitřní struktura integrální andragogiky jako vědy a jako studijního oboru. Problémy její interdisciplinarity a intradisciplinarity. Problémy legitimizace curricula andragogiky jako studijního oboru.2. Diskuse k filosoficko - sociologickým, antropologickým, psychologickým a pedagogickým souvislostem integrálního a integrujícího pojetí andragogiky. Metodologické aspekty vztahu integrální andragogiky, andragogiky v užším pojetí a pedagogiky.3. Historické a teoretické zdroje integrální andragogiky. Andragologie, praxeologie, sociotechnika. Polské inspirace jochmannovského pojetí, Sociologický strukturální funkcionalismus V. Jochmanna a nizozemské pojetí integrální andragogiky v díle Ten Haveho4. Antropologické pojetí animace jako andragogické kategorie. Vnitřní struktura animace. Předpoklady animace v kulturně antropologickém a sociálně antropologickém pojetí .5. Identifikace prostředí mobilizace lidských zdrojů - andragogické aplikace sociologických výzkumů. Identifikace vzdělávacích potřeb. Analýzy práce. Analýzy trhu práce. Sociodemografické analýzy. Sociologický výzkum a "sociotechnická opatření".6. Mezi poznáním a změnou - problémy legitimizace sociální intervence. Etické souvislosti sociální intervence. Sociální inženýrství a jeho limity. (K. Popper)7. Obecné trendy a východiska sociální intervence v oblasti práce. Proměny práce v postindustriální a globalizované společnosti. Sémiotizovaná práce. Trh práce a jeho prostředky. Proměny kompetencí.8. Sociální intervence jako kategorie socializace a resocializace. Poradenský vztah a jeho fáze. Etický rozměr poradenského vztahu.9. Vzdělávání, zejm. vzdělávání dospělých, jako sociální intervence. Rizika ideologického pojetí kategorie vzdělání.10. Celoživotní učení jako rámec mobilizace lidských zdrojů. Celoživotní učení ze sociologické perspektivy. Projektování v andragogice. Evaluace vzdělávání.11. Lidský kapitál a funkční gramotnost. Metodika a realizace výzkumů funkční gramotnosti, realizace a výsledky výzkumů IALS a SIALS.12. Mobilizační mechanismy optimalizace lidských zdrojů. Sociální politika a její specifická zaměření (vzdělávací politika, mzdová politika, bytová politika, důchodové zabezpečení).

Získané způsobilosti

Student:- zná základní zdroje integrální andragogiky, - dokáže popsat antropologické a sociologické souvislosti integrální andragogiky a - určit vztah integrální andragogiky k andragogice v užším pojetí a k dalším vědám.Student dokáže aplikovat teoretické poznatky integrální andragogiky do praktických oblastí kultury, ekonomiky a politiky. Student dokáže zvolit optimální způsob andragogické intervence.

Literatura

Člověk na přelomu tisíciletí. Sborník příspěvků z mezinárodní konference v Olomouci. ed. D. Šimek. 1. vyd. UP, Olomouc 1998. Bauman, Z.:. Globalizace, 1. vyd., MF, Praha 1999. Šimek, D.:. Otevřená práce. 1. vyd. Olomouc, UP 1996. Drucker,P.:. Postkapitalistická společnost. 1. vyd. MANAGEMENT PRESS, Praha 1993. Murphy, R.F. Úvod do kulturní a sociální antropologie 1. vyd. SLON, Praha 1999, str. 42 - 53. Jochmann, V.:. Výchova dospělých - andragogika. In: AUPO, Sociologica - Andragogica 1, 1992, str. 11 - 22. Škoda, K.:. Vývoj teorií vzdělávání dospělých včetně andragogického směru ve velkých západoevropských zemích po roce 1945. In: Komparativní studium andragogiky, část 2. 1. vyd. Andragogé Olomouc 1999, str. 15 - 46. Vymazal, Jiří:. Vzdělávání dospělých v české tradici a v evropském kulturním kontextu. Doslov ke knize W. Lermana Čtyři kultury ve vzdělávání. 1. vyd. Karolinum, Praha 1999.

Požadavky

K udělení zápočtu je nezbytné splnit korespondenční úkol. Splnění zápočtu je nezbytnou podmínkou připuštění ke zkoušce.Zkouška probíhá formou ústního pohovoru.

Garant

prof. PhDr. Dušan Šimek

Vyučující

prof. PhDr. Dušan Šimek