Předmět Komplexní antropologický výzkum - KA (KSA / KAV)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / KAV - Komplexní antropologický výzkum - KA, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Metodologické problémy současného společenskovědního výzkumu.2. Druhy výzkumu. Kvalitativní versus kvantitativní výzkum.3. Plánování výzkumu a jeho realizace.4. Měření v sociálním výzkumu, jeho validita, reliabilita a praktičnost.5. Kvantitativní výzkum a jeho metody: analýza dokumentu, dotazník a rozhovor, pozorování, experiment, testování, škály, obsahová analýza, komparativní analýza.6. Zpracování empirických dat: uspořádání dat, jejich tabelace a grafické vyjádření, charakteristiky polohy, rozptyl a směrodatná odchylka, korelace, statistické testy významnosti.7. Kvalitativní výzkum a jeho metody: autobiografie, životopisná vyprávění, životní příběh, kazuistika, kvalitativní experiment, metoda ohniskových skupin. Triangulace.8. Terénní výzkum, zúčastněné pozorování.9. Otevřené a polostrukturované interview (tzv. Interview Schedule).10. Genealogická metoda.11. Metody urbánní antropologie, zkoumání veřejného prostoru.12. Etnografické metody v rámci policy analysis (dopad rozhodnutí veřejných činitelů na komunity), network analysis.13. Zpracování dat: analýza textů, jejich kódování. Od projektu výzkumu k výzkumné zprávě.
Získané způsobilosti
Seznámit studenta se zásadami vědecké práce a výzkumu, dále pak s výzkumnými metodami a technikami, které ho uschopní k přípravě, realizaci a vyhodnocení šetření v oblasti antropologie, především antropologie kulturní a sociální. Po absolvování předmětu student bude schopen kvalifikovaně vypracovat a posoudit výzkumné záměry a způsoby realizace, včetně správné interpretace výsledků. Bude schopen zapojit se do výzkumné činnosti širšího i interdisciplinárního týmu.
Literatura
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0139-7. ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ČERMÁK, T.; MIOVSKÝ, M. Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí. Brno, 2000. HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4. PELIKÁN, J. Metodologie výzkumu. Praha: Filozofická fakulta, Karlova Univerzita, 1998. HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9. Petrusek, M. Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha 1993. HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu, Praha: Karolinum, 1997. SCHNEIDER, M.; KOUDELKA, F. Úvod do základů sociologických výzkumů. Olomouc: UP, 1993. STRAUSS, CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X. CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc, 1993. RORTY, R. Zkoumání jako rekontextualizace: antidualistické pojetí interpretace. In FČ. roč. XLII. č. 3. 1994. EAMES, E.; GOODE, J. G. Anthropology of the City: An Introduction of Urban Anthropology. New Yersey: Prentice-Hall, 1977. ROSALDO, R. Culture and Truth: The Remaking of Social Analysis. Boston: Beacon, 1989. PECHAR, J. a kol. Člověk v moderních vědách. Praha: ČSAV 1992. ISBN 80-7007-028-5. HIRT, T.; JAKOUBEK, M.:. Dlouhodobý stacionární terénní výzkum sociálně vyloučených romských komunit, Souhrnná zpráva o realizaci výzkumného projektu HS 108/03 [online], Plzeň: Centrum aplikované antropologie a terénního výzkumu FF ZČU (pro MPSV ČR), 2003, dostupné na www [cit. 2010-11-01]. WILLIAMS, T.R. Field Methods in the Study of Culture. New York: Holt, 1967. HUBÍK, S. Hypotéza. Metodologický nástroj výzkumu ve společenských vědách. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2006. ISBN 80-7040-842-1. Silverman, D.:. Jako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava 2005. Šubrt, J. a kol. Kapitoly ze sociologie veřejného mínění. Teorie a výzkum. Praha, UK 1998. FREEMAN, D. Margared Mead and Samoa: The Making and Unmaking of an Anthropological Myth. Cambridge: Harvard University Press, 1983. BERNARD, R. H. Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches. Oxford: AltaMira Press, 2006. BERNARD, R. H. Research Methods in Cultural Anthropology. London, New York: Altamira Press, 1995. POWDERMARKER, H. Stranger and Friend: The Way of an Anthropologist. New York: Bortin, 1966. Kopecký, M. Úvod do počtu pravděpodobnosti a statistiky. Olomouc : VUP, 2001. Komenda, S. Vypočitalená náhoda. Olomouc : VUP, 2000. CLIFFORD, J.; MARCUS, G. (eds.). Writing Culture: The Poetics and Politics of Etnography. Berkeley: University of California Press, 1986. Surynek, A. a kol. Základy sociologického výzkumu. Praha 2001.
Požadavky
Aktivní účast na seminářích (80 %), studium literatury podle zadání, diskuze, zpracování a realizace výkumného projektu, odevzdání výzkumné zprávy.
Garant
doc. Mgr. Martina Cichá, Ph.D.PhDr. Daniel Topinka, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Andrea Preissová krejčí, Ph.D.PhDr. Daniel Topinka, Ph.D.