Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Komplexní antropologický výzkum - KA (KSA / KAV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / KAV - Komplexní antropologický výzkum - KA, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Metodologické problémy současného společenskovědního výzkumu.2. Druhy výzkumu. Kvalitativní versus kvantitativní výzkum.3. Plánování výzkumu a jeho realizace.4. Měření v sociálním výzkumu, jeho validita, reliabilita a praktičnost.5. Kvantitativní výzkum a jeho metody: analýza dokumentu, dotazník a rozhovor, pozorování, experiment, testování, škály, obsahová analýza, komparativní analýza.6. Zpracování empirických dat: uspořádání dat, jejich tabelace a grafické vyjádření, charakteristiky polohy, rozptyl a směrodatná odchylka, korelace, statistické testy významnosti.7. Kvalitativní výzkum a jeho metody: autobiografie, životopisná vyprávění, životní příběh, kazuistika, kvalitativní experiment, metoda ohniskových skupin. Triangulace.8. Terénní výzkum, zúčastněné pozorování.9. Otevřené a polostrukturované interview (tzv. Interview Schedule).10. Genealogická metoda.11. Metody urbánní antropologie, zkoumání veřejného prostoru.12. Etnografické metody v rámci policy analysis (dopad rozhodnutí veřejných činitelů na komunity), network analysis.13. Zpracování dat: analýza textů, jejich kódování. Od projektu výzkumu k výzkumné zprávě.

Získané způsobilosti

Seznámit studenta se zásadami vědecké práce a výzkumu, dále pak s výzkumnými metodami a technikami, které ho uschopní k přípravě, realizaci a vyhodnocení šetření v oblasti antropologie, především antropologie kulturní a sociální. Po absolvování předmětu student bude schopen kvalifikovaně vypracovat a posoudit výzkumné záměry a způsoby realizace, včetně správné interpretace výsledků. Bude schopen zapojit se do výzkumné činnosti širšího i interdisciplinárního týmu.

Literatura

GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0139-7. ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ČERMÁK, T.; MIOVSKÝ, M. Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí. Brno, 2000. HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4. PELIKÁN, J. Metodologie výzkumu. Praha: Filozofická fakulta, Karlova Univerzita, 1998. HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9. Petrusek, M. Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha 1993. HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu, Praha: Karolinum, 1997. SCHNEIDER, M.; KOUDELKA, F. Úvod do základů sociologických výzkumů. Olomouc: UP, 1993. STRAUSS, CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X. CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc, 1993. RORTY, R. Zkoumání jako rekontextualizace: antidualistické pojetí interpretace. In FČ. roč. XLII. č. 3. 1994. EAMES, E.; GOODE, J. G. Anthropology of the City: An Introduction of Urban Anthropology. New Yersey: Prentice-Hall, 1977. ROSALDO, R. Culture and Truth: The Remaking of Social Analysis. Boston: Beacon, 1989. PECHAR, J. a kol. Člověk v moderních vědách. Praha: ČSAV 1992. ISBN 80-7007-028-5. HIRT, T.; JAKOUBEK, M.:. Dlouhodobý stacionární terénní výzkum sociálně vyloučených romských komunit, Souhrnná zpráva o realizaci výzkumného projektu HS 108/03 [online], Plzeň: Centrum aplikované antropologie a terénního výzkumu FF ZČU (pro MPSV ČR), 2003, dostupné na www [cit. 2010-11-01]. WILLIAMS, T.R. Field Methods in the Study of Culture. New York: Holt, 1967. HUBÍK, S. Hypotéza. Metodologický nástroj výzkumu ve společenských vědách. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2006. ISBN 80-7040-842-1. Silverman, D.:. Jako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava 2005. Šubrt, J. a kol. Kapitoly ze sociologie veřejného mínění. Teorie a výzkum. Praha, UK 1998. FREEMAN, D. Margared Mead and Samoa: The Making and Unmaking of an Anthropological Myth. Cambridge: Harvard University Press, 1983. BERNARD, R. H. Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches. Oxford: AltaMira Press, 2006. BERNARD, R. H. Research Methods in Cultural Anthropology. London, New York: Altamira Press, 1995. POWDERMARKER, H. Stranger and Friend: The Way of an Anthropologist. New York: Bortin, 1966. Kopecký, M. Úvod do počtu pravděpodobnosti a statistiky. Olomouc : VUP, 2001. Komenda, S. Vypočitalená náhoda. Olomouc : VUP, 2000. CLIFFORD, J.; MARCUS, G. (eds.). Writing Culture: The Poetics and Politics of Etnography. Berkeley: University of California Press, 1986. Surynek, A. a kol. Základy sociologického výzkumu. Praha 2001.

Požadavky

Aktivní účast na seminářích (80 %), studium literatury podle zadání, diskuze, zpracování a realizace výkumného projektu, odevzdání výzkumné zprávy.

Garant

doc. Mgr. Martina Cichá, Ph.D.PhDr. Daniel Topinka, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Andrea Preissová krejčí, Ph.D.PhDr. Daniel Topinka, Ph.D.