Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Komunitní vzdělávání dospělých - AVD (KSA / KOVD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / KOVD - Komunitní vzdělávání dospělých - AVD, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Termín komunita a komunitní vzděláváníIdentifikace pojmů pomocí definic a jejich reflexe.2. Vznik komunitního vzděláváníStanovení historických mezníků komunitního vzdělávání.3. Principy komunitního vzděláváníCharakteristika, principy a realizace komunitního vzdělávání.4. Směry a alternativy komunitního vzdělávání5. Kontexty komunitního vzdělávání, komunitní práce a komunitní péče.Vymezení charakteristik umožňujících komparaci mezi pojmy, vyvození rozdílů mezi nimi.6. Antropagogické aspekty komunitního vzdělávání.Prezentace antropagogických aspektů komunitního vzdělávání prostřednictvím edukologie. Vazby komunitního vzdělávání na základní andragogické kategorie.7. Komunitní vzdělávání jako proces humanizace vzdělávání.Představení komunitního vzdělávání jako procesu humanizace vzdělávání. Zaměření na animační působení, kulturní objektivace a socializaci. Vztah komunitního vzdělávání vzhledem k sociologickým pojmům jako je tradiční a moderní společnost a pojem solidarita.8. Komunitní instituce: komunitní knihovna, komunitní škola.Charakteristika komunitní instituce a její činnosti. Komunitní knihovna, její společenský význam, funkce a role. Komunitní škola jako kulturní a vzdělávací středisko obce. Status komunitní školy v USA, VB a ČR. Případové studie vybraných komunitních institucí.9. Komunitní vzdělávání jako součást komunitně orientovaných programů.Realizace komunitního vzdělávání skrze komunitně orientované programy. Charakteristika programu, jeho znaky a struktura. Příklad komunitně orientovaných programů v zahraničí a v ČR.10. Komunitní vzdělávání v mezinárodních dokumentech.Identifikace prvků komunitního vzdělávání v dokumentech: UNESCO - Učení dosažitelný poklad, Světová deklarace vzdělávání pro všechny.11. Komunitní vzdělávání v národních dokumentech.Memorandum o celoživotním učení, Bílá kniha ČR, Dlouhodobý záměr vzdělávání ČR, Strategie celoživotního učení ČR.12. Předpoklady pro tvorbu komunitně orientovaných programů.Zjišťování potřeb a jejich analýza. Geografická a demografická analýza, analýza SWOT, zapojování veřejnosti, sněhová koule, komunitní plánování.

Získané způsobilosti

Student je schopen:- definovat a popsat termín komunita, komunitní vzdělávání, jeho principy a směry,- interpretovat pojetí komunitního vzdělávání v souvislosti s komunitní prací a vzdělávacími programy.Student dokáže:- identifikovat andragogické aspekty komunitního vzdělávání,- navrhnout strukturu komunitně orientovaného programu pro konkrétní problematiku.Student je schopen:- aplikovat nabyté znalosti do své praxe,- reflektovat význam komunitního vzdělávání a vytvořit vzdělávací program pro cílovou skupinu.

Literatura

ROGERS, A. Adults Learning for Development. London: Cassell, 1992. BUHREN, C.G. Community Education. Berlin : Waxmann, 1997. Community education in the western world. London : Taylor Francis Group, 1990. ISBN 0-415-03140-0. POPPLE, K. Community Education: its Development and Management. London: Heinemann Educational Books, 1982. FRIESENHAHN, G. a kol. Communty Education and its contribution to a Social Europe : concepts, perspektives, implementation. Boskovice : Albert, 2007. ISBN 978-80-7326-107-8. HOUŠKOVÁ, Z. Komunitní role veřejných knihoven. Ikaros [online]. 2004, roč. 8, č. 4. [cit. 2010-01-25]. Dostupné na WWW: . URN-NBN:cz-ik1606. ISSN 1212-5075. MURPHY, K., NOVÁK, T. Příručka profesního rozvoje koordinátora komunitního vzdělávání. Dostupné na WWW: . Jarvis, P.:. The Sociology of Adult and Continuing Education. 1. vyd. London, 1985. POPPLE, K. Analysing Community Work. Its Theory and Praktice. Buckingham-Philadelphia: Open University Press, 1995. GARDNER, J.W. Budování komunity. Praha : Nadace Via, 1999. CAMPFENS, H. Community Development Around the World: Praktice, Theory, Research, Training. Toronto: University of Toronto Press, 1996. European Centre for Community Education. Dostupné na WWW: http://www.ecce-net.eu/index.htm. Hartl, P. Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: Nakladatelství SLON, 1997. Komunitní vzdělávání. Dostupné na WWW: http://www.komunitnivzdelavani.cz/index.php?lang=cz. CLARKE, S. Social Work as Community Development: a management model for social change. 2nd edition, Aldershot: Ashgate, 2000. Studijni pom.cky (texty, prezentace a dal.i dopl.ujici materialy zp.istupn.ne k on-line studiu v LMS Unifor).

Požadavky

K udělení zápočtu je nezbytné splnění korespondenčního úkolu, jeho odevzdání v písemné podobě a aktivní účast na tutoriálech. Splnění zápočtu je nezbytnou podmínkou připuštění ke zkoušce.Zkouška probíhá formou písemného testu.

Garant

prof. PhDr. Helena Grecmanová, Ph.D.