Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Lektorské kompetence - AVD (KSA / LKVD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / LKVD - Lektorské kompetence - AVD, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Lektorské kompetenceCharakteristika lektorských kompetencí, jejich rozdělení na odborné, metodické, komunikační a rétorické a osobnostní.2. Odborné lektorské kompetenceVědomosti, dovednosti a vlastní zkušenosti jak z oboru, který lektor prezentuje, tak i schopnost mezioborového přístupu, jehož nezbytným předpokladem je široké, všeobecné vzdělání.3. Metodické kompetence - základní předpoklady jejich využíváníPředpokladem jsou znalosti z oblasti technologie vzdělávání / didaktiky dospělých, tedy znalost problematiky vzdělávání dospělých účastníků vzdělávání, cílů, obsahu, forem a metod vzdělávání a materiálních didaktických prostředků ve vzdělávání.4. Metodické kompetence - začátek výukyPředstavení lektora, představení kurzu, organizace, pravidel, přestavení účastníků a zjištění jejich očekávání, "prolomení ledů".5. Metodické kompetence - motivaceMotivace na začátku a v průběhu vzdělávací akce.6. Metodické kompetence - zprostředkování učivaZnalost a schopnost správně zvolit a využívat tradiční i tzv. aktivizační metody výuky, znalost a schopnost zvolit adekvátní pomůcky a didaktickou techniku, správně uspořádat a vybavit prostory výuky.7. Metodické kompetence - opakování a procvičování učivaZnalost a schopnost správně využít jednotlivé metody opakování a procvičování učiva jak v rámci tradičních, tak tzv. aktivizačních metod výuky.8. Metodické kompetence - prověřování a hodnocení naučenéhoZnalost a schopnost správně použít metody průběžného a závěrečného prověřování učiva, poskytovat adekvátní zpětnou vazbu o tom, co se účastníci naučili.9. Metodické kompetence - evaluace výukyZnalost a schopnost správně použít metody formativní a sumativní evaluace, získat adekvátní zpětnou vazbu o tom, jak je výuka a její jednotlivé komponenty hodnocena účastníky.10. Komunikační a rétorické kompetenceKomunikační kompetence v oblasti verbální i neverbální komunikace a rétorické kompetence vzdělavatele dospělých.11. Osobnostní kompetenceŽádoucí a nežádoucí rysy osobnosti vzdělavatele dospělých.12. Možnosti rozvíjení jednotlivých lektorských kompetencíMožnosti rozvoje odborných, metodických, komunikačních a rétorických a osobnostních kompetencí vzdělavatele dospělých.

Získané způsobilosti

Absolvent této disciplíny bude schopen:- definovat lektorské kompetence a jejich jednotlivé oblasti (odborné, metodické, komunikační, osobnostní),- zhodnotit, které oblasti lektorských kompetencí a jakým způsobem lze rozvíjet.Absolvent této disciplíny bude schopen:- vytvořit plán rozvoje lektorských kompetencí.Absolvent této disciplíny bude schopen:- dále rozvíjet své v rámci předmětu osvojené metodické a komunikační lektorské kompetence.

Literatura

Dvořáková, M.:. Úvod do evaluace ve vzdělávání dospělých. Olomouc 2006. GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 978-80-85783-5. MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Praha: Codex Bohemia, 1998. ISBN 80-85963-52-3. MUŽÍK, J. Androdidaktika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9. HENNIG, C. - KELLER, G. Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Praha: Portál, 1996. BEDNÁŘ, M. Etický kodex lektora. Andragogika, č. 2, 1998, s. 10-11. Brázdová, Z. Hodnocení ve vzdělávání dospělých. Olomouc: CODV, 2000. 42 s. DOUBRAVOVÁ, J. Kompetenční model lektora teambuildingu. Andragogika, 2010, č. 4. ISSN 1211-6378. Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. EGHARDT, K. Koučink od A do Z. In Trendy firemního vzdělávání. Speciální příloha časopisů Business Spotlight, Moderní řízení, HRM. Listopad 2010. HORSKÁ, V. Koučování ve školní praxi. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2450-8. ŠOFEROVÁ, J. Lektorské finty: Jak připravit a realizovat zajímavá školení. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2483-6. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 1999. SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1. BUDÍK, J. Metody koučování a vzdělávání. Andragogika, 2009, č. 1, s. 5-6. ISSN 1211-6378. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo, a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. SVATOŠ, V. - LEBEDA, P. Outdoor trénink pro manažery a firemní týmy. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0318-1. KOTRBA, T. - LACINA, L. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1. HAYES, N. Psychologie týmové práce. Strategie efektivního vedení týmu. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-983-6. KAZÍK, P. Rukověť dobrého lektora. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2453-9. Studijní pomůcky: pracovní listy a powerpointové prezentace určené ke studiu dalších, doplňujících informací k tématu. KALHOUS, Z. - OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. ZAHRÁDKOVÁ, E. Teambuilding - cesta k efektivní spolupráci. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-042-9. DVOŘÁKOVÁ, M. Technologie vzdělávání dospělých. Olomouc: UP, 2011. FENSTERMACHER, G. D. - SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7. MAŇÁK, J. - ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3235-0. BARTÁK, J. Základní kniha lektora/trenéra. Praha: Votobia, 2003. ISBN 80-7220-158-1. HANUŠ, R. - CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.

Požadavky

Studium disciplíny je ukončeno kolokviem. Podmínkou pro jeho absolvování je včasné vypracování a kladné ohodnocení korespondenčního úkolu a aktivní účast na průběžném a závěrečném tutoriálu. Kolokvium bude probíhat formou skupinové diskuse týkající se možností rozvoje jednotlivých lektorských kompetencí.

Garant

PhDr. Miroslava Dvořáková, Ph.D.