Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metodologie andragogiky - AVD (KSA / MEAN)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / MEAN - Metodologie andragogiky - AVD, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Současné problémy legitimizace andragogiky a integrální andragogiky - spor o vědeckost andragogikyIdeologizace pedagogiky a andragogiky. Jazyk andragogiky. Legitimizační strategie, relevantnost diskusí o legitimizaci andragogiky. Andragogika jako umění a jako věda. Andragogika jako technologie vzdělávání dospělých, řízení lidských zdrojů a sociální práce.2. Charakter andragogiky a její místo v systému věd o člověku a ve vědách o výchověAutonomie andragogiky v poli věd o výchově - vize nebo realita? Problémy normativnosti ve vědách o výchově a v andragogice, resp. v integrální andragogice. Integrující funkce andragogiky v rámci věd o člověku. Andragogika jako aplikovaná věda o člověku a pro člověka. Induktivnost andragogiky.3. Transdisciplinarita andragogikyObecné vymezení interdisciplinarity, multidisciplinarity a transdisciplinarity v humanitních vědách a v andragogice. Psychologické, sociologické a kulturně antropologické zdroje andragogiky a integrální andragogiky. Pedagogika a andragogika - rozdíly a analogie v pedagogických a andragogických kategoriích.4. Vědy o výchově, andragogika jako věda o výchově a jako integrální praxeologická vědaPojem výchovy (sociální aktivita a sociální funkce), psychické dispozice, konceptualizace pojmu výchova. Diferenciace výchovných jevů, rozdílnost aktérů, rozdílnost cílů. Andragogika jako věda o výchově v rámci humanitních věd. Praxeologie, sociální inženýrství a andragogika. Andragogika a integrální andragogika, limity integrálního pojetí andragogiky.5. Metodologická pravidla ve vědách o výchově a v andragogiceProblémy a hypotézy jako východiska. Kvalitativní a kvantitativní strategie v andragogickém zkoumání. Vědecké teorie jako cíl zkoumání. Získávání faktů pro konstruování teorií, problémy terénního výzkumu v andragogice.6. Zákonitosti a teorie ve vědách o výchověNedostatek univerzálních zákonitostí v andragogice. Zákonitosti v přírodních a sociálních vědách. Přístupnost pozorování, limity experimentu v sociálních vědách. Konstruování a interpretace.7. Metateorie výchovyPojem metateorie, kritická analýza teorií výchovy, vztah teorie a praxe výchovy v pedagogice a v andragogice. Výchova a ideologie, problémy normativních věd o výchově. Politická andragogika, konfesijní andragogika, marxistická pedagogika dospělých. Hodnotová nezávislost jako rozlišující fakt. Kritika ideologie sociálního inženýrství.8. Jazyk věd o výchově, jazyk andragogikyInformativní a imperativní jazyk v pedagogice a andragogice. Příklady jazyka pedagogiky, sociální práce. Emotivnost jazyka. Konotace pojmů v andragogice. Srozumitelnost v teorii a praxi andragogiky.9. Filosoficko - antropologický, sociologický a psychologický koncept dospělostiDospělost jako hledání a nalézání identity. Biodromální interpretace dospělosti, Freudovský koncept dospělosti, transakční psychologie, Eriksonovy specifické úkoly fází dospělosti. Životní dráha, životní cykly.10. Společnost znalostí, postindustriální společnost, globální společnost jako prostředí andragogické intervenceFunkce vědy ve společnosti znalostí. Parametry postindustriální resp. globální společnosti. Obrat od imperativu kázně industrialismu k etice postindustrialismu ve světě práce.11. Získávání faktů pro konstruování teorií ve vědách o výchově a v andragogiceDeskripce, explorační výzkum, kazuistiky, experiment. Limity užitých přístupů.12. Empirický výzkum v andragogice, metody, techniky, specifikaMetody a techniky v andragogice. Pozorování přímé a nepřímé, zúčastněné a nezúčastněné. Analýzy dokumentů. Rozhovory. Experiment. Pedagogický výzkum a andragogika. Psychologické testování.

Získané způsobilosti

Student:- zná základní pravidla metodologie andragogiky;- orientuje se v obecných principech metodologie vědy a metodologie integrální andragogiky.Student umí zvolit adekvátní výzkumnou strategii pro řešení výzkumného problému v andragogice a integrální andragogice.Student dokáže posoudit kvalitu výzkumného projektu, zejména validitu metod a technik.

Literatura

Jelen, Zoran. Adult Education and Lifelong Learning: View from the East. In: The Individual and Society at the Turn of the Century. Ed. D. Šimek, 1. vyd. Palacký University, Olomouc 1998, str. 15 - 29. ISBN 80-7067-923-9. Beneš, Milan. Andragogika - teoretické základy. 1. Vyd. Eurolex Bohemia, Praha 2003, 216 s. ISBN 80-86432-23-8. Beneš, Milan. Andragogika: Filosofie - věda. 1. vyd. Eurolex Bohemia, Praha 2001, 122 s. ISBN 80-86432-03-3. Jochmann, Vladimír. Člověk na přelomu tisíciletí. In: The Individual and Society at the Turn of the Century. Ed. D. Šimek, 1. vyd. Palacký University, Olomouc 1998, str. 30 - 40. ISBN 80-7067-923-9. Sokol, Jan. Filosofická antropologie. 1. vyd. Portál, Praha 2002, s. 103 - 109. ISBN 80-7178-627-6. Drucker, Peter. Postkapitalistická společnost. 1. vyd. Management Press, Praha 1993, 197 s. ISBN 80 - 85603-31-4. Brezinka, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy. 1. vyd. L. Marek, Brno 2001, str. 15 - 160. ISBN 80-86263-21-1.

Požadavky

Zápočet je udělen na základě diskuse nad korespondenčním úkolemSplnění zápočtu je nezbytnou podmínkou připuštění ke zkoušce.Zkouška bude probíhat formou ústního pohovoru.

Garant

prof. PhDr. Dušan Šimek

Vyučující

prof. PhDr. Dušan Šimek