Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychosociální výcvik I. - SP (KSA / PSVY1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / PSVY1 - Psychosociální výcvik I. - SP, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do teorie sociálně psychologického interakčního výcviku.Fenomén skupinové dynamiky, možnostmi a limity práce se skupinou a ve skupině; historie a současnost sociálně psychologických výcviků v ČR; role vedoucího sociálně psychologického výcviku, vedoucí jako trenér a facilitátor skupinových procesů.2. Úvod do praxe sociálně psychologického výcviku.Budování skupiny; první fáze sociálně psychologického výcviku; základní pravidla práce ve skupině, vytvoření bezpečného prostoru; identifikace očekávání a obav.3. Techniky sociálně psychologického výcviku zaměřené na představování.Verbální a neverbální techniky zaměřené na představování a seznamování. Nejčastěji jsou v této fázi využívány následující interakční hry (konkrétní techniky jsou voleny s ohledem na strukturu a dynamiku každé skupiny a na situační kontext): Nástěnné noviny; Místo po mé pravici je volné; Paměť pro jména; Jméno a pohyb; Navázání kontaktu; Výměna zkušeností; Představování partnera; Portrét a interview apod.4. Techniky sociálně psychologického výcviku zaměřené na poznávání druhých. Nejčastěji jsou v této fázi využívány následující interakční hry (konkrétní techniky jsou voleny s ohledem na strukturu a dynamiku každé skupiny a na situační kontext): Kreslená sebeprezentace a identifikace na základě kresby; Volba obrázků; Posuzování osoby na základě jednorázové výpovědi.5. Testování sociální intuice.Individuální a skupinové techniky. Verbální a neverbální techniky. Projektivní techniky.6. Techniky sociálně psychologického výcviku zaměřené na facilitaci skupinových procesů.Práce s kresbou. Dyadické techniky.7. Techniky sociálně psychologického výcviku zaměřené na podporu kooperace a týmové spolupráce.Skupinové techniky. Verbální i neverbální techniky. Nejčastěji jsou v této fázi využívány následující interakční hry (konkrétní techniky jsou voleny s ohledem na strukturu a dynamiku každé skupiny a na situační kontext): Hra na porozumění; Atomy (molekuly); Mrkaná; Honzo, kde jsi? Rodina Nováků; Příliv a odliv; Raketa; Procházka; Lidský stroj; Foto-lotto; Stavba města; Stavba věže I. + II.; Reportéři apod.8. Techniky sociálně psychologického výcviku zaměřené na sebepoznání a sebehodnocení.Verbální i neverbální techniky. Nejčastěji jsou v této fázi využívány následující interakční hry (konkrétní techniky jsou voleny s ohledem na strukturu a dynamiku každé skupiny a na situační kontext): Hra na dopisy; Kdo jsem? Na koho myslím? Usazování; Navazování kontaktu; Hrad.9. Přijímání a dávání zpětné vazby.Získávání zpětné vazby ostatních členů skupiny a skupinová reflexe prezentovaného sebepojetí.10. Techniky sociálně psychologického výcviku zaměřené na rozvoj komunikativních verbálních kompetencí.Kultivace dovedností aktivního naslouchání. Nejčastěji jsou v této fázi využívány následující interakční hry (konkrétní techniky jsou voleny s ohledem na strukturu a dynamiku každé skupiny a na situační kontext): Tichá pošta; Šeptanda; Kontrolovaný rozhovor aj.11. Techniky sociálně psychologického výcviku zaměřené na rozvoj komunikativních neverbálních kompetencí. Nejčastěji jsou v této fázi využívány následující interakční hry (konkrétní techniky jsou voleny s ohledem na strukturu a dynamiku každé skupiny a na situační kontext): Řetěz, Pantomima; Hluší a němí; Mlčení aj.12. Techniky sociálně psychologického výcviku zaměřené na rozvoj empatie.Na osobu zaměřený přístup v sociální práci. Nácvik empatického rozhovoru.

Získané způsobilosti

Student: - se orientuje v základních fázích práce se skupinou v kontextu sociálně psychologického výcviku,- má základní znalosti o dynamice sociální skupiny v kontextu sociálně psychologického výcviku,- má znalosti o základních technikách sociálně psychologického výcviku. Student:- umí navrhnout vhodné techniky sociálně psychologického výcviku s ohledem na danou fázi vývoje skupiny v kontextu sociálně psychologického výcviku. Cílem kurzu je poskytnout studentům znalosti a dovednosti, které mohou využít v diagnostické a terapeutické fázi sociální práce s jedincem a při přípravě a realizaci aktivit v rámci sociální práce se skupinou.

Literatura

Výrost, J., Slaměník, I. Aplikovaná sociální psyvhologie III. - sociálně psychologický výcvik. Praha: Portál, 2001. Bakalář, E. I dospělí si mohou hrát. Praha: ČTK - Pressfoto, 1976. Křivohlavý, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1998. Watzlawik, P. Jak skutečná je skutečnost? Hradec Králové: Konfrontace, 1998. Hermochová, S. Metody aplikované sociální psychologie I. Praha: UK, 1989.

Požadavky

Disciplína je zakončena zápočtem, který je podmíněn aktivní účastní na výuce a minimálně 80% účastí.

Garant

PhDr. Eva Klimentová, Ph.D.PhDr. Mgr. Naděžda Špatenková, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Mgr. Naděžda Špatenková, Ph.D.