Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychosociální výcvik II. - SP (KSA / PSVY2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / PSVY2 - Psychosociální výcvik II. - SP, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Techniky sociálně psychologického výcviku zaměřené na rozvoj a kultivaci na osobu (resp. Na klienta) zaměřeného přístupu v sociální práci.Nácvik aktivního naslouchání a vcítění. Nejčastěji jsou používány následující interakční hry (konkrétní techniky jsou voleny s ohledem na strukturu a dynamiku každé skupiny a na situační kontext): Být s ním; Mlčení ve dvou; Zrcadlo;Had; Sochy.2. Asertivita sebeprosazování.Nácvik asertivních a sebeprosazujících technik, dávání a přijímání asertivní pochvaly; přesvědčování druhých, persuaze. Nejčastěji jsou využívány následující interakční hry (konkrétní techniky jsou voleny s ohledem na strukturu a dynamiku každé skupiny a na situační kontext): Hry s konflikty a sebeprosazování; Bazar; Kdo to byl? Idealisté a realisté; Vyklízení;Volební řeč; Já bych rád, ty nesmíš; Ale já ano; Protichůdné zájmy; Strkání; Tlak a protitlak; Mejdan; Cesta balonem; Jeden musí vystoupit; Lidský stroj apod.3. Techniky sociálně psychologického výcviku zaměřené na poznání struktury a dynamiky skupiny.Nejčastěji jsou používány následující interakční hry (konkrétní techniky jsou voleny s ohledem na strukturu a dynamiku každé skupiny a na situační kontext): Loď skupiny; Natáčíme film; Vesmírný let; Manekýni apod.4. Relaxace a psychohygiena.Nácvik technik relaxace a psychohygieny. Jacobsonova progresivní relaxace, relaxace v leže, v sedě, ve stoje, příp. Věchovského ochranná meditace.5. Sociální opora.Nácvik verbálních technik poskytování opory druhým lidem. Vyjadřování pozitivních emocí, např. technika "bodlák a růže" apod.Nácvik neverbálních technik poskytování opory a podpory druhým lidem (pohlazení, haptický kontakt, práce s tělem).6. Nácvik technik abreakce negativních emocí a agresivních impulsůNácvik dynamických technik ventilace.7. Nácvik technik práce s tělem vycházející z Pesso-Boyden terapie8. FocusingNácvik tělesně zakotveného prožívání v každodenním životě i v pomáhajícím procesu, reflektovaný nácvik tělesně zakotveného prožívání, tělesně zakotvené prožívání jako "rituál přechodu" mezi rozvíjenými kompetencemi, jeho místo a funkce v procesu sociální práce. Všímavá pozornost jako amplifikující faktor osobnostního rozvoje a determinanta pomáhajícího procesu, reflektovaný nácvik postoje všímavé pozornosti.9. "Loving kidness"Loving kidness" jako motivační faktor empatického postoje sociálního pracovníka, reflektovaný nácvik postoje dobrotivosti a laskavosti.10. Skupinou sdílení prožívání ve vztahu k uvedeným rozvojovým technikám, skupinová reflexe a sebereflexe.11. Speciální techniky sociální práce.Nejčastěji jsou používány následující interakční hry (konkrétní techniky jsou voleny s ohledem na strukturu a dynamiku každé skupiny a na situační kontext): Koláž; Akme-Bolt; Sociální status; Rodina; Křivka života; Hodnotící škály; Kruh emocí; Kruh aktivit; Jaký jsem; Dohoda; Nedokončená pohádka; Drak.12. Speciální techniky sociální práce s vybranými skupinami sklientů.Aplikace technik sociálně psychologického výcviku na sociální práci s vybranými skupinami klientů (např. osoby ohrožené domácím násilím, klienty azylových domů apod.).

Získané způsobilosti

Student: má základní znalosti o expresivních metodách ve skupinové sociální práci.Student:umí navrhnout vhodné expresivní techniky sociální práce s ohledem na danou fázi vývoje skupiny a složení skupiny.Cílem kurzu je poskytnout studentům znalosti a dovednosti, které mohou využít při přípravě a realizaci aktivizačních programů v sociální práci.

Literatura

Výrost, J., Slaměník, I. Aplikovaná sociální psyvhologie III. - sociálně psychologický výcvik. Praha: Portál, 2001. Bakalář, E. I dospělí si mohou hrát. Praha: ČTK - Pressfoto, 1976. Křivohlavý, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1998. Watzlawik, P. Jak skutečná je skutečnost? Hradec Králové: Konfrontace, 1998. Hermochová, S. Metody aplikované sociální psychologie I. Praha: UK, 1989.

Požadavky

Disciplína je zakončena zápočtem, který je podmíněn aktivní účastní na výuce a minimálně 80% účastí.

Garant

PhDr. Eva Klimentová, Ph.D.PhDr. Mgr. Naděžda Špatenková, Ph.D.