Předmět Projektování vzd.aktivit a ev.tech. AVD (KSA / PVAE1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / PVAE1 - Projektování vzd.aktivit a ev.tech. AVD, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Základní didaktické kategorieVýukové cíle, učivo, učební úlohy, organizační formy výuky, metody výuky, didaktické pomůcky a potřeby.2. Výukový cílVlastnosti: komplexnost, konzistentnost, kontrolovatelnost. Formulace výukových cílů.3. Taxonomie výukových cílůBloomova taxonomie kognitivních cílů. Princip taxonomie cílů afektivních a cílů psychomotorických (Niemierko, Dave).4. UčivoStruktura učiva. Učebnice. Didaktická efektivita učebnice.5. Učební úlohyTvorba učebních úloh. Tvorba souboru učebních úloh. Taxonomie učebních úloh podle Tollingerové.6. Metody výukyPojem "metoda výuky". Charakteristika jednotlivých subsystémů metod dle poměru činnosti vyučujícího k činnosti vzdělávaných, popis a podstata vybraných metod.7. Charakteristika participativních metod výukyAktivizační metody výuky, projekt jako smíšená metoda výuky.8. Organizační formy výukyOrganizace vyučovacího procesu, klasifikace organizačních forem výuky. Výhody a nevýhody skupinové výuky.9. Trojfázový model výukyJednotlivé fáze modelu z pohledu vyučujícího. Práce vyučujícího s prekoncepty vzdělávaných. EUR a vzdělavatelská praxe.10. Teorie tvorby vyučováníZákladní principy teorie tvorby vyučování (instructional design - ID). Kroky/fáze tvorby kurikula podle Kotáska.11. Druhy a formy učitelovy přípravy na vyučovací hodinuTři druhy přípravy podle Rysa. Respektování principu kongruence při tvorbě přípravy.12. KurikulumPojem "kurikulum". Druhy, formy existence a modely kurikula. Komponenty kurikula podle Walterové.
Získané způsobilosti
Student prokazuje - znalost základních principů teorie tvorby vyučování (instructional design - ID), - znalost základních didaktických kategorií, - znalost pozice a významu pedagogické diagnostiky při plánování a řízení výuky,- znalost pojmu kurikulum, jeho různých druhů, forem existence a modelů,- znalost komponent kurikula podle Walterové. Student umí- samostatně formulovat výukové cíle a tvořit učební úlohy,- volit metody a formy výuky v souladu s výukovými cíli, - na konkrétním příkladu ze vzdělavatelské praxe vysvětlit možnost využití trojfázového modelu výuky pro konstrukci poznatků studujících.Student je schopen- zpracovat podrobnou přípravu na krátkou vyučovací jednotku a obhájit její funkčnost.
Literatura
Walterová, E. Kurikulum (Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě). Brno: MU,1994. / str. 1 - 59/. PASCH, M. aj. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, s. r.o., 1998. KALHOUS, Z., OBST, O. aj. Školní didaktika. Portál, Praha, 2002. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.PALÁN, J., MUŽÍK, J. aj. Vzdělávací program jako základní kategorie dalšího profesního vzdělávání (zavěšeno v UNIFORu). SILBERMAN, M. aj. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997.
Požadavky
K udělení zápočtu je nezbytné splnit a kvalifikovaně v rámci zkoušky obhájit korespondenční úkol.
Garant
doc. PhDr. Michaela Prášilová, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Poláchová Vašťatková, Ph.D.doc. PhDr. Michaela Prášilová, Ph.D.