Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Poradenský vztah - APM (KSA / PVAPM)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / PVAPM - Poradenský vztah - APM, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Poradenský proces.Vymezení poradenských profesí. Druhy poradenství. Cíle poradenského procesu. Fáze poradenského procesu. Postavení klienta v poradenském procesu, postavení poradce v poradenském procesu.2. Poradenský vztah.Budování poradenského vztahu. Bariéry vzniku účinného poradenského vztahu. Udržování poradenského vztahu. Ukončení poradenského vztahu.3. Role poradce v poradenském procesu.Poradce jako ochránce. Poradce jako partner. Možnosti a meze působení poradce z role ochránce, možnosti a meze působení poradce z role partnera. Další možné role, které může zaujímat poradce v poradenském procesu.4. Role klienta v poradenském procesu.Klient jako rodič, klient jako partner, klient jako dítě. Jednání s klientem jako rodičem v poradenském procesu, jednání s klientem jako dítětem v poradenském procesu.5. Transakční analýza.Základní premisy transakční analýzy. Analýza struktury, analýza transakcí, analýza her. Možnosti a limity užívání transakční analýzy v poradenském procesu.6. Komunikace.Vymezení komunikace, jako specifického druhu interakce. Efektivní komunikace, bariéry efektivní komunikace. Verbální komunikace, neverbální komunikace, paralingvistická komunikace. Typy otázek užívaných v komunikaci. Možnosti a limity užívání otázek uzavřených a otevřených, možnosti a limity užívání otázek přímých a nepřímých.7. Techniky aktivního naslouchání.Přehled a užití jednotlivých technik aktivního naslouchání v rozhovoru s přihlédnutím na poradenský rozhovor.8. Nácvik technik aktivního naslouchání.Užití technik aktivního naslouchání v situacích modelující reálný poradenský vztah. Identifikace bariér aktivního naslouchání. Identifikace facilitujících faktorů v případě užívání technik aktivního naslouchání.9. Jednání s klientem v problémové situaci.Vymezení pojmu problémová situace. Podíl klienta na vzniku a trvání problémových situací, podíl poradce na vzniku a trvání problémových situací v poradenské činnosti. Možnosti transformování problémové situace v situaci neproblémovou. Dozvuky problémových situací.10. Typy problémových situací.Vymezení obvyklých problémových situací vznikající v poradenském procesu s přihlédnutím na klientovo jednání. Přiléhavé strategie volené poradcem vůči vybraným postupům klienta.11. Strategie jednání užívané v poradenské interakci.Asertivní jednání jako účinná varianta vůči nátlakovým a pasivně orientovaným strategiím. Přehled asertivních technik. Možnosti a meze užívání asertivních technik v poradenském procesu.12. Nácvik asertivního jednání.Užití asertivních technik v situacích modelující reálný poradenský vztah.

Získané způsobilosti

Student:- Definuje jednotlivé fáze poradenského procesu.- Vyjmenuje bariéry efektivní komunikace.- Vysvětlí limity využití jednotlivých asertivních technik.Student:- Dokáže aktivně vstupovat do sociální interakce a dokáže podporovat její pozitivní rysy.- Dokáže redukovat stresové faktory ve svém pracovním prostředí.- Dokáže omezovat vznik a tlumit průběh sociálních konfliktů.Student je způsobilý vstupovat do mezilidské interakce, ve které je schopen užívat adaptivních strategií jednání.

Literatura

Křivohlavý, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha, Svoboda, 1988. Gabura, J., Pružinská, J. Poradenský proces. Praha: Slon, 1995. Watzlawick, P., Bavelasová, J. B., Jackson, D. D. Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové: Konfrontace, 1999. ISBN 80-86088-04-9.Birkenbihlová, V.F. Umění komunikace. Bratislava: Aktuell, 1999. Úlehla, I. Umění pomáhat. Praha: SLON, 1999. ISBN 80-85850-69-9.

Požadavky

Podmínkou udělení kolokvia je prezentace případové studie, jakož i aktivní účast v týmové práci. Kolokvium probíhá formou skupinové diskuse týkající se probíraných témat ve skupinách o pěti studentech.

Garant

PhDr. Eva Klimentová, Ph.D.