Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociologie výchovy - S (KSA / SCGV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSA / SCGV - Sociologie výchovy - S, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

- Vymezení sociologie výchovy ( definice, předmět a témata sociologie výchovy, struktura sociologie výchovy, nástin vývoje, začlenění do systému sociologických, resp. společenských věd).- Sociologické přístupy v sociologii výchovy (funkcionalistický, konfliktní, interakcionistický; vzdělání v liberalistické perspektivě, sociálně demokratická perspektiva vzdělání).- Sociologické vymezení pojmu výchova, vzdělání, vzdělávání, kvalifikace. Pojem výchovné prostředí (specifičnost sociologického pojetí v konfrontaci s pojetím pedagogickým, výchova jako institucionalizované jednání; definice výchovného prostředí, typy výchovného působení, výchovné instituce).- Společenská determinace cílů výchovy. Společenské funkce výchovy a vzdělávání (výchova a vzdělání v různých spol. systémech, vliv společenských a socioekonomických faktorů, vzdělání v hodnotových systémech různých společenských skupin).- Výchova, vzdělání a ekonomický systém společnosti, (vzdělání, příjem, profesní mobilita, vzdělání a ekonomický růst, finanční podpora školských systémů - investice do školství, nároky praxe na vzdělání jako základ kvalifikace pracovníků atd.).- Výchova, vzdělání a sociální struktura společnosti. Vzdělanostní struktura české společnosti. (Vzdělanostní systém, stratifikační systém, B. Bernstein - jazykové vzory, Bourdieu - vzdělanostní dráhy a kulturní kapitál, Boudon - primární a sekundární efekty stratifikace; vliv státního socialismu, aktuální stav v ČR, generační posuny v úrovni dosaženého vzdělání, regionální diference, rozdíly mezi pohlavími).- Výchova vzdělávání a socializace jedince (definice pojmu socializace, obsah, formy, etapy, základní socializační činitelé, sociologické koncepty socializace, socializace specifických skupin).- Socializační výchovná funkce rodiny. (podstata socializačně výchovné funkce rodiny, obsah a formy výchovného působení, socializačně výchovné působení příbuzenského systému, poruchy socializačně výchovné funkce v současné české rodině).- Role vrstevnických skupin v socializaci jedince. (vymezení pojmu sociální skupina, klasifikace sociálních skupin, vrstevnické skupiny jako typ generačních seskupení, typy vrstevnických skupin, význam skupin vrstevníků pro socializaci jedince).- Škola jako sociální systém a výchovná instituce. Sociologie učitelství (škola jako systém sociálních pozic a rolí, sociální klima školy, škola jako byrokratická instituce - dělba práce, přijímání pracovních sil, systém odměňování a povyšování, služební hierarchie, specifická pravidla a omezení, plnění funkcí, výběr učitelů, motivace učitelské profese, cesty k učitelskému povolání, feminizace školství, vztah rodina - škola - územní společenství, současný stav školského systému).- Školní třída - formální skupina vrstevníků. školní status a role (vymezení pojmů role, status, školská role a status, faktory ovlivňující jednání učitele s žáky, vztahy ve skupině žáků).- Teritoriální pospolitosti jako přirozené výchovné prostředí. (definice územních společenství, specifičnost socializačního rámce vesnice a města, socializační význam sousedství).- Socializační role masmédií (masmédia jako prostředek symbolické komunikace, funkce, mechanismus působení, míra a směr vlivu, faktory ovlivňující působení masmédií).- Metody a techniky sociologického výzkumu v rámci sociologie výchovy.

Získané způsobilosti

kompetence v rozsahu cíle předmětu

Literatura

Rabušicová, M. (1991). K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno: Masarykova univerzita. Filozofická fakulta. Havlík, R., & Koťa, J. (2011). Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál. Galla, K. (1967). Úvod do sociologie výchovy: její vznik, vývoj a problematika. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Dopita, M. (2007). Pierre Bourdieu o umění, výchově a společnosti: reflexe sociologie praxe Pierra Bourdieua v české sociologii. Olomouc: Univerzita Palackého. Bourdieu, P., & Passeron, J. C. (2000). Reproduction in education, society and culture. London: Sage Publications. Kabátek, A. a kol. (1994). Sociologické texty I. Praha: Karolinum. Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). Kaščák, O., & Pupala, B. (2012). Škola zlatých golierov: vzdelávanie v ére neoliberalizmu. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). Ballantinne, J. H., Hammack, F. M. (2011). The Sociology of Education: a systematic analysis. Boston: Pearson. Simonová, N. (2011). Vzdělanostní nerovnosti v české společnosti: vývoj od počátku 20. století do současnosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).

Požadavky

Na základě probraného učiva viz Obsah a Literatura.

Garant

doc. Mgr. Miroslav Dopita, Ph.D.

Vyučující

doc. Mgr. Miroslav Dopita, Ph.D.